Review: The Vale of Eternity (Mandoo Games)

In het dal van de eeuwigheid komen verschillende mythische wezens samen om in harmonie in elkaars gezelschap te leven. Helaas zijn er een stel kwaadaardige spelers die de mythische wezens geen enkele rust gunnen en op ze jagen en stropen om ze te verkopen voor magische stenen of om ze te temmen voor hun bijzondere eigenschappen. Jij bent een van die verwerpelijke spelers. Stropen voelde nog nooit zo goed.

Doel

In dit vlotte en kleurrijke kaartspel van Mandoo Games proberen spelers in maximaal 10 rondes de meeste punten te halen of om als eerste (meer dan) dan 60 punten te verdienen. Die punten verdienen ze met de wezens die in The Vale of Eternity leven.

In The Vale of Eternity nemen de spelers de rol aan van jagers, stropers en temmers die op verschillende monsters, geesten, beesten en andere wezens jagen. Het spel bevat 70 kaarten met allerlei verschillende wezens uit verschillende folklore, verhalen en mythes van over de hele wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Kappa, een kami (een soort monsterlijke godheid) uit de Japanse folklore en liefhebber van komkommers en kinderen lokken. Denk ook aan Behemoth, een immens wezen dat in de bijbel wordt genoemd. Denk tot slot aan draken, de mythischte van alle wezens en tevens het waardevolst. De bijzonderste draak is Eternity – zij neemt een centrale plek in op de cover van de speldoos en is ook een belangrijk speelstuk (maar daarover later meer).

Aan het begin van het spel leggen spelers de twee spelborden klaar. Rondom het ene bord worden tijdens het spel telkens de kaarten geplaatst waar spelers op zullen jagen. Op het andere bord houden spelers de score en rondes bij. Iedere speler ontvangt twee houten schijven in diens spelerskleur en een kartonnen fiche om punten in overvloede van 60 aan te kunnen geven (en tevens als handig geheugensteuntje aan je spelerskleur).

Eerder benoemde ik al Eternity en haar speelstuk. Het spel bevat namelijk een kartonnen speelstuk van deze imposante draak. Deze kun je indien gewenst toevoegen aan het bordje waar de kaarten worden geplaatst. Het is niet nodig, maar zoals de spelregels aangeven: het is leuk voor op de foto’s en hierdoor uiteraard onmisbaar. De uitgever heeft in ieder geval voldoende humor en dat kan ik waarderen. Vergeet overigens niet alle kaarten te schudden om een grote trekstapel te vormen en maak tevens een voorraad van de magische stenen. De startspeler krijgt een houten rune.

Het spel wordt gespeeld in maximaal 10 rondes en elke ronde heeft drie fases: de jachtfase, de actiefase en de resolutiefase.

Jachtfase

De spelers trekken twee keer zoveel kaarten als de hoeveelheid spelers en plaatsen deze op de juiste gebieden rondom het bord. Iedere kaart behoort bij een bepaalde ‘familie’ (kleur). Te beginnen met de startspeler kiest iedere speler om de beurt een kaart en vervolgens te beginnen met de laatste speler en tegen de klok in kiest iedere speler een tweede kaart. Op een gekozen kaart plaatst een speler een van diens houten schijfjes en op deze manier kiest iedere speler dus twee kaarten van het spelbord.

Actiefase

Te beginnen met de startspeler van de ronde verricht iedere speler zoveel acties als deze speler maar wil of kan tijdens diens beurt. Spelers kunnen verschillende acties ondernemen, waaronder het verkopen van kaarten waar de speler de volgende ronde op heeft gejaagd, het temmen van een van de twee gejaagde kaarten of het oproepen van kaarten.

Als spelers een gestroopte kaart verkopen, krijgen ze net zoveel magische stenen als op het bord is aangegeven. Magische stenen zijn de valuta in The Vale of Eternity. Deze stenen hebben verschillende waardes (1, 3 of 6) en je mag in totaal maar 4 stenen hebben. Je kan stenen in beginsel niet inwisselen voor hogere of lagere waardes en je krijgt geen wisselgeld als je stenen gebruikt. Let dus goed op de beperkte ruimte in je portemonnee.

Spelers kunnen een kaart ook op hand nemen en kaarten die spelers op hand hebben kunnen ze temmen door een minimale waarde aan magische stenen te betalen. Getemde kaarten plaatst een speler voor zich neer, maar een speler mag slechts zoveel kaarten voor zich hebben als het nummer van de huidige ronde. Getemde kaarten leveren directe effecten, doorlopende effecten of effecten tijdens de resolutiefase op. Met effecten kunnen spelers hun kaarten manipuleren, punten of stenen verdienen, effecten koppelen en ga zo maar door. Alle kaarten hebben bijzondere effecten en je kan hierdoor leuke combinaties maken.

Spelers mogen maar een beperkt aantal kaarten voor zich hebben liggen, waardoor sommige kaarten een felbegeerde plek innemen, maar hun taak eigenlijk al hebben verricht. Spelers moeten betalen als ze een kaart willen verwijderen.

Resolutiefase

Aan het einde van een ronde mogen alle spelers ineen volgorde naar keuze de resolutiefase-effecten van hun kaarten gebruiken.

Tot slot

Er worden maximaal 10 rondes gespeeld en het spel eindigt na de 10e ronde of zodra een speler aan het einde van een ronde 60 of meer punten heeft. De speler met de meeste punten wint.

The Vale of Eternity is een vlot en prachtig vormgegeven kaartspel. De kaarten en hun effecten zijn uniek wat niet alleen voor een dynamisch uiterlijk zorgt, maar ook voor dynamische gameplay doordat er veel verschillende soorten effecten en combinaties mogelijk zijn.

In principe is The Vale of Eternity een redelijk eenvoudig spel waarbij spelers kaarten moeten draften, maar de wijze waarop kaarten worden verkregen en gebruikt is erg verfrissend. Spelers moeten dus afwegen of ze kaarten willen verkrijgen om later te gebruiken om hun engine op te bouwen of dat ze kaarten verkopen voor magische stenen. Doordat spelers maar een beperkt aantal stenen mogen behouden en ook maar een beperkt aantal kaarten voor zich kunnen plaatsen, zijn ze telkens met resource management bezig. De effecten van kaarten zijn allemaal erg nuttig, maar sommige combinaties werken beter dan anderen. Door de grote hoeveelheid kaarten speelt een klein beetje geluk wel een rol bij het verschijnen of trekken van kaarten uit de trekstapel. Het kan zijn dat er sommige rondes geen kaarten verschijnen die je graag wilt gebruiken, maar dit kleine beetje geluk zorgt wel voor dynamiek en variatie.

The Vale of Eternity is een heerlijk en vlot kaartspel met verfrissende gameplay.