Review: The Castles of Burgundy Special Edition (Ravensburger)

Pak een groot glas heerlijke wijn, wat lekker eten en je bent klaar om eens Bourgondisch te leven en spelen. Weet jij het beste vorstendom op te zetten in de (inmiddels) tijdloze klassieker The Castles of Burgundy? Niet zomaar The Castles of Burgundy, maar een uitbundige Special Edition waar menig Bourgondiër jaloers op zal zijn.

Bourgondisch leven betekent uitbundig van het leven genieten. Een hapje en drankje kan hier niet bij ontbreken. De term Bourgondisch is afgeleid van het Hertogdom van Bourgondië dat met name in de tijd van Filips de Goede een grote invloed had op Brabant en Holland als onderdelen van het hertogdom. Met name de Brabanders staan nog altijd bekend als Bourgondisch.

Bourgondië kennen we hedendaags vooral van de wijn, de Côte-d’Or, Dijon (mosterd) en uiteraard lekker Bourgondisch tafelen in een lekkere bistro. Bourgondië is echter ook bekend van de rijke geschiedenis, met name uit de middeleeuwen en de vele imposante chateaus en kastelen: de kastelen van Bourgondië.

Net als dit noordoostelijke deel van Frankrijk heeft het bordspel geïnspireerd op deze kastelen inmiddels ook een rijke geschiedenis. The Castles of Burgundy is een van de vele klassiekers van Alea (een onderdeel/imprint van Ravensburger). Het is vele malen herdrukt en kent meerdere uitbreidingen, maar de herdrukken waren altijd bescheiden spelletjes. Een normale doos, eenvoudige maar prima kartonnen onderdelen en vaak houten dobbelstenen. Het was tijd om deze klassieker, die nog altijd kan meevechten tussen het moderne bordspelgeweld, eens te eren met een uitbundige editie voor de Bourgondische speler.

Doel en spelopzet

The Castles of Burgundy is een bordspel voor 2-4 spelers, waarbij elke speler zijn eigen vorstendom en bijbehorend stuk land in Bourgondië ontwikkelt. Het spel wordt gespeeld in 5 etappes die telkens uit 5 rondes bestaat, waarin spelers gaan dobbelen om acties te kiezen waarmee ze tegels (waaronder onder meer kastelen, gebouwen, kloosters en velden met dieren) gaan verzamelen en plaatsen om zo overwinningspunten te krijgen. Speler met de meeste punten aan het einde van de laatste etappe wint.

Afhankelijk van de gekozen uitbreidingen verschilt de spelopzet. Iedere speler krijgt een spelersbordje en alle bijbehorende onderdelen waaronder onder andere een veld die deze speler in diens spelersbordje plaatst en een tweetal dobbelstenen. Ze krijgen alvast een aantal goederen en mogen tevens een imposant kasteel op het bord plaatsen als startlocatie.

In het midden van de tafel plaatsen spelers het centrale bord waar ze hun tegels en goederen gaan verzamelen en alle tegels worden klaargezet. Het spel bestaat uit meerdere tegels. Er zijn een hoop tegels. Gelukkig bevat het spel een aantal handige trekzakken voor veel van deze tegels, waardoor sorteren eenvoudig is en het spel makkelijk wordt opgezet. Dit gaat overigens ook op voor de andere onderdelen vanwege de handige inzet van het spel.

Zoals ik al beschreef wordt het spel gespeeld over 5 etappes en bestaat elke etappe uit 5 rondes. Tijdens elke ronde krijgt iedere speler een beurt en beurt bestaat in principe uit 2 acties. Aan het begin van een etappen wordt het centrale spelbord gevuld met nieuwe tegels op de aangegeven plekken. Elke etappe worden er ook 5 goederen op het goederenspoor geplaatst.

Spelers gebruiken hun dobbelstenen om acties te verrichten. Aan het begin van een ronde werpen spelers hun dobbelstenen. De startspeler werpt tevens een witte dobbelsteen en daarmee wordt aangegeven waar op het centrale spelbord een goed van het goederenspoor wordt geplaatst. Als het goederenspoor leeg is, aan het einde van een ronde, is het dus tijd voor een nieuwe etappe.

Tijdens hun beurt gebruiken spelers dus hun twee dobbelstenen om acties uit te voeren. De geworpen waarde komt overeen met een locatie op het centrale spelbord, een locatie hun veld of van een goederentegel en komt dus overeen met een bijbehorende actie. Spelers kunnen de waarde van een worp aanpassen door een arbeider in te zetten.

Met hun acties kunnen spelers tegels selecteren van het centrale bord, geselecteerde tegels plaatsen op de juiste plaatsen op hun spelersbord, goederen verkopen of arbeiders inhuren. Alle tegels hebben een speciale eigenschap die wordt geactiveerd of gebruikt als spelers deze tegel plaatsen. Met kastelen krijgen spelers een extra actie, met gebouwen activeren spelers gelijk een bonus, met schepen krijgen spelers goederen en gaan ze vooruit op het spoor waarmee de volgorde van spelers wordt aangegeven, mijnen leveren munten op, kloosters leveren doorlopende bonussen en punten aan het einde van het spel op en dieren leveren tijdens het spel punten op. Spelers proberen dus slimme combo’s te maken door juiste acties te verrichten en op juiste wijze tegels te plaatsen.

Spelers kunnen tijdens hun beurt munten inzetten om zogeheten zwarte tegels te kopen. Dit is een extra voorraad met willekeurige tegels die uit een aparte trekzak wordt bevoorraad. De verschillende uitbreidingen brengen extra mogelijkheden en regels mee.

The Castles of Burgundy is een diepgaand strategische spel met vele keuzes, dilemma’s en en nuances, maar met eenvoudige regels, waardoor dit spel uitermate interessant en uitdagend is voor allerlei verschillende soorten spelers. Burgundy is een geweldige klassieker die nog altijd actueel, verfrissend, innovatief en intuïtief speelt. Het spelverloop is uitermate dynamisch en spelers kunnen met verschillende strategieën de overwinning bereiken, waardoor het spel zeer herspeelbaar is.

Deze speciale editie is een samenwerking tussen Alea en Awaken Realms. Die laatstgenoemde uitgever ken je wellicht van Lords of Hellas, Nemesis en vele andere complexe spellen met een hoop luxe onderdelen en met name een hoop miniaturen. The Castles of Burgundy komt in een grote doos bij je thuis en bevat een hoop luxe onderdelen. Dikke kartonnen tegels, plastic kastelen, miniatuurtjes om de puntentelling mee bij te houden, kwalitatieve trekzakken om de tegels in te bewaren en uit te trekken tijdens het spel, bakjes om onderdelen in te bewaren, gelaagde spelersgroepen zodat onderdelen niet verschuiven tijdens het spel, mooie dobbelstenen en ga zo maar door. Daarnaast bevat deze editie verschillende uitbreidingen voor een hoop aan onderdelen en spelplezier. Het is uitbundig, maar dat verdient dit spel en ook de fan die mogelijk al jaren wacht op de ultieme editie van The Castles of Burgundy.