Review: The Rose King (Playte)

Lezers die bekend zijn met Engeland in de late middeleeuwen zijn bekend met de Rozenoorlogen waarin de aanhangers van de Lancasters tegen de aanhangers van de Yorks vochten om de macht over de Engelse troon te winnen. Beiden partijen stamde van dezelfde familie van vorsten af en hadden beiden een roos als onderdeel van een soort insigne (die zij voerde naast hun familiewapens). De Yorks voerde een witte roos en de Lancasters een rode roos. Deze zeer complexe familieruzie vormt een belangrijk onderdeel van de Britse geschiedenis, maar laat zich niet makkelijk uitleggen op een enkel A4-The. Gelukkig is The Rose King een zeer behapbare en abstracte weergave van het conflict.

The Rose King maakt onderdeel uit van de LBoard serie van de Koreaanse uitgever Playte. We schreven over deze bijzondere uitgaves van spellen al eerder recensies. Bij de LBoard serie maakt de speldoos onlosmakend onderdeel uit van de spelervaring. De doosjes vouwen namelijk uit tot een L-vorm die je kan gebruiken als (onder andere) het spelbord zoals in het spel Can’t Stop. Playte verzorgd met hun LBoard serie ook heruitgaven van klassieke(re) spellen, maar dan met het speciale spelmateriaal.

Ook The Rose King is een heruitgave van een klassiek spel. Het spelverdeler al eerder met het hierboven genoemde thema (uiteraard zonder het handige LBoard), maar eerder verscheen ook al ook al het spel Texas, waar niet Engelse vorsten, maar boeren/grootgrondbezitters in Texas elkaar het leven zuur maken.

The Rose King is een abstract strategiespel, waarbij spelers gebieden moeten veroveren om punten te scoren. Des te groter jouw gebieden zijn, des te meer punten je verdiend. Voor elk gebied aan orthogonaal aangesloten vakjes, ontvang je namelijk net zoveel punten per vakje vermenigvuldigd met het aantal vakjes. Voor een gebied van 5 vakjes ontvangt een speler dus 25 punten.

Aan het begin van spel vouwen spelers het spelbord (a.k.a. de speldoos) uit. Ze vouwen het kleine spelbordje ook uit en die klikt dankzij de magneet vast aan het grote spelbord om samen een groter bord te vormen. Spelers plaatsen de kroon in het midden van het spelbord, schudden de actiekaarten en leggen de dubbelzijdige fiches in handbereik. Spelers krijgen 4 speciale kaarten en trekken 5 actiekaarten. Actiekaarten plaatsen spelers altijd open voor zich neer in de oriëntatie van de kroon. Tijdens een beurt kan een speler een van drie mogelijke acties: een actiekaart spelen, een actiekaarten trekken (als een speler minder dan vijf actiekaarten voor zich heeft) of een actiekaart samen met een speciale kaart afleggen.

Door een actiekaarten te spelen, verplaatsen spelers de kroon zoals op de kaarten staat aangeven. De kroon moet de afgebeelde hoeveelheid stappen volledig kunnen zetten en mag niet van het spelbord worden verplaatst en mag niet boven op een fiche worden geplaatst. Op de plek waar de kroon terecht komt plaatst de speler een fiche in diens kleur om aan te tonen dat zij het vakje hebben veroverd. Kan of wil een speler niet een actiekaart spelen, dan kunnen ze een actiekaart trekken tijdens hun beurt. Spelers kunnen ook een speciale kaart spelen en een actiekaart afleggen om een fiche op het bord om te draaien en daar vervolgens de kroon naar toe te verplaatsen.

Het spel is afgelopen als op het bord liggen of als beide spelers geen actiekaarten kunnen gebruiken en iedere speler ook al vijf kaarten voor zich heeft liggen. De speler met de meest punten wint. The Rose King is een verrassend tactisch en abstracte puzzel. Spelers proberen elkaar te dwarsbomen, maar tegelijkertijd een groot veld in elkaar te puzzelen. Doordat de kaarten open liggen, weet je wat de andere speler mogelijk kan spelen, zodat je kan anticiperen. Een tactisch en vlot spel!