Review: The Battle for Sampo (Gamestorm)

Kalevala is een bundel met gedichten dat in de 19e eeuw is samengesteld door de Finse taalkundige en verzamelaar Elias Lönnrot. De bundel bevat verhalen uit Finse legendes, folklore en mythologie. Het gaat over verschillende helden, trotse daden en ook over de Sampo: een mythologisch artefact dat eeuwige rijkdommen kan bieden. Een voorwerp waardig om over ten strijde te trekken. Het is tijd voor The Battle of Sampo.

Doel

Het doel van het spel is om de meeste heldhaftige daden te verrichten. Er zijn 12 Deeds te verzamelen (sommige kunnen ook worden gestolen van andere spelers) en als alle daden zijn verricht, wint de speler die op dat moment dee meeste van deze Deeds onder zich heeft.

Schud de verschillende kaarten en plaats die in stapels langs het speelbord. De deedkaarten en een aantal Rune kaarten worden open geplaatst. Plaats de grondstoffen en andere fiches in handbereik van de spelers. Spelers bouwen de toren en plaatsen deze op het speelbord. Iedere speler kiest een held en pakt het bijpassende speelbord en treft de voorbereidingen zoals aangegeven op het bordje. Iedere held is uniek, heeft andere startpositie en krijgt een aantal warbands, kaarten of grondstoffen zoals aangeven op het bordje. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers worden er Search-fiches gesloten geplaatst en onder deze fiches bevindt zich ook de zeer gewilde en Mythische Sampo.

Spelers trekken met hun Warbands ten strijde om daden te verrichten, routes af te leggen, monsters en andere spelers te verslaan en uiteraard om de Sampo te vinden.

Tijdens een beurt trekken spelers of een heldenkaart of een runekaart. De verschillende soorten kaarten hebben verschillende effecten. Heldenkaarten kunnen worden ingezet voor verschillende bonussen, runekaarten tijdens magische skirmishes en warbands kunnen spelers gebruiken tijdens gevechten.

Nadat spelers een kaart hebben getrokken, gaan ze grondstoffen produceren als ze dorpelingen hebben. Ze kunnen tevens grondstoffen ruilen. Hierna kiezen ze om of dorpelingen in de volgende ronde te laten produceren of deze in te zetten als een warband. Het laatste levert warbands op om te vechten en kaarten om tijdens een gevecht in te zetten.

Spelers moeten hierna hun pion verplaatsen en een dobbelsteen werpen om te kijken of er een effect van de route wordt geactiveerd. Na de verplaatsing kunnen spelers een actie uitvoeren, spelers kunnen een Search fiche opendraaien, een skirmish uitvoeren om een spelers of een monster te verslaan voor een heroïsche daad, een gevecht voeren als ze minstens een warband hebben of plunderen voor grondstoffen. Aan het einde van een beurt kun je nog grondstoffen geven aan het volk van Finland en/of daden claimen.

Mocht je de Sampo vinden of stelen, heb je goede bonus tijdens het spel. Niet alleen levert het bezit een daad op, maar ook produceert de Sampo grondstoffen door te dobbelen. Overigens wordt de Sampo weergeven met een toren die erg imposant in het midden van het bord staat en tevens als dobbeltoren fungeert.

The Battle for Sampo voelt aan als een klassiek Amerikaans bordspel met een hoog gehalte aan avontuur, een flink aantal dobbelstenen en kaarten – en daardoor ook een goede dosis geluk. Dit geluk kan sommige spelers frustreren, maar mocht dat niet het geval zijn, dan kun jij je een Finse held wanen. De verschillende kaarten, gebeurtenissen en events maken het spel omvangrijk en onvoorspelbaar en daardoor dus avontuurlijk.