Review: Zeeën van Strijd (House of Monks)

Het water is geheimzinnig, koel, heerlijk… maar oh zo veranderlijk, verraderlijk en gevaarlijk! Je denkt op een heldere en prettige dag even een rustig rondje te gaan zeilen, maar de oceaan had andere plannen met je… Stille wateren hebben diepe gronden en zelfs van het allerdiepste van de oceaan kwamen gevaren naar boven drijven. De aanvankelijke zeeën van tijd die je voor ogen had toen je de haven verliet, veranderden bij het keren van de tij naar Zeeën van Strijd. Een vloed aan uitdagingen spoelt jouw richting uit, terwijl jij jouw hoofd letterlijk en figuurlijk boven water probeert te houden. Staat het water al snel tot aan jouw lippen of is geen water te diep voor jou?

Zeeën van Strijd is een slagenspel dat in het Nederlands door House of Monks wordt uitgegeven. House of Monks is een kleine uitgever die je misschien kent van de Nederlandse uitgave van het briljante en klassieke spel Cosmic Encounter. Een paar jaar was het (wind)stil bij deze uitgeverij uit Hilversum, maar dit ‘nieuwe’ spel kwam recentelijk (weer) boven water.

Vanwaar ‘nieuwe’ tussen aanhalingstekens vraag jij je misschien af? Zeeën van Strijd Is namelijk een heruitgave van een spel dat eerder al tweemaal is verschenen. In de regelboekjes schetst House of Monks zelf ook al deze historische achtergrond. Zeeën van Strijd verscheen oorspronkelijk als Strife en later werd het spel opnieuw uitgebracht als Texas Showdown. Tussen de eerste en tweede uitgave is er het een en ander gehusseld met de spelregels en door een kleine wijziging die de uitgever van Texas Showdown had gemaakt, was het spelgevoel redelijk anders.

Zeeën van Strijd bundelt deze twee spelvarianten en nog een additionele spelvariatie in twee aparte regelboekjes, zodat spelers het spel kunnen spelen zoals populair is gemaakt of zoals de auteur het oorspronkelijk had bedoeld. Daarnaast is het spel in een nieuw thematisch jasje gestoken met prachtige illustraties van Beth Sobel (van onder andere Wingspan, Calico en Fika) die inmiddels geen introductie behoeft.

Spelopzet en spelverloop

Zeeën van Strijd bevat 60 kaarten in 8 verschillende kleuren/symbolen. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers worden kaarten met een bepaalde kleur (symbool) uit het spel gehaald. De kaarten worden geschud en evenredig en willekeurig over de verschillende speler verdeeld.

Er worden meerdere rondes gespeeld die bestaan uit verschillende slagen. Aan het begin van het spel moet de speler met de laagste kaart (0 of 11 afhankelijk van de hoeveelheid spelers) de eerste slag openen met die kaart. De speler die slag start, speelt een kaart open in het midden van de tafel. Een volgende speler moet nu een kaart uit diens hand in dezelfde kleur (symbool) spelen als een van de kaarten die al open op tafel ligt, als zij inderdaad kleur kunnen bekennen. Kunnen zij niet een van de open kleuren spelen, dan mogen zij een willekeurige kaart spelen. Op die manier komen er ook meer kleuren op tafel om te volgen.

Zodra elke speler een kaart heeft gespeeld, wordt gekeken wie de slag heeft gewonnen. Spelers kijken eerst welke kleur in de meerderheid is. De hoogste kaart in die kleur wint de slag. Is er geen kleur met een meerderheid, dan wint de hoogste waarde de slag. De speler die de slag heeft gewonnen neemt de kaarten van de slag voor zich om aan te tonen dat de slag gewonnen is. Elk stapeltje kaarten is een gewonnen slag.

De speler die de slag won, moet de volgende slag beginnen. Als je uitkomt met de hoogste kaart van een bepaalde kleur en je wint daarmee de slag, dan mag je kiezen wie de slag begint. Als spelers de Strife-variant spelen, beteken deze kaarten dat spelers hiermee een bepaalde kleur in een slag kunnen ‘annuleren’. Zodra deze kaart wordt gespeeld, kan die kleur de slag niet meer winnen, tenzij er geen andere kleuren zijn/worden gespeeld.

Slagen winnen is overigens niet positief, want daarvoor krijg je minpunten. Aan het einde van een ronde (zodra alle handkaarten zijn gespeeld) tellen spelers hun slagen op en het spel eindigt zodra iemand 15 of meer minpunten heeft aan het einde van een ronde en anders spelen spelers weer een nieuwe ronde. De speler met de minste minpunten wint.

Zeeën van Strijd is een prachtig vormgegeven slagenspel met een leuke twist. Er zijn veel verschillende kleuren en elk getal komt maar een enkele keer voor. De troefkleur wordt eigenlijk bepaald door de meerderheid en spelers kunnen meerdere kleuren volgen om zo kaarten te spelen. Spelers kunnen op die manier beïnvloeden welke kleur de meerderheid kan behalen en zo bepalen wie mogelijk de slag wint of verliest. Spelers proberen op deze manier ook slim de hogere waardes uit hun hand te spelen, zonder teveel risico te lopen.

De vormgeving van het spel is erg duidelijk. Op de kaarten staan verschillende symbolen, afbeeldingen en andere indicators. Op elke kaart staat duidelijk hoeveel kaarten er van die bepaalde kleur zijn en hoe hoog de desbetreffende kaart is. Hierdoor kun je snel en eenvoudig je kansen inschatten.

Zeeën van Strijd is een snel en vlot kaartspel met een zeer duidelijk spelverloop. Het biedt leuke twists op slagenspellen met zeeën van mogelijkheden.