Review: The Isle of Cats (Intrafin)

Een eiland vol katten klinkt als de droom van menig kattenliefhebber. Niet iedereen is helaas een grote fan van katten. Neem de kwaadaardige Lord Vesh bijvoorbeeld. Hij haat katten, maar houdt van schatten. Laten er nu net ook net zoveel schatten te vinden zijn op de Isle of Cats als katten. Lord Vesh zeilt richting het eiland en dreigt alle katten om te leggen! Het is aan de spelers om de katachtige bewoners te beschermen. Isle of Cats, jij ook?

Doel

In het spel nemen de spelers de rol aan van inwoners van Squalls End. De bewoners vernemen van de dreiging van de vloot van Lord Vesh en gaan op een reddingsmissie naar The Isle of Cats. Ze verzamelen, net als de reddingsactie uit Dunkirk, een aantal boten en haasten zich richting de katten. 

Ieder speler moet zoveel mogelijk katten redden voordat de kwaadaardige Lord Vesh arriveert op het eiland na de vijfde ronde. Elke kat wordt vertegenwoordigd door een unieke Tetris-achtige tegel en behoort tot een specifieke familie (een kleur). Tijdens de vijf rondes proberen spelers zoveel mogelijk katten en schatten bij elkaar te puzzelen op hun boot terwijl ze families intact proberen te laten voor de meeste punten. Precious cargo: zeer bruikbaar en geneigd om te krabben.

Spelopzet en spelverloop

Stop alle katten (behalve de Oshax) en zeldzame schatten in de grote stoffen trekzak. Hoewel er dus katten in de zak gaan, is The Isle of Cats zeker geen kat in de zak.

Leg het eiland in het midden van de tafel en de gewonen schatten, de Oshax, de vissen en pionnen in handbereik van alle spelers. Schudt de stapel met kaarten en geef iedere speler een boot en een kattenpion in een unieke kleur. De volgorde wordt willekeurig bepaald en de pionnen van de spelers worden in die volgorde op het eiland geplaatst.

Iedere ronde van het spel verloopt in een vaste volgorde. Iedere speler ontvangt 20 vissen en er worden afhankelijk van de hoeveelheid spelers een aantal katten naast beide zijdes van het eiland geplaatst. Vervolgens gaat iedere speler op ontdekkingstocht door 7 kaarten te trekken. Iedere speler krijgt 7 kaarten, kiest er 2 en geeft de rest door net zo lang tot er nog 1 kaart door te geven is. 

Na het kiezen van kaarten bepalen spelers welke kaarten ze willen behouden door de benodigde hoeveelheid vis te betalen. Er zijn meerdere soorten kaarten met verschillende bonussen en effecten. Zo zijn er lessen die bonuspunten opleveren aan het einde van het spel. Er zijn ook openbare lessen die voor iedereen gelden.

Tijdens de reddingsfase kunnen spelers om de beurt katten redden. Aan het begin van deze fase kunnen spelers hun reddingskaarten spelen om hun snelheid (volgorde van de spelers) te bepalen en de hoeveelheid manden voor die ronde om katten te redden. Om een kat te redden heb je een mand nodig en de juiste hoeveelheid vissen. 

Na het redden van katten kunnen spelers kaarten spelen om Oshax katten te krijgen (een soort joker) of om (zeldzame) schatten te verzamelen. Er zijn ook kaarten die op elk moment te spelen zijn.

Als een speler een tegel pakt, moet deze op de boot geplaatst worden en als hoofdregel naast eerder geplaatste tegels. Spelers kunnen schatten verdienen door schatkaarten in de juiste kleur kat te bedekken. Op de boot staan ook ratten die minpunten opleveren als ze niet bedekt zijn. Ook lege kamers leveren minpunten op. 

Spelers krijgen punten voor hun kattenfamilies (afhankelijk van de grootte), zeldzame schatten en behaalde lessen. De speler met de meeste punten wint.  

Conclusie

The Isle of Cats is een fantastisch en dynamisch puzzelspel dat het trekken van kaarten combineert met puzzelen met Tetris-achtige tegeltjes dat je wellicht kent vanuit spellen zoals Patchwork. Deze combinatie aan spelelementen zorgt voor een interessante dans aan spelverloop die je laat spinnen van plezier.