Review: Time Collectors (Lubee Edition)

Het jaar is 8052. Tijdreizen is mogelijk. Of het nu met een zware en krakkemikkige auto gemaakt van roestvrij staal, een teletijdmachine of een hot tub is, mensen kunnen door de tijd reizen. Wat zou jij doen als je terug kon reizen in de tijd? Zou jij bijzondere historische gebeurtenissen willen bijwonen? Voorkomen dat je een flatertje slaat bij jouw crush? Onbeperkt dat ene tentamen proberen te herkansen? Of probeer je jouw verzameling compleet te maken in Time Collectors?

Het jaar is 8052. Tijdreizen is mogelijk. In plaats van klimaatverandering te stoppen of een Sports Almanac te kopen om multimiljonair te worden, reizen we terug in de tijd om schatten te verzamelen. In Time Collectors gaan spelers namelijk setjes aan kaarten verzamelen door met een viertal dobbelstenen in de tijd te reizen. Nou ja, verzamelen? Je gaat dieren stropen, bloeddiamanten mijnen, de biodiversiteit verstoren door uitgestorven planten te plukken en belangrijke historische bouwwerken en artefacten stelen! Verzamelde kaarten leggen spelers op hun tableau en zodra een speler tien kaarten op dit tableau heeft, is het spel afgelopen. De speler die aan het einde van het spel met diens collectie de meeste punten heeft verzameld, wint!

In het midden van de tafel ligt een tijdspoor. Op die tijdspoor staan een aantal specifieke jaartallen, vakjes met daarnaast kaarten en een hoopje kristallen en rondom het tijdspoor liggen ook een aantal prestatiekaarten. Tijdens het spel werpen spelers hun vier tienzijdige dobbelstenen en vormen zij met de geworpen dobbelstenen in het geheim, vanachter hun zichtschermpje, een jaartal. De speler met het jaartal het verste in de toekomst gelegen, mag als eerst verplaatsen op het tijdspoor.

Met hun bij elkaar gedobbelde jaartal kunnen spelers op tijdspoor verplaatsen. Met een specifiek jaartal kunnen spelers naar het overeenkomstige vakje op het spoor verplaatsen. Met een tussen de specifieke jaartal gelegen jaartallen kunnen ze tussengelegen vakjes verplaatsen. Bij elk vakje ligt een willekeurige kaart (of zelfs twee in het geval van specifieke jaartallen) die spelers kunnen pakken. Indien je een jaartal kiest boven de 8052 kun je tijdkristallen verzamelen. Met deze tijdkristallen kun je punten verdienen, maar je kan ze ook gebruiken om de geworpen dobbelstenen te veranderen. Als je naar een vakje verplaatst waar al een ander speler aanwezig is, moet je die speler een tijdkristal betalen.

Time Collectors is een fraai vormgegeven spel met mooie onderdelen. Het spelverloop is duidelijk en voor nieuwe spelers verrassend. Time Collectors is een eenvoudige set collector. Er zijn verschillende soorten kaarten waar spelers op verschillende manieren punten mee verdienen. Spelers kennen mogelijk andere spellen met een vergelijkbare manier om punten te scoren zoals Cat Lady, Sushi Go en Meadow. De puntentelling is daardoor weinig vernieuwend, maar dat geldt voor veel set collection games. Set collection games onderscheiden zich op de manier waarop spelers kaarten verzamelen. Denk aan het puzzelen via het tableau van Meadow or het doorgeven van kaarten zoals in Sushi Go. Time Collectors heeft een verrassende manier van kaarten verzamelen door gebruik te maken van dobbelstenen waarmee spelers jaartallen kunnen samenstellen. Het is een worp van 4 dobbelstenen, dus er komt veel geluk bij te kijken, maar spelers kunnen zelf bepalen in welke volgorde dobbelstenen worden gebruikt en kunnen tijdkristallen inzetten om hun geworpen dobbelstenen te manipuleren.

Time Collectors zit als beginnerspel prima in elkaar. Het mechanisme werkt en het spel is niet al te moeilijk, maar voor de gevorderde spelers mist dit wellicht de diepgang, aangezien de kaarten en de puntentelling minder ‘bijzonder’ zijn (in andere woorden: bekend). Als spelers naar eenzelfde vakje afreizen kan jij als latere speler een onbekende nieuwe kaart krijgen. Je kan kaarten op het spoor ruilen door een tijdkristal in te zetten, maar als je tijdkristallen wilt vergaren door naar de toekomst af te reizen, kun je mogelijk geen kaarten verzamelen in een ronde wat je duur kan komen te staan. Dit zijn overigens wel interessante dillema’s, maar je bent soms aardig afhankelijk van het lot. Met een uitbreiding of geavanceerde variant met kaarten, waarmee spelers de uitkomsten meer zouden kunnen beïnvloeden, zou het spel al een stuk strategischer aan voelen, maar voor spelers die nog geen set collector in hun verzameling hebben of beginnende spelers die wat minder vies zijn van willekeur, biedt dit spel waarschijnlijk voldoende verrassingen.