Voor ieder wat speels op vakantie of reis!

Het is volop lente: het weer is zacht, de zon schijnt, de vogels fluiten en door deze lentekriebels hebben de meeste mensen nu al de zomer in hun bol. De aankomende zomer betekent ook dat veel speelse mensen hun vakantieplannen maken of al hebben gemaakt, en al volop in de voorpret zitten. Of je nu tijdens de zomer(vakantie) thuisblijft, dagjes uit gaat, naar verre oorden vliegt, roodtrips maakt, door Europa reist met de trein of de camping in het noorden van Frankrijk of Italië onveilig maakt: er is altijd wel tijd en plek voor een spelletje. Op het terras of picknickkleed, in de trein of auto, voor de tent of caravan of tijdens het wachten in de rij voor die ene tourist trap: er zijn genoeg momenten om een spelletje te spelen.

Niet elk spel is geschikt om mee te nemen, maar ook voor vakantie en/of reis is er voor ieder wat speels! Waar dient een reisspelletje aan te voldoen? Wat ons betreft moeten het kleine, handzame spelletjes betreffen die qua complexiteit en speelduur geschikt zijn voor op vakantie. Oftewel: vlotte spelletjes die gemakkelijk in elke koffer, rugzak of handtas passen. Rick, zoals de foto al doet vermoeden, is helemaal klaar voor de zomer en wij hebben voor jullie een lijstje samengesteld met onze favoriete spellen voor op vakantie of op reis.

Dobbelstenen en schrijfwaar

Ah roll and writes. Voor deze handzame spellen is vaak uit niet meer nodig dan een velletje papier, een selectie aan dobbelstenen en een potlood of papier. Eigenlijk zijn veel van deze roll and writes of dobbelspellen uitermate geschikt om op reis mee te nemen en eigenlijk zit je met veel van deze spellen daarom goed. Je kan vaak dobbelstenen gebruiken om meerdere spellen te spelen en op die manier kun je meerdere spellen tegelijkertijd meenemen door enkel verschillende velletjes van de verschillende spellen plus een selectie aan gekleurde dobbelstenen mee te nemen. Op die manier kun je gemakkelijker Qwixx, Clever, Yahtzee en veel andere dobbelspellen op je vakantiebestemming spelen.

Knappe kaartspellen

Al robuuste kaartspellen zijn allebei verkrijgbaar in een handig en kleine verpakking waardoor ze gemakkelijk in je binnenzak passen.

Mindbug is een snel duel tussen twee spelers van de maker van Magic the Gathering. Laat dat laatste je echter niet afschrikken want dit duel is eenvoudig te leren, maar door de vele verschillende kaarten en combinaties is de variatie bijna oneindig. Elke beurt kun je kiezen om een kaart te spelen of aan te vallen met een van je gespeelde kaarten. Alle kaarten hebben bijzondere eigenschappen en iedere speler heeft ook de mogelijkheid om met diens Mindbug een gespeelde kaart van de tegenspeler te jatten.

Fantasy Realms is een zeer thematisch variatie op het klassieke Gin Rummy. Spelers proberen een setje kaarten op hand te verzamelen om de meeste punten te scoren.  Iedere beurt moet een speler een kaart van de trekstapel pakken of een van de open afgelegde kaarten. Nadat een kaart is gepakt, moet deze speler ook weer een kaart open afleggen. Alle kaarten zijn uniek, scoren op unieke manieren punten en hebben unieke effecten. Sommige kaarten schakelen zelfs andere kaarten uit en voor sommige kaarten moeten spelers hele specifieke verzamelingen of combinaties samenstellen, waardoor dit simpele spelletje bijzonder tactisch is. De puntentelling is soms een beetje lastig, maar gelukkig is er een handige gratis app beschikbaar. Op het doosje staat aangegeven dat het spel pas speelbaar is vanaf 3 spelers, maar laat je niet voor de gek houden, want dit spel is zeer goed te spelen met slechts twee spelers en dat is zelfs de favoriete manier van spelen van de auteur zelf.

