Review: Tiny Epic Crimes (Gamelyn Games)

“Weet je wat er met mijn vorige partner gebeurde, rookie? Hij was een ongeleid projectiel die vaak op het matje werd geroepen bij de commissaris, maar hij was een verdomd goede agent en een echte vriend. Hij was slechts een paar dagen verwijderd van zijn pensioen voordat een kogel hem trof. Een kogel die voor mij bedoeld was. Wij werkten aan een zaak waarvan wij dachten dat het een kleine zou zijn. Het bleek om een complot te gaan die de hele stad raakte en waarbij de maffia betrokken was. Geen kleine zaak, maar wel een hele stapel aan Tiny Epic Crimes.”

Achtergrond en doel

Tiny Epic Crimes maakt onderdeel uit van de Tiny Epic spellenserie. Deze spellen zijn ontworpen door Scott Almes en worden uitgegeven door Gamelyn Games. Er zijn inmiddels een hoop verschillende Tiny Epic spellen met verschillende thema’s in verschillende genres. Ondanks de verschillende thema’s en genres, zijn er ook een hoop overeenkomsten. Deze spellen hebben dezelfde spelauteur en dezelfde filosofie: een hoop spel in een klein doosje.

In Tiny Epic Crimes nemen de spelers de rol aan van detectives in een typische crime noir setting. Spelers proberen competitief of coöperatief een moord op te lossen door criminelen te ondervragen, op te pakken en informatie te verzamelen om uiteindelijk te dader te ontmaskeren. Dit ontmaskeren gaat middels deductie, of eerder gezegd reductie. Aan het begin van het spel is namelijk een willekeurige dader gekozen, maar spelers weten uiteraard niet wie de dader is. Door informatie te verzamelen kunnen spelers net als bij Cluedo mogelijke daders wegstrepen om te bepalen wie de echte dader is.

Net als bij andere Tiny Epic spellen is er sprake van een hoop spel en een onverwacht flinke hoeveelheid aan spelonderdelen die haast uit het kleine doosje barsten! Een echt klein en episch hoopje dus. Spelers leggen de stad klaar door een grid van 5 bij 5 aan kaarten te plaatsen met het politiebureau in het midden te plaatsen. Naast het grid worden de dobbelsteentegels en specifieke hint-tegels geplaatst. Op sommige kaarten in de stad worden ook bepaalde soorten hints geplaatst.

Iedere speler ontvangt onderdelen in diens kleur, een spelersbordje, twee vaardigheden waar ze uit kunnen kiezen en een actiekaart. Spelers plaatsen hun politieauto’s in de stad en de overige onderdelen in handbereik en ze zijn klaar om te spelen. O ja, uiteraard moet er een willekeurige moordenaar uit de stapels met daders worden getrokken. Deze kaart wordt in het geheim in de juiste envelop geschoven.

Net als in het echte leven kosten acties tijd. Het spel heeft een tijdspoor en de speler achteraan op het spoor is aan zet. Je kan rijden en de aantal kaarten die je verplaatst kosten tijd. Na het rijden kun je nog een actie doen en iedere actie kost tijd. Na het verrichten van je actie verplaats je jouw pion over het tijdspoor en die speler die dan achteraan staat is aan zet. Afhankelijk van hun positie op het spoor bevinden spelers zich of overdag of in de nacht. Afhankelijk van het dagdeel kunnen ze bepaalde acties wel of niet verrichten. Na verloop van tijd worden er evenementkaarten getrokken die een (vaak negatief) effect hebben op het spelverloop en die spelers moeten oplossen.

Met acties kunnen spelers hints verzamelen. Als er genoeg hints van een bepaald type zijn verzameld, ontvangt de speler die de laatste hint verzamelde een stukje bewijs. Deze speler mag een element van de dader bekijken via de juiste envelop. Spelers kunnen tevens slechteriken oppakken en evenementen oplossen. Door acties te verrichten, gaan spelers omhoog in rang en verdienen ze bonussen. Door hints en bewijs te verzamelen krijgen spelers ook alibi’s waardoor ze bepaalde verdachten kunnen uitsluiten.

Tiny Epic Crimes is een omvangrijk spel en dat op sommige punten wellicht iets te omvangrijk is, waardoor het soms minder gestroomlijnd aanvoelt. Het duurt namelijk soms lang voor spelers bewijs en informatie kunnen verzamelen, waardoor je pas later kunt beginnen met deduceren. Het deduceren is het leukste onderdeel aan het spel en elk stukje informatie verkrijgen is daardoor spannend omdat je jouw theorie verder kunt onderbouwen.

Door de dag- en nachtcyclus zijn waardevolle acties soms niet beschikbaar en kan het voorkomen dat je beurt wel flink wat tijd kost, maar mogelijk niet veel oplevert. Bij de coöperatieve variant is dit minder nadelig, aangezien je samen resultaat probeert te boeken en elkaar makkelijker kunt helpen, maar bij de competitie variant kan je hierdoor elkaar extra dwarsbomen en frustreren. Net als andere Tiny Epic spellen is er wel een hoop spel te vinden in een klein doosje waardoor je een complex spel gemakkelijk in een kleine tas mee kunt nemen. Het thema is ijzersterk aanwezig en bevat alle elementen en stereotypes die je kan en mag verwachten van een misdaadthriller.