Preview: Philharmonix (Archona Games)

Muziek is internationaal. Muziek kent geen grenzen. Iedereen verstaat de taal van de muziek. Veel beroemde musici reizen verschillende af en menig koor, orkest of gezelschap kent leden van over de hele wereld. Wat als de aarde te klein is voor jouw talent of jouw smaak te buitenaards is? Dan zoek je jouw heil toch in het wijde heelal? Vul de ruimte met de klanken van jouw orkest. Ik heb het niet over zomaar een luchtige space opera, maar over Philharmonix.

Philharmonie betekent iets zoals liefde voor de muziek en je kent de term wellicht als onderdeel van de naam van orkesten zoals het Berliner Philhamoniker, het Nederlands Philharmonisch Orkest of het Britse Royal Philharmonic Orcherstra. Het is nu tijd voor Philharmonix waarbij spelers als directeur van een buitenaards goed Philharmonisch orkest het hele heelal doorreizen om zo de beste muzikanten aan te trekken en op verschillende planeten de beste stukken uit te voeren.

In Philharmonix neemt iedere speler de rol aan van een directeur van een grootst ruimteorkest en iedere speler probeert het meest prestigieuze orkest in de Malaya-sector te runnen. Als je dacht dat je op onze aardkloot veel prestige kon vergaren, moet je eens naar de Malaya-sector afreizen in je ruimtetouringbus. Zoveel groupies had je niet voor kunnen stellen en de liefde voor klassieke muziek is hier werkelijk van buitenaardse proporties. De beste Biff bands, spelers van de theremin of de Vulcan lute, de beste hallikset muzikanten van het conservatorium van Theed, Galan-Kalank experts en meesters van Wreckpunk: alle muzieksoorten uit Star Trek en Star Wars kun je waarschijnlijk terugvinden bij deze Philharmonische orkesten van Malaya. Planeten vol klanken, tonen en ritmes. Vanzelfsprekend wint de speler met de meeste prestigieuze wint

Philharmonix combineert worker placement met actiepunten en area majority (aangezien je natuurlijk volle zalen wilt trekken). In totaal gaan spelers tijdens 5 rondes prestige verzamelen. Elke ronde bestaat uit een actieronde waarbij spelers hun acties verrichten tot iedere speler heeft gepast. Spelers ontvangen na het passen middelen voor punten die zij tijdens de ronde niet hebben ingezet. Nadat alle spelers hebben gepast worden er een aantal handelingen verricht om de ronde te beëindigen. Het belangrijkste is het verversen van de dobbelstenen op de markt en nieuwe muzikanten te introduceren. Tevens worden de hoeveelheid actiepunten toegekend aan de acties voor de volgende ronde.

Elke beurt, tijdens de actiefase, kiest de actieve speler of die speler een van de 6 major acties wilt verrichten of juist de minor actie (tour) waarmee de speler zich naar een andere locatie kan bewegen en geld kan verdienen. Met major acties kunnen spelers hun middelen en kennis uitbreiden, muzikanten rekruteren (van de markt of de verschillende regio’s) met de beschikbare dobbelstenen, hun muzikanten en dirigenten trainen, symfonieën componeren en hiermee tegels van de markt verzamelen, hun muziek ten gehore brengen en sponsoren/mecenassen voor zich winnen voor de respectievelijke bonussen en eigenschappen. Er zijn ook een aantal ‘gratis’ acties die een speler tijdens diens beurt kan verrichten. Spelers verdienen aan het einde van het spel onder meer ook prestige voor Record Cards en Area Majority.

Preview

Philharmonix is een uitermate thematisch spel vol interessante keuzes. Het thema komt sterk naar voren in onder ede vormgeving van het speelbord en de verschillende spelersbordjes en ook het spelverloop waarbij spelers muzikanten en muziekstukken gaan verzamelen.

Een interessant en vernieuwend concept van Philharmonix is de wijze waarop actiepunten worden toegekend aan de acties door de verschillende rondes heen. Spelers moeten hierdoor boeiende keuzes maken en op intrigerende wijzen hun te nemen acties plannen.