Review: Viticulture World Expansion (Stonemaier Games)

Mijn ideale middag? Een lekker drankje (wijn, bier, thee of mijn lievelings: water), een lekker hapje (met name kaas, want kaas is erg goed…) en uiteraard een goed spel. Het liefste een spel met een duidelijk en aanwezig thema en dat spel mag wat mij betreft wel wat langer duren en best uitdagend zijn. Viticulture en de uitbreiding Viticulture World vervullen die wens in meerdere opzichten. Fijn en wijn!

Ons bordspellenwereldje kent verschillende soorten uitbreidingen. Veel uitbreidingen bieden je vooral meer van hetzelfde. De doos bevat meer tegels of kaarten, waardoor een spel wat gevarieerder of omvangrijker wordt, maar het is vaak niet vernieuwend. Sommige uitbreidingen bouwen voort op bestaande spelmechanismes en maken de bestaande spelervaring complexer. Er is ook nog een derde mogelijkheid, want sommige uitbreidingen kantelen het bestaande spelconcept met bijna 180 graden, waardoor er een geheel nieuw spelervaring ontstaat. Veel uitgevers zouden dit nieuwe concept uitbrengen als een losstaand spel (goed vanuit een commercieel oogpunt), maar dat doet niet elke uitgever. 

Viticulture World is zo’n uitbreiding die het oorspronkelijke spel flink op de kop zet. Van het oorspronkelijke spel worden een aantal onderdelen en elementen ‘geleend’, maar het thematische worker placement spel over het verbouwen en oogsten van druiven en het produceren van wijn wordt van een competitief spel voor fijnproevers omgezet naar een coöperatieve uitdaging voor collectieve connaisseurs. 

Viticulture World introduceert een nieuw spelbord, kaarten, hoeden en andere spelonderdelen die spelers gaan combineren met de wijngaardmatten, meeples en kaarten van het oorspronkelijke spel. De basis blijft intact: het is nog steeds een worker placement met events, wijn, druiven, enzovoort. Maar door het coöperatieve element alleen al is de spelbeleving anders. In Viticulture World heb je zes jaar de tijd om de twee voorwaarden te bereiken die nodig zijn voor de overwinning in de gekozen regio: (1) Elke speler moet 25 overwinningspunten bereiken en (2) het gedeelde invloedsfiche moet het einde van het invloedsspoor bereiken. Door de verschillende acties staan spelers vaak voor een dilemma: aan welk doel gaan we werken? 

In deze coöperatieve worker placement werken we samen en denken we aan de arbeidsethos van onze workers. Aan het begin van het spel krijgen ze een duidelijk rolverdeling en bijpassende pet, maar mogelijk dragen sommige workers tijdens het spelverloop meerdere petten. Doordat workers een duidelijke rolverdeling hebben, bevat ook Viticulture World de schaarste die noodzakelijk is in worker placements, maar biedt dit op een verfrissende wijze. 

Daarnaast bevat Viticulture World genoeg variatie door de verschillende continenten. In Viticulture kunnen spelers op verschillende continenten wijn verbouwen. Je zou het kunnen vergelijken met verschillende scenario’s. Elk continent introduceert nieuwe spelelementen en speluitdagingen met een flinke thematische lading en goede dosis geschiedenis. Net als bij het oorspronkelijke spel kun je hierdoor flink inleven in het thema. Het is hierdoor bijna of je een historische wijngaard bezoekt met vrienden. Waar spelers in de oorspronkelijke Viticulture aan het wedijveren waren wie de fijnste fijnproever was, gaan ze in Viticulture World lekker gemoedelijk en gezamenlijk van de wijn genoten. Zet wat kaas klaar en een goed glas wijn en ga voor de over-wijning!