Review: Tiny Epic Vikings (Gamelyn Games)

Ben jij een echte Ragnar Lothbrok of Wickie de Viking? Ben jij niet bang voor Ragnarök? Stap in je longboat en steek van wal om nieuwe werelden te ontdekken én te plunderen in Tiny Epic Vikings!

Trouwe lezers weten dat wij niet alleen fan zijn van Noordse mythes en vikingen, maar ook van de Tiny Epic spellen. In het verleden publiceerde we al een serie aan artikelen over vikingen en de Noordse mythologie in (bord)spellen en tevens publiceerde we recensies van Tiny Epic Dinosaurs, Tiny Epic Mechs, Tiny Epic Galaxies en Tiny Epic Defenders. De Tiny Epic spellen zijn grootste spellen in een kleine verpakking.

Alle Tiny Epic spellen beloven een grootste spelervaring, een behapbaar spelconcept en fantastische productiekwaliteit. Het enige verschil met spellen in immense dozen is dat het spelletje makkelijk in je tas past, maar voor een klein(er) bedrag en minder kastruimte krijg je er vaak een hoop voor terug. Alle Tiny Epic spellen zijn ontworpen door Scott Alms en geproduceerd en uitgegeven door Gamelyn Games. Er zijn zijn Tiny Epic spellen met uiteenlopende  themas (denk aan piraten, zombies en binnenkort zelfs de misdadige onderwereld) en verschillende soorten spelgenres en mechanismes. Nu is het tijd voor Tiny Epic Vikings!

Spelopzet en doel

Maak het kleine doosje open en de onderdelen vliegen letterlijk en figuurlijk om je oren. Leg het spelbord met de juiste zijde in het midden van de tafel en leg op ieder eiland de overeenkomstige rune en plaats dorpen op de aangegeven plekken. Plaats willekeurig twee rijen met kaarten met gunsten voor de goden langs het spelbord en drie willekeurige goden met een willekeurige woedemarker. De hoeveelheid gunstkaarten hangt af van de hoeveelheid spelers. Er zijn veel verschillende goden in de Noordse mythologie en zo ook in Tiny Epic Vikings voor voldoende variatie. Ten slotte plaatsen spelers naast het spelbord ook een kaart om het tijdperk bij te houden. Op deze kaart staat informatie die spelers tijdens het spel kunnen raadplegen.

Iedere speler krijgt spelonderdelen in diens kleur. Iedere speler krijgt een tableau (grote kaart), kolonisten, schepen en een tweetal typisch Scandinavische staafkerken. De onderdelen plaatsen ze op de aangegeven plekken op hun tableau en spelers plaatsen tevens een van hun boten op het speelbord. Nadat spelers het spel hebben klaargezet zijn ze klaar om te plunderen en de gunsten van de goden te verdienen.

Tijdens het spel kunnen ze runes verzamelen door eilanden te veroveren, gunstkaarten verdienen door ten strijde te trekken en de woede van de goden te versterken. De kwaadste god deelt de meeste punten uit en iedere god heeft een overeenkomstige rune. Tel aan het einde van het spel je verzamelde runes (van veroverde eilanden en gunstkaarten) om je score te berekenen. De speler met de meeste punten wint!

Tiny Epic Vikings combineert de spelmechanismes card drafting, action planning, bluffen en area control. Het spel wordt gespeeld tijdens drie tijdperken en tijdens ieder tijdperk krijgen de spelers een handje met leiderkaarten. De hoeveelheid kaarten verschilt per tijdperk. Spelers gaan eerst deze kaarten verdelen: ze kiezen telkens een kaart en vervolgens geven ze rest door net zo lang tot alle kaarten verdeelt zijn. Nadat de kaarten verdeelt zijn, gaan spelers om de beurt acties ondernemen met hun kaarten.

Op de leider kaarten staat telkens een rune, een gevechtswaarde, een leideractie en een rune-actie afgebeeld. De symboliek van deze kaarten is helder. Met nummers wordt kracht (voor het gevecht van de actie afgebeeld) en wat de kosten zijn om een kaart te gebruiken. Alle gespeelde kaarten tijdens een ronde blijven voor een speler liggen om aan te geven hoeveel kaarten gespeeld zijn, maar ook om aan te tonen welke actieve runes een speler al heeft verworven. De speler die een gevecht verliest kan tevens rekenen op de bonusactie van een god. Ga je strijdend ten onder dan bereik je Valhalla!

Kaarten kunnen gesloten worden gespeeld om een gevecht te beginnen. Spelers strijden om de gunstkaarten en als een gevecht wordt begonnen kunnen spelers tijdens hun beurt ook een gesloten kaart spelen om mee te vechten. Zodra de eerste vechtersbaas weer aan de beurt is, worden de kaarten omgedraaid en de speler met de sterkste kaart wint het gevecht en de gunstkaart. Deze gunst wordt gesloten boven het tableau van de winnende spel geplaatst en iedere speler kan maximaal drie gunsten tegelijkertijd bezitten.

Leiderkaarten kunnen ook open worden gespeeld voor de leideractie en als bonus kunnen spelers daarna ook de rune-actie gebruiken als ze voldoende actieve runes (andere kaarten en runes van veroverde eilanden) voor zich hebben liggen. Met acties kunnen spelers hun boten en kolonisten verplaatsen, nieuwe boten en ook staafkerken bouwen en grondstoffen verzamelen. Door boten en kolonisten te verplaatsen en staafkerken te stichten, kunnen spelers controle uitoefenen over de eilanden een ook andere kolonisten verjagen. Heb je de meeste controle over een eiland dan verdien je de bijbehorende runes.

Elke keer als een speler een gevecht verliest of als een eiland wordt veroverd wordt een god woedender.  Op deze manier kunnen spelers proberen om de scores en uitkomst van het spel te beïnvloeden. Als een speler een boot verplaatst naar een dorp kan deze speler plunderen. Geplunderde dorpen kunnen worden geofferd voor bonusacties of om de woede van de goden te verhogen.

Tiny Epic Vikings combineert op knappe wijze verschillende spelelementen tot een interessant en dynamisch spel. Het spel komt het beste tot zijn recht met 3 of 4 spelers, vanwege de hoge mate van interactie. Met meer spelers vult het hele bord zich met boten, kolonisten en kerken, waardoor er voldoende frictie en conflict ontstaat. Ook gevechten met de kaarten hebben met meer spelers zeer dynamische uitkomsten.

Een hoogtepunt van Tiny Epic Vikings is het interessante systeem waarbij de kaarten voor verschillende acties kunnen worden gebruikt en waarbij de runes op de gebruikte kaarten zelf ook weer mogelijke nieuwe bonusacties vrijspelen. Je speelt een kaart dus niet alleen voor een actie, maar ook als mogelijk betaalmiddel. Doordat er allerlei verschillende kaarten zijn, moet je slim kaarten verzamelen aan het begin van een ronde en goed plannen om de gewenste acties te verrichten, maar ook voldoende speelruimte te hebben om te kunnen reageren op de acties van andere spelers.

Een ander leuk element is de implementatie van het bluffen. Spelers verzamelen gunsten die uiteindelijk verborgen zijn voor andere spelers. Spelers proberen de woede van goden te verhogen om zelf zoveel mogelijk punten te scoren, maar willen hierbij uiteraard niet andere spelers helpen, maar juist dwarsbomen. Een spel voor echte vikings! Skål!