Review: Wingspan Azië (Stonemaier Games)

Wist je dat de blauwe pauw met zijn prachtige blauwe gloed en kleurrijke en markante veren oorspronkelijk uit Azië komt? Dat is nog iets anders dan een gewone fazant! Oh wacht, die komt waarschijnlijk ook uit het oosten… De aarde bevat veel vogels in allerlei verschillende soorten en maten en ook in Azië komen een hoop bijzondere vogels voor. Veel van deze bijzondere vogels kun je ontmoeten in Wingspan Azië, een uitbreiding en ook een losstaand spel in de wereld van Wingspan.

Wingspan is een ware hoogvlieger onder de bordspellen. Het spel is populair bij spelers die pas uitvliegen en spelers die al meer veren op hun tooi hebben.

Wingspan is een nestje vol prachtig geïllustreerde vogels, sfeer en dankzij de bijna ontelbare hoeveelheid vogels, doelen en verscheidende uitbreidingen onuitputtelijk gevarieerd. Ondanks dat ik redelijk wat potjes Wingspan in de vingers heb, ben ik nog niet alle beschikbare vogels tegengekomen uit zowel het basisspel, Europa en Oceanië, maar er is altijd ruimte voor meer vogels in de lucht. Ditmaal gaan we op bezoek bij de Aziatische vogeltjes.

Wingspan Azië kun je gebruiken als aanvulling op het basisspel, maar ook als losstaand spel voor twee veerkrachtige vrienden. Dit is in tegenstelling tot de eerdere uitbreidingen die enkel als aanvulling te gebruiken waren.

Wingspan is, in vogelvlucht, een spel waarbij spelers in verschillende speelrondes iedere beurt verschillende acties kunnen ondernemen. Spelers gaan zo vogelkaarten spelen voor speciale bonussen en om acties te verbeteren. Spelers dienen goed hun acties en nog belangrijker de volgorde van deze acties te plannen om de motor van hun broedmachine op gang te brengen en draaiende te houden.

Spelers kiezen elke ronde een deel van hun spelersbordje voor een beschikbare actie. Spelers kunnen vogelkaarten uit hun hand spelen op de juiste gebieden plaatsen, maar dienen hiervoor wel vogelvoer en eventueel eieren te betalen. Spelers kunnen vogelvoer (wormen, vissen, graan, besjes en in Oceanië zelfs nectar) uit de vogelvoeder (de beschikbare dobbelstenen) halen. Ze kunnen ook hun vogels eieren laten leggen en tot slot nieuwe vogelkaarten op hand nemen. Sommige vogels hebben speciale acties die activeert als je de actie van een specifiek gebied gebruikt, maar ook acties die gelijk bij het spelen activeren of aan het einde van een ronde of het spel.

Iedere ronde kunnen spelers doelen vervullen om extra punten te halen en aan het einde van het spel krijgen spelers punten voor vogels (en bijzondere effecten van bijvoorbeeld roofvogels), verzamelde eieren en persoonlijke doelkaarten.

Azië

Wat voegt de Azië uitbreiding nu toe? Wederom een hoop nieuwe vogels, maar ook een aantal nieuwe spelmodi. Azië bevat twee extra spelersbordjes waardoor je Wingspan nu met 6 of 7 personen kunt spelen. Om de downtime te verminderen, bevat de uitbreiding onderdelen en regels voor een speciale Flock-modus waarbij altijd 2 spelers tegelijk aan de beurt (de bird?) zijn als je met een grotere groep uit wilt vliegen. Voor de Flock-modus heb je wel het basisspel nodig.

De Duet modus is speciaal voor twee spelers en hiervoor bevat Azië alle onderdelen die je nodig hebt. In het midden van tafel plaatsen spelers een centraal spelersbordje met de verschillende gebieden, velden en een scorespoor voor de verschillende gedeelde doelen.

Het spelverloop van Duet is hetzelfde als het basisspel, met een paar kleine verschillen. Elke keer als een speler een vogel plaatst, mag deze speler een Duet-steen in diens kleur op het centrale bord plaatsen in hetzelfde gebied op een veld die overeenkomt met een eigenschap van de zojuist geplaatste vogel. Spelers kunnen hierdoor bonussen verdienen en de doelen vervullen voor extra punten.

Azië is wederom een essentiële uitbreiding op het basisspel door de fantastische nieuwe vogels, maar Azië is extra speciaal omdat het als een geweldige introductie kan dienen, omdat het een losstaand spel is. De Duet-modus maakt het spel extra dynamisch voor twee spelers en biedt hierdoor nieuwe variatie.