Review: Token Terrors Battlegrounds (Terrible Games)

Bewapend met een legertje aan minuscule figuurtjes gaan twee spelers de strijd met elkaar aan in Token Terrors Battlegrounds. Maar Token Terrors, van Terrible Games, is meer dan enkel een simpel skirmish spelletje. Dit kleine doosje bevat namelijk meerdere speltoepassingen! Does size matter?

Wie het kleine doosje van Token Terrors open maakt wordt begroet met een strak tot de deksel gevulde lading aan onderdelen. Mijn Warlord’s Wealth Deluxe Edition bevat 70 Token Terrors (de kleine, kleurrijke figuurtjes, 10 voor elke factie), een klein spelbordje, een kaart voor elke factie, dobbelstenen, een geheim doosje met extra content en twee grote stoffen zakken van hoge kwaliteit. Naast het regelboekje bevat het spel ook een strip en een 5E Minions Manual (daarover later meer).

Naast al deze onderdelen bevat de doos uiteraard ook een spel namelijk: Token Terrors Battleground. In Battleground gaan spelers aan het begin een leger samenstellen van 10 figuurtjes van verschillende facties (Zombies, Goblins, Flying Machines, Swamplings, Wyverns, Soldiers en Elves). Spelers kunnen combineren naar hun eigen fantasie, maar mixen en matchen van verschillende facties wordt afgeraden. Spelers gooien hun 10 figuurtjes in hun zak en trekken willekeurig 5 verschillende poppetjes om hun ieniemienie legertje mee te beginnen. Deze vijf figuurtjes plaatsen ze naar eigen keuze op hun zijde van het speelbord. De overige poppetjes plaatsen ze in hun reserves, ze zetten hun surge dobbelsteen op waarde 1 en het spel kan beginnen.

Om de beurt activeren spelers een van hun tokens (poppetjes). Door een token te activeren kunnen ze tot (minimaal) drie acties verrichten. Spelers kunnen een vakje op het speelbord verplaatsen, hun poppetjes boos maken voor extra aanvalskrachten, aanvallen of een speciale eigenschap van de factie van de token activeren. Door surge-punten in te zetten (aangegeven door de surge dobbelsteen) kunnen spelers meer acties verrichten tijdens een beurt. Een speler kan surge punten terugverdienen door een token drie aaneengesloten verplaatsingsacties te laten verrichten of door de token aan het einde van de beurt te laten rusten (de token wordt dan omgedraaid).

Elke factie heeft speciale eigenschappen, die spelers in kunnen zetten. Zombies kunnen speciale acties gebruiken om andere zombies tot leven te wekken, Flying Machines kunnen nieuwe Flying Machines bouwen en in groepjes verplaatsen, etc. De speler die als eerste alle tokens van de andere speler (op het veld en in de reserve) heeft verslagen, wint! Tokens versla je door aan te vallen. Sommige facties vechten op lange afstand (ranged) en sommige up close and personal (melee). Een token die naast tokens van dezelfde vriendelijke factie staat, krijgt meer kracht (voor aanval en verdediging). Een token kan indien mogelijk meerdere keren tijdens een beurt aanvallen. Als een token tijdens dezelfde beurt schade heeft ontvangen gelijk aan diens kracht, dan is deze token verslagen. Tokens die niet aan het rusten zijn, kunnen mogelijk lange afstandsaanvallen ontwijken en eventueel ook terugvechten tijdens een aanval.

Token Terrors Battleground is een zeer vermakelijk en uitdagend spelletje. Het is een zeer thematisch abstract strategiespel dat wat weg heeft van asymmetrisch schaken. Doordat spelers zelf een leger kunnen samenstellen van verschillende facties in uiteenlopende samenstellingen heeft het spel een enorm gevarieerde opzet. Doordat elke factie unieke eigenschappen heeft, is het spel tevens uiterst strategisch gevarieerd. Het doosje bevat niet enkel een spel. Ik noemde eerder al de 5E Minions Manual. De tokens kun je namelijk als minions of monsters inzetten tijdens jouw rollenspelsessies zoals Dungeons & Dragons. De Minions Manual bevat een uitleg hoe je de tokens kan gebruiken. Natuurlijk kun je de miniaturen ook naar wens inzetten tijdens een rollenspel. De oplettende Magic The Gathering spelers viel het wellicht al opgevallen dat de tokens bekende namen dragen en ook wel heel toevallig tokens worden genoemd. De Token Terrors kunnen namelijk ook worden gebruikt als tokens tijdens een potje magic. Heb jij bijvoorbeeld een deck waarbij je een hoop flying machines of goblins inzet? Misschien wil je dan ook een persoonlijkere set aan tokens. Token Terrors Battleground bevat veel content voor een klein doosje en de content is het meer dan waard!