Review: Vengeance Roll & Fight (Mighty Boards)

Wraak is een klassiek thema in literatuur en film. Denk aan Uma Thurman als de bruid die nadat ze door haar ex-geliefde is verraden en voor dood is achtergelaten revanche probeert de nemen op de titulaire Bill uit de Kill Bill films. Denk ook aan aan Keanu Reeves als John Wick in de gelijknamige films die de Russische maffia een koekje van eigen deeg geeft, nadat ze zijn schattige puppy (een cadeautje van zijn overleden vrouw) bruut van kant maken en zijn Ford Mustang (prachtige auto) stelen. Misschien denk jij bij wraak aan Liam Neeson die zijn gekidnapte dochter probeert terug te halen met een “very particular set of skills” waarvan over hekjes klimmen er niet eentje van is. Een heel ander voorbeeld waarbij wraak een “dish best served cold” is, is de briljante Koreaanse misdaadthriller Old Boy. The Count of Monte Cristo, Unforgiven, Django Unchained, I Saw the Devil, Gone Girl, en ga zo maar door.

Er zijn een hele hoop verhalen waarbij wraak het centrale thema of uitgangspunt is. In het spel Vengeance Roll & Fight staat wraak ook centraal. Het hoofd van een criminele bende heeft je vernederd, in elkaar laten slaan en aan foltering onderworpen. Je zint om vergelding en zoekt deze boss op. Zal jouw wraak zoet zijn of val je zelf in het graf dat je groef voor een ander?

(Re)vengeance en spelopzet

Voordat ik Vengeance Roll & Fight kan recenseren, moet ik wat vertellen over diens voorganger. Vengeance Roll & Fight, van Mighty Boards, is namelijk gebaseerd op het spel Vengeance. In dat spel nemen spelers de rol aan van een op wraak beluste held. Ze gaan trainen om sterker en tactischer te worden, schuilplaatsen van bendes verkennen en vechten met de slechteriken die de held onrecht hebben aangedaan. Vengeance wisselt, net als een echte wraakthriller, af tussen montages en vechtscènes. In montages trainen, genezen en upgraden spelers hun helden met nieuwe vaardigheden en voorwerpen. Ze gaan deze beurt ook op verkenning in de schuilplaatsen en tijdens de vechtfases kunnen ze hun vergelding uitoefenen.

Vengeance Roll & Fight is, zoals de woordspeling in de titel al doet vermoeden, een roll & write spel met hetzelfde thema en vergelijkbare spelmechanismes en spelverloop als uitgangspunt. Wees maar niet bang: Roll & Fight is geen slap aftreksel van Vengeance, maar een volwaardig spel met een vergelijkbare feel maar een hele andere ervaring. Spelers zijn nog steeds uit op wraak, maar de manier van trainen, ontdekken en vechten is andere beleving.

Elke speler krijgt een held, een eindbaas, een stift en twee uitwisbare spelersbordjes: een bordje om de vaardigheden, voorwerpen, levenspunten en score van zijn of haar held bij te houden en een schuilplaats van de bende. Er zijn verschillende helden en verschillende schuilplaatsen. Elke held heeft een bijbehorende set vaardigheidstegels (a very particular set of skills) die spelers kunnen “vrijspelen” door te trainen en voorwerpen die spelers kunnen “kopen” en inzetten. Elke held heeft ook een zwakke plek en elke eindbaas een unieke regel. Spelers leggen hun heldenfiche op de ingang van de schuilplaats en spelers zijn klaar om te dobbelen en te wreken.

In totaal gaan spelers vier rondes doorlopen. Aan het begin van de ronde vindt een flashback plaats. De drie witte dobbelstenen worden geworpen en spelers kunnen de bijbehorende acties van deze dobbelstenen en 1 actie van de flashbacktegel uitvoeren. Spelers kunnen bijvoorbeeld trainen en hiermee punten verzamelen om eigenschappen vrij te spelen, wapens en voorwerpen kopen, eigenschappen activeren (zodat ze deze eigenschap tijdens de vechtfase in kunnen zetten zonder dobbelstenen toe te hoeven kennen, daarover later meer) en voorruit gaan op het buitspoor of zichzelf genezen. Slechte herinneringen ophalen is wellicht niet je favoriete activiteit, maar flashbacks vormen soms voldoende motivatie.

Na de flashback gaan spelers dobbelen. Elke speler begint met vier dobbelstenen en in het midden van tafel ligt een grote reservevoorraad aan dobbelstenen. Spelers dobbelen tegelijkertijd en bij een solospel gebruikt de solospeler een timer afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Spelers mogen zo snel en zo vaak dobbelen als zij maar willen, maar in beginsel mogen zij dobbelstenen met een bloeddruppel niet opnieuw werpen. Op de eigenschappen van spelers staat aangeven welk setje aan dobbelstenen spelers moeten afleggen om de eigenschap tijdens de gevechtsfase te gebruiken. Als spelers het juiste setje weten te dobbelen, mogen zij dit setje toekennen aan de eigenschappen om deze te kunnen activeren. Meerdere setjes mogen aan een eigenschap worden toegekend tenzij anders is aangegeven. Als een setje is toegekend mag een druppel opnieuw worden geworpen. Ook kan een speler een druppel toekennen om verwond te raken om geworpen druppels opnieuw te dobbelen. Als een speler minder dan vier dobbelstenen heeft (toegekende dobbelstenen liggen namelijk apart), mag deze spelers dobbelstenen uit te reserve pakken. Dit is de enige vorm van interactie met je tegenspelers en zorgt voor tijdsdruk aangezien alle spelers dobbelstenen uit dezelfde reserve proberen te graaien.

Zodra spelers niet meer kunnen of willen dobbelen is het tijd om te vechten. Spelers kunnen met toegekende acties simpel gezegd verplaatsen en schade toedienen aan vijanden. De schuilplaats bestaat uit verschillende kamers, ruimtes en gebieden. In sommige ruimtes zijn er verschillende soorten vijanden. Door te lopen kunnen spelers hun fiche verplaatsen en door te slaan kunnen spelers schade toedienen aan vijanden op de locatie waar hun fiche zich bevindt. Door te schieten kunnen spelers schade toedienen aan vijanden in aangrenzende locaties. Slechteriken verwonden de speler als zij aanwezig zijn op dezelfde locatie of aangrenzende locatie in het geval van schutters. Als een speler verwond is en alle levenspunten heef verloren krijgt deze een “beating” en kan hierdoor in het vervolg met minder dobbelstenen werpen of zelfs helemaal uitgeschakeld worden.

Spelers kunnen na verloop van tijd ook schade toedienen aan de eindbaas om punten te verdienen. Daarnaast kunnen spelers punten verdienen door missies te halen op de verschillende locaties en door buit af te kruizen in locaties waar zij alle vijanden hebben verslagen. De speler die aan het einde van het spel de meeste punt heeft, wint!

Vengeance Roll & Fight is een niet zomaar maar een roll & write, maar een zeer thematische roll & write waarbij spelers ondanks (of dankzij) de vele mogelijkheden flink moeten puzzelen. Spelers hebben voldoende voorwerpen en eigenschappen, maar het geluk van de dobbelstenen (of je vaardigheid om snel te gooien) bepalen mede welke eigenschappen je daadwerkelijk kan gebruiken en welke acties je daadwerkelijk kan verrichten. Spelers moeten daarom goed (en snel) kunnen inschatten wat en wanneer ze willen doen. Welke kamer willen ze betreden? Welke vijanden vallen ze aan? Dit maakt Roll & Fight een uitdagende puzzel.

Het real time element van het spel zorgt voor een gezonde dosis aan spanning en past perfect bij het thema waarbij de held zich uiteraard niet 100% kan voorbereiden op wat hem of haar te wachten staat in de verschillende schuilplaatsen. De variatie aan verschillende helden en schuilplaatsen is een ander hoogtepunt waardoor ik het spel van harte kan aanbevelen. John Wick, pas maar op!