Review: That Old Wallpaper (AEG)

Kun je dat oude behang in het huis van je (over)(groot)ouders nog herinneren? Met al die funky kleuren? Ik kan me niet per se herinneren of mijn (voor)ouders überhaupt behang hadden, laat staan in verschillende kleurtjes, maar in That Old Wallpaper van AEG gaan spelers herinneringen ophalen aan dit oude behangetje. Spelers gaan kleuren en patronen sparen en matchen. Lukt het jou om de leuke muurbekleding bij elkaar te sprokkelen en daarmee de meeste punten te scoren?

Spelopzet en doel

Aan het begin van That Old Wallpaper schudden spelers een flinke stapel kaarten met stukjes behang. Met deze kaarten wordt een centrale stapel gemaakt en worden er net zoveel kolommen aan kaarten opengedraaid als dat er spelers zijn. In beginsel bevat elke kolom slechts een enkele kaart, maar soms worden er tijdens het spel meer kaarten aan een kolom toegevoegd. Iedere speler krijgt een persoonlijke trekstapel met kaarten met getallen in verschillende, oplopende waardes. Tevens worden er kaarten met wazige herinneringen geplaatst. Dit zijn jokers die je tijdens het spel kan verdienen en aan het einde van een potje kan toevoegen aan je behang om patronen te voltooien.

Spelers nemen kaarten op hand uit hun persoonlijke trekstapel en beginnen de eerste ronde. Iedere beurt gaan spelers proberen om meerdere stukjes behang te verzamelen om aan hun muur toe te voegen en patronen af te maken. Ieder stukje behang bevat vier mogelijke stukjes van grote en kleine patronen. Sommige kaarten bevatten paarse symbolen. Aan het einde van het spel krijg je punten voor elk paar (klein en groot) aan voltooide patronen in dezelfde kleur. Spelers krijgen tevens punten als ze verschillende soorten symbolen hebben verzameld.

Iedere beurt kiezen alle spelers tegelijkertijd een kaart uit hun hand in de hoop om een kolom aan kaarten te pakken. Welke kolom je mag pakken hangt af van de waarde van de gespeelde kaart. De speler met de hoogste waarde mag de bovenste kolom pakken en de speler met de laagste kaart de laagste kolom en alle andere spelers alles daar tussen in.

Het kan voorkomen dat spelers een gelijke waarde spelen en strijden om dezelfde kolommen. Deze kolommen worden geblokkeerd en de speler die als hoogste in de prioriteit staat (aangegeven door houten fiches) wint en mag een kolom van de geblokkeerde kolommen kiezen. De ‘verliezende’ speler krijgt een wazige herinnering. Nadat een dergelijke strijd om een stukje oud behang heeft plaatsgevonden, worden de prioriteiten gewisseld voor de volgende beurt(en).

Verworven kaarten (behalve wazige herinneringen) worden door spelers aan hun muur toegevoegd. Spelers trekken nieuwe handkaarten en gaan door met spelen. Als spelers geen handkaarten kunnen trekken, worden alle afgelegde handkaarten van spelers geschud en nieuwe persoonlijke trekstapel gevormd en daarna begint een nieuwe ronde. De kolommen worden aangevuld. Soms worden niet alle kaarten/kolommen gepakt door de spelers, vanwege een clash en ontstaan er dus kolommen met meer kaarten. Na drