Review: Wonderboek (999 Games)

In Wonderboek, het nieuwe betoverende legacy spel van 999 Games, gaan spelers op avontuur in een toverboom in het eeuwenoude land van Oniria waar stokoude draken het nog voor het zeggen hebben. Spelers gaan op ontdekking in de reusachtige pop-upboom die veel bekijks aan tafel zal trekken. In een aantal campagnes zullen zij gevaarlijke monsters te lijf gaan en puzzels oplossen. Staat het spel als een boom of vangt deze hoge boom veel wind?

Wonderboek is bedacht door een Italiaan die in Groningen woont. De heimwee naar het magische Italië en het grauwe Groningen wekte waarschijnlijk gevoelens van wanderlust en Sehnsucht naar magische plekken op en vormde de inspiratie voor de magische toevlucht naar Oniria en de 3D-boom. Althans, dat is mijn eigen invulling van de ontwikkeling van dit spel. De auteur bedacht een spel waarbij het speelbord werd vervangen door een 3D pop-upboek zoals ik die van vroeger kende. De auteur, die hiervoor nog nooit pop-upboeken had ontworpen, ging zelf met het design aan de slag. Erg benoemenswaardig. De 3D-boom is dan ook de eye-catcher van het spel en terecht het centrale punt.

Genoeg over de boom. In Wonderboek gaan spelers in verschillende campagnes op avontuur. Elke campagne bestaat uit een verhaaltje en een aantal opdrachten die spelers tijdens een potje moeten vervullen. Tijdens een beurt voert een speler een aantal acties uit waaronder lopen, vechten, verkennen en meer. Nadat spelers aan de beurt zijn geweest, volgen de monsters die naar de spelers zullen verplaatsen en wat rake klappen zullen uitdelen. Als een speler knock-out wordt gemept door een gemenerd, verliezen spelers hun zandlopers. Als de zandlopers op zijn, is het te laat…

In films, videogames en boeken kan de kijker, speler of lezer zich helemaal verliezen in het verhaal en het avontuur. Dat geldt natuurlijk ook voor bordspellen, maar het is soms lastig om de verwondering van ontdekking van de fantasiewereld over te brengen. Op tafel ligt wat karton, misschien met een beetje geluk staan er wat speelfiguren of grijze plastic poppetjes en een kleurrijk plat bord waar het avontuur plaatsvind. De wereld blijft hierdoor in letterlijke zin nog wat eendimensionaal. Wonderboek krijgt van mij al enorme pluspunten voor de betoverende verwondering die het spel bij me opwekt. Ik krijg namelijk echt het gevoel dat ik de wereld van Oniria aan het verkennen ben. Dit komt onder andere door de 3D boom, maar ook door het verkennen van geheimen in diezelfde boom en het stapeltje kaarten van elke campagne.

Het spel bevat genoeg verrassingen en geheimen die het verhaal en spel boeiend houden. Laat ik het zo zeggen: Wonderboek wil het standaard spel nog weleens op een zeer positieve wijze overhoop gooien. Tevens vind ik de zogeheten sleutelwoorden een uniek spelmechanisme. Tijdens het spelen van de verschillende verhalen, krijgen of verliezen spelers deze sleutelwoorden op basis van hun speelwijze. Deze sleutelwoorden kunnen een impact hebben op het spelverloop of zelfs het verhaal. Hebberige spelers zullen misschien meer rijkdommen ontdekken, maar of dat nou altijd goed afloopt…

Acties verrichten en vechten is wel erg simpel, maar hierdoor gemakkelijk te spelen met jongere spelers. De ontdekking en verbazing zorgt ervoor dat de simpele spelmechaniek ook voor ervaren spelers een leuke uitdaging is. Er zijn genoeg dingen te ontdekken en het spel zit vol verrassingen. Een zeer kleurrijke en magische aanrader wat mij betreft! Verlies jezelf eens in het wonderbaarlijke!