Love Letter heeft geen introductie nodig en dit snelle kaartspel neem je makkelijk mee, leg je binnen enkele seconden uit en is snel gespeeld. Ideaal voor ieder terras en dit kleine stapeltje kaarten past makkelijk in je portemonnee. Ook de kaartspellen van Button Shy Games (zoals Skulls of Sedlec en Sprawlopolis) stop je makkelijk in je beurs, want deze spellen bestaan uit slechts 18 kaarten. Overigens kan het  geen kwaad om standaard een pakje kaarten mee te nemen op reis, want er zijn ontelbaar veel verschillende spellen die je hiermee kan spelen zoals Zweeds Pesten/Poephoofden en Gin Rummy. Misschien leer je zelfs een lokaal kaartspel van die knappe hotelmedewerker of die oogverblindende eilandgids…

Bestand tegen de wind

Eenieder die weleens een kaartspel op het terras heeft gespeeld, heeft dezelfde aartsvijand: een briesje wind die graag je kaarten alle kanten op blaast. Aan de winderige kust of op een hoge berg zijn een kaartspel wellicht niet de optimale keuze. Gelukkig zijn er genoeg spellen die niet zo snel wegwaaien.

Het schaakachtige spel Hive (en met name de pocket editie) wordt gespeeld met stevige tegels. Deze tegels waaien enkel weg in een storm, maar op dat moment denk je vast niet aan het spelen van een spelletje… Er is geen bord nodig en de tegels komen in een handig zakje waardoor je het spel gemakkelijk meeneemt. Elke beurt leg je een nieuw insect aan of verplaats je een van je insecten. Alle insecten verplaatsen op hun eigen manier. Doel van het spel: sluit de bijenkoningin van de andere speler in.

Het solo spelletje Orchard (wat je met meerdere personen kunt spelen als je meerdere exemplaren hebt) bevat stevige plastic kaarten (perfect tegen die klunzige speler die graag frisdrank over de tafel laat stromen) en op deze kaarten gaan spelers dobbelstenen plaatsen. Dit spelmechanisme zorgt voor een redelijk tegen de windbestand spelervaring. Spelers gaan kaarten over elkaar heen puzzelen om fruit te laten groeien. Met de dobbelstenen worden punten bijgehouden en proberen een high score vast te leggen.

Je hebt geen tafel nodig om spelletjes te spelen zoals Palm Island en Maiden’s Quest weten te bewijzen. In deze spellen houden spelers alle kaarten in in de letterlijke palm van hun hand en door kaarten te kantelen, te draaien en om te draaien worden behaalde doelen en voorraden bij te houden. In Palm Island proberen spelers te overleven op hun eiland door te vissen en hout te sprokkelen om vervolgens dorpen en tempels te bouwen om punten te verdienen. In Maiden’s Quest nemen de dames in nood het heft in eigen hand en proberen ze de kerker te ontsnappen. Met hun uitrusting proberen ze monsters te verslaan en veilig te overleven.

Grootste spellen in een kleine verpakking

Heb je wellicht wat meer ruimte in je koffer en wil je een diepgaandere spelervaring zonder gelijk een doos van 30 x 30 cm mee te zeulen? Indien je bevestigend aan het knikken bent, zijn de Tiny Epic spellen wellicht perfect voor jou. Deze spellen komen wellicht in een kleine verpakking, maar bevatten een hoop spel en een hoop (kleine) onderdelen. Je hebt wellicht wat meer tafelruimte en wat meer tijd nodig dan de bovengenoemde spellen, maar als je graag even vakantie wilt nemen van je vakantie dan is dit het antwoord. Er zijn veel verschillende Tiny Epic spellen beschikbaar met meerdere genres en uiteenlopende themas. Overigens zijn er zelfs kleine uitgaves van bepaalde Tiny Epic spellen: de Ultra Tiny Epic spellen.

Tot slot

Hopelijk geeft deze blog je voldoende inspiratie om wat spellen uit te kiezen om op reis of vakantie mee te nemen en te spelen, want gelukkig is er voor ieder wat speels.

Ga je slechts een weekendje weg en wil je wat inspiratie opdoen over welke spellen niet in je weekendtas mogen ontbreken? Op Spellenwijs lees je over de leukste spellen voor een familieweekend of een vriendenweekend.