Review: Trekking the World Trivia (Underdog Games)

In het spel Trekking the World van Underdog Games reisde de spelers ronde de aarde in 30 minuten. Hierbij bezochten ze in een rap tempo allerlei bezienswaardigheden en eeuwenoude, culturele en bijzondere locaties. Zouden de spelers iets hebben opgestoken van hun reis? Een leuk element van Trekking the World is dat de bestemmingskaarten die spelers verzamelen informatie bevatten over de locaties en bezienswaardigheden. Superleuk om wat bij te spijkeren over locaties die je mogelijk wilt bezoeken. Deze trivia blijft echter beperkt, want de wereld is immens en talloze feiten rijk. Hoeveel weet jij over de wereld? In Trekking the World Trivia kun jij jouw triviale feitenkennis eens trots tentoonstellen!

Trekking the World Trivia is in de basis een simpel feitenkennisspel. Het spel bevat een bak met kaarten met daarop vragen over uiteenlopende onderwerpen voor de reislustige feitenforens. De vraagstelling heeft echter wel een twist. Elke beurt trekt de ‘verteller’ een kaart met vragen. De verteller leest de vraag op de Q-zijde van de kaart voor (op de achterzijde staat uiteraard het antwoord). Deze zijde bevat altijd een vraag die spelers met een getal moeten beantwoorden/benaderen. De verteller (bij meer dan 2 spelers) geeft als eerste een antwoord en toont zijn of haar antwoord aan de overige spelers die vervolgens hun antwoord in het geheim op hun bordje schrijven. De speler die met zijn of haar antwoord het dichtst het juiste antwoord benadert, wint een punt en krijgt een bonusvraag. Antwoorden van spelers die het juiste antwoorden overschrijden, worden echter uitgesloten. Spelers hoeven dus niet het exacte antwoord te weten, met gokken kom je een eind, zolang je maar niet een te hoog antwoord geeft. Dit is een leuke twist aangezien je dus ook mee kan dingen aan de winst zonder dat je het (specifieke) antwoord weet en met logisch nadenken of een goede gok toch punten kan pakken.

De speler die vraag ‘goed’ had, krijgt een bonusvraag. Een nieuwe vraag wordt voorgelezen, ditmaal via de A-zijde van de kaart. Hierop staan (naast het antwoord van de bijbehorende Q-zijde) meer traditionelere trivia-vragen. De antwoorden van deze vragen staan ingenieus op de Q-zijde (aangegeven in de vraagstelling). Hierdoor heb je per kaart eigenlijk 3 trivia-vragen en dus een hoop meer variatie. Als de speler zijn of haar bonusvraag goed weet te beantwoorden (ditmaal minder kans om te gokken) dan krijgt deze speler een bonuspunt.

Trekking the World Trivia is en blijft een triviaspel. Als je absoluut niet van spellen gericht op feitenkennis houdt, zal dit spel je mening waarschijnlijk niet doen veranderen. Het spel biedt echter wel alle spelers een kans, omdat het grootste deel van de vragen die spelers tijdens een potje voorgeschoteld krijgen, benaderingsvragen zijn. Spelers die normaal Triviant-achtige spellen mijden vanwege gebrek aan feitenkennis over bepaalde onderwerpen, maken ook hier een kans. Vanwege het thema (de wereld, reizen, bezienswaardigheden) bevat het spel een ruime selectie aan verschillende vragen.