Review: The Custodian’s Keys (Curious Correspondence Club)

Een museum neemt je mee naar bijzondere en wonderbaarlijke werelden in het verleden, heden en de toekomst. Je vindt er een scala aan culturen, creatieve geesten en avonturen. Er zijn musea in verschillende soorten en maten en er is werkelijk voor ieder wat wils. Ook zijn er zeker wel musea over een specifiek onderwerp of thema. Er zijn musea voor moderne kunst, klassieke kunst, natuurhistorische exhibities, wetenschappelijke tentoonstellingen, brood, bier en bordspellen. Dat is nog maar het topje van de ijsberg! Wat mij betreft is een bezoekje aan een museum, ongeacht het onderwerp, een perfecte manier om een middag te vullen. Of een nacht, want wie droomt er nou niet van om net als in Night at the Museum een nacht door te brengen in grote zalen met de interessantste tentoonstellingen? Veel musea bevatten ook mythes, mirakels en mysteries. In The Custodian’s Keys krijg je de sleutels voor een museum, maar weet jij alle mysteries die deze sleutelbos opent op te lossen?

The Custodian’s Keys is het eerste deel in de Curious Correspondence reeks. Deze reeks is een unieke verzamelserie aan verschillende verhalen, spellen en raadsels die de veilige omgeving van jouw thuis omvormen tot een escape room. De verschillende delen in de Curious Correspondence reeks kunnen los worden gekocht of spelers kunnen kiezen voor een abonnement(-achtige) ervaring. Spelers krijgen brieven en pakjes toegestuurd en deze letterlijke post bevat voor ieder deel meerdere raadsels en puzzels die spelers moeten oplossen en een mysterieus plot die spelers dienen te ontrafelen.

In dit eerste deel ontvangen spelers envelop een museumkaartje met een merkwaardig symbool. Dit kaartje geeft je toegang tot het M. B. Franklin Museum of Natural History. Spelers treffen zes sleutels, bijbehorend aan zes tentoonstellingen en één vreemd slot met meerdere sleutelgaten om te onderzoeken. De envelop bevat verschillende aanwijzingen zoals een kaart van het museum, afbeeldingen van de verschillende exposities en wat flyers en andere informatie. Op basis van deze documenten moeten spelers de puzzels ontdekken en de verschillende informatie aan elkaar relateren om de combinatie aan sleutels en de sleutelgaten te vinden om zo het geheim van dit museum en de exhibities te ontrafelen.

De Curious Correspondence reeks bevat een de hoogwaardige productiekwaliteit en heeft een kleine voetafdruk doordat iedere mysterie letterlijk in een envelop past. De brieven, illustraties en verschillende papieren en kartonnen onderdelen zijn prachtig ontworpen en gemaakt, en de aandacht voor detail (voor zowel de ontwerpen als de puzzels) is duidelijk aanwezig. Deze escape room is verhalend en thematisch en de verschillende spelonderdelen zijn duidelijk afgestemd op het bijbehorende thema: in dit specifieke geval druipt het thema museum van de onderdelen af.

De puzzels zijn uitdagend maar niet onmogelijk of onlogisch zoals bij sommige escape rooms soms helaas wel het geval is. Mocht de speler (of de spelers) vastlopen zijn er op de site van Curious Correspondence duidelijke aanwijzingen te vinden, zodat spelers altijd het einde van het avontuur kunne bereiken. De verschillende delen van Curious Correspondence hebben verschillende moeilijkheidsgraden, maar The Custodian’s Keys is een toegankelijk eerste deel met een uitnodigend thema.

Curious Correspondence The Custodian’s Keys is een ijzersterke introductie aan deze reeks aan escaperoom spellen. Liefhebbers van escape rooms kunnen met deze spellen hun hart ophalen en zullen dit spel en de opvolgende delen dan ook zeker waarderen. Curious Correspondence leent zich door de kleine voetafdruk dan ook perfect als cadeau op afstand. Doe die puzzelliefhebber in jouw leven een deel, verzameling of abonnement cadeau en deze speler treft dan een intrigerend verhaal met uitdagende puzzels gewoon op diens deurmat.