Review: What Next? (Big Potato Games)

What Next? is een avonturenspel bedacht door de gekke frietjes van Big Potato Games, die je wellicht goed kent van hun knotsgekke partygames. What Next? is een zogenaamd ‘Pick-Your-Path’-spel waarbij de spelers samen op avontuur gaan, voor keuzes komen te staan en behendig minigames moeten trotseren. In dit gekke spel weten de spelers nooit wat ze te wachten staat. In drie avonturen gaan de confrontatie is met een jungle vol kwaadaardige koala’s, een vloot razende robots of een oud vrouwtje met een raketwerper. Hoe avontuurlijk zijn jullie?

What Next? bevat drie avonturen in, oplopende moeilijkheid, waarbij spelers gezamenlijk verschillende gevaren zullen trotseren. De spelers kiezen een avontuur, pakken het bijbehorende doosje en gaan samen op pad. Deze avonturen komen in kleine doosjes met ieder drie stapeltjes met kaarten die gezamenlijk het avontuur en het verhaal zullen vormen. De stapel met grote kaarten bevat de verschillende locaties die spelers zullen bezoeken, het stapeltje met middelgrote kaarten zijn de gebeurtenissen en minigames die spelers voorgeschoteld krijgen en het stapeltje met kleine kaarten bevat de voorwerpen waar spelers zich mee kunnen uitrusten.

Naast de kaarten krijgen spelers een hoop kleurrijke onderdelen van hoge kwaliteit. Ze krijgen paarse ‘peril’ (gevaar) tokens waarmee ze moeten gaan stapelen, blauwgroene plastic scherven om mee te puzzelen, gele vormpjes in een zak om blind te doorzoeken en een puk met bord om te sjoelen. Deze onderdelen vormen de basis voor de verschillende minigames die spelers gaan spelen. Daarnaast krijgen spelers een draaischijf om aan te geven of het nacht of dag is. Spelers zijn klaar om te spelen! What Next? bevat weinig complexe regels, maar wel variatie en verrassingen.

Spelers draaien de eerste locatie open, lezen het verhaal en worden geconfronteerd met een keuze. De uitkomst van de keuze bepaalt vaak naar welke locatie spelers gaan of welke gebeurteniskaart moet worden gespeeld. De tijd van de dag (is het daglicht of nacht) bepaalt welke zijde van een locatiekaart wordt gespeeld. Als er een gebeurtenis plaatsvind, wordt de relevante gebeurteniskaart gepakt. Op deze kaart staat vervolgens omschreven welke minigame spelers gaan spelen. Er zijn een aantal standaard minigames, zoals met scherven een vormpje puzzelen, grabbelen in de zak naar de juiste vorm of de puk correct over het bijbehorende bord schieten, maar er zitten ook een hoop andere minigames verstopt in de gebeurtenisstapel die ik niet allemaal zal verklappen. Samen met de rest van de spelers moet je je een weg banen door het avontuur door verschillende keuzes en paden te nemen, alle obstakels te overwinnen en heelhuids aan het einde te komen.

Heelhuids aan het einde… Dat impliceert dat jullie kunnen verliezen en dat is zeker het geval. Elke keer als je uitdaging (minigame) niet haalt of bepaalde gevaarlijke routes inslaat, wordt je mogelijk geconfronteerd met de ‘peril’ tokens. Deze houten blokken moet je stapel. Zijn er geen tokens over of stort de toren in dan hebben de spelers verloren. Geen probleem, speel het avontuur opnieuw, maak andere keuzes, oefen de minigames en jullie zullen vast snel zegevieren!

What Next? is een prachtig vormgegeven, kleurrijk, vrolijk en grappig avonturenspel. In tegenstelling tot de meeste verhalende avonturenspellen, gaan spelers niet met miniatuurtjes kerkers te lijf gewapend met actiepunten en dobbelstenen, want in What Next? treffen de spelers namelijk meer dan 60 behendigheidsuitdagingen die hun avontuur vormen. Probeer een reuzenkoala te ontsnappen in een instortende grot door het onderste blok van een stapel te verwijderen zonder dat de rest van de toren omvalt of vang een kaart om met een liaan te slingeren. In What Next? worden de spelers op verrassende wijze geconfronteerd met leuke uitdagingen en behendigheidsspelletjes. What Next? voelt hierdoor aan als een avonturenspel en party game. Ben je een liefhebber van behendigheidsspelen vol verrassingen? Dan is What Next? zeker een aanrader!