Review: Trek 12 Amazonië (Geronimo Games)

In Trek 12, een spel dat in grote hoogte wist te stijgen, beklommen spelers de Himalaya-gebergtes. Inmiddels zijn spelers uitgeklommen en toe aan een warmer klimaat. Het is hoog tijd (snap je hem: hoog, want hiervoor klommen spelers…) om de Amazone te verkennen in Trek 12: Amazonië!

Voor de spelers die nog niet bekend zijn met Trek 12: Trek 12 is een roll-and-write spel met een uniek dobbelmechanisme. Het spel bevat 2 dobbelstenen. Iedere beurt worden beide dobbelstenen geworpen en na het dobbelen, mag elke speler besluiten wat hij of zij met de geworpen dobbelstenen doet. Een speler mag bijvoorbeeld de laagste of hoogste waarde kiezen, de waardes optellen, aftrekken of vermenigvuldigen. Let op: het gebruik van de verschillende rekenmogelijkheden is wel in aantal beperkt! Elke rekenmethode kun je maar een x-aantal keer gebruiken en daarna is de desbetreffende rekenmethode foetsie! Als je aan het begin van het spel veel aftrekt, moet je later wellicht geforceerd vermenigvuldigen…

De eerste gekozen waarde van het spel mag een speler willekeurig op het scorevel plaatsen en opvolgende worpen moeten aangrenzend worden geplaatst. En vanaf dit punt wijkt Trek 12 Amazonië iets af van het eerdere spel. In het origineel kon een speler maximaal een 12 of 6 invullen afhankelijk van de locatie op het scorevel, anders was er namelijk sprake van een ‘fout’. In de Amazone zijn er andere gevaren. Als spelers een getal hoger dan 12 invullen, wordt er een giftige spin geplaatst die aan het einde van een ronde minpunten oplevert. Daarnaast zit de rivier vol met piranhas en moeten spelers een specifieke rekenmethode gebruiken om de rivier veilig over te steken. In beide Treks kun je punten verzamelen door aangrenzende opvolgende waardes worden aan elkaar te verbonden als sporen (klimlijnen in het origineel) en aangrenzende dezelfde waardes vormen zones (klimgebieden).

De Amazone kent vele diersoorten die spelers gaan ontdekken en fotograferen. Dit is ee nieuwe methode om punten te scoren. Aan het begin van het spel worden er een aantal kaarten met een bijbehorend nummer op tafel geplaatst. Zodra een speler het nummer op zijn of haar scorevelletje aankruist, is dit dier voor het eerst ontdekt en wordt de bijbehorende kaart opengedraaid. De kaart toont nu hoeveel punten je kunt verdienen als je het bijbehorende nummer vaker aankruist op je scorevel. Deze nieuwe manier van score gooit de strategie van Trek 12 op z’n kop en biedt hierdoor een leuke variatie op het eerdere spel. Trek 12 Amazonië is hierdoor meer dan een losstaande set met nieuwe scorevelletjes.

Zodra alle rekenmethodes zijn gebruikt, is een trek door de Amazone ten einde. Een speler krijgt punten voor de sporen, zones en ontdekte dieren en minpunten voor spinnen en piranhas. De speler met de hoogste score wint.

Naast een nieuwe manier om te score bevat Trek 12 Amazonië ook nieuwe geheimen die spelers kunnen ontdekken. Het spel bevat namelijk meerdere enveloppen met spelonderdelen, scorevelletjes en concepten die spelers langzaam vrijspelen als ze het spel vaker en op bepaalde manier spelen. Naast enveloppe bevat Trek 12 Amazonië ook een heuse reiskoffer. Weet jij deze kist te openen? Wat deze kist en enveloppen huisvesten, mogen jullie zelf ontdekken.

Trek 12 is een aanrader. Het is een leuk dobbelspel met een unieke twist door het gebruik van de verschillende rekenmethodes. Doordat spelers nieuwe vellen en spelonderdelen vrijspelen, voelt het spel ook uitermate gevarieerd. Voor Trek 12 Amazonië geldt hetzelfde, maar de nieuwe rekenmethode biedt nog meer variatie en strategie.