Review: Wolven (999 Games)

Wolven leven en jagen in roedels, huilen naar de maan… Althans, dat is het beeld dat ik bij wolven heb en wat ook in het spel Wolven van 999 Games centraal staat. De wolf is zich weer aan het settelen in de Nederlandse natuur en in dit bordspel kun je de avonturen van verschillende roedels wolven uit verschillende terreinen en gebieden herbeleven. Probeer de meeste gebieden te beheersen, de meeste prooi te jagen en andere spelers te domineren. Ben jij de alfawolf of eerder een betawelpje?

In Wolven behalen de spelers punten door op verschillende soorten prooi te jagen, tijdens het spel tijdens de verschillende cycli van de maan bepaalde gebieden te veroveren en beheersen, nieuwe wolven toe te voegen aan de roedel en schuilplaatsen en holen te plaatsen.

Aan het begin van het spel plaatsen spelers een aantal gebieden (tegels) met hexagonale vakjes die tezamen het speelbord vormen. In het midden ligt de onbereikbare kloof. Spelers leggen eenzame wolven, manen en prooi op het speelbord.

Iedere speler kiest een type wolf en krijgt een bordje met acties, eigenschappen en speelstukken en een set terreintegels.

Herinner je die terreintegels nog? Deze terreintegels zijn het centrale onderdeel van Wolven. Door deze dubbelzijdige terreintegels om te draaien kun je acties verrichten en verschijnen er nieuwe terreinen op de terreintegels. Deze tegels zijn dus eigenlijk je ‘grondstoffen’ om acties mee te betalen.

Iedere beurt mag een speler twee acties verrichten. Afhankelijk van de actie moeten spelers 1, 2 of 3 tegels van dezelfde terreinsoort omdraaien. Het terrein dat ze omdraaien moet overeenkomen met het terrein dat ze willen beïnvloeden/waar de actie plaatsvindt. Ze kunnen ook gewonnen terreinbonusfiches afleggen.

Spelers kunnen hun wolven verplaatsen, een schuilplaats bouwen of een schuilplaats naar een hol opwaarderen, huilen naar eenzame wolven om nieuwe wolven op het speelbord te krijgen of eenzame schuilplaatsen of wolven van een andere speler domineren om deze voor zich te winnen. Op het spelersbordje staan de eigenschappen van spelers en de ‘sterkte’ of ‘efficiëntie’ van bepaalde acties. Door schuilplaatsen te bouwen worden acties beter.

Opgewaardeerde of gedomineerde schuilplaatsen en gedomineerde of eenzame wolven worden op het maandspoor geplaatst. Na verloop van tijd als er meer onderdelen op dit bordje zijn geplaatst is er sprake van een gebiedstelling van de gebieden die overeenkomen met de maancycli. Spelers winnen punten als zij de meerderheid hebben in deze gebieden. Na de laatste gebiedstelling is het spel teneinde en wint de speler met de meeste punten.

Wolven is een interessante en kleurrijke area control game met een interessant mechanisme waarbij spelers hun grondstoffen in de vorm van de terreintegels moeten managen. Ze kunnen hun acties zodanig plannen dat de juiste terreinen zichtbaar zijn om de gewenste acties te verrichten. Spelers moeten keuzes maken voor wat betreft strategie. Nieuwe schuilplaatsen zorgen voor betere acties, maar leveren wat minder snel punten op. Je kan je focussen op gebieden die eerder scoren of toch die felbegeerde gebieden voor het einde van het spel voor je te winnen.

Wolven is een puzzel waar je vooral met je eigen acties bezig bent, maar door het beheersen van gebieden en domineren van andere spelers, is het toch een dynamisch en competitief spel. De kleurrijke artwork zorgt ervoor dat het een brede doelgroep aanspreekt en niet enkel de kenners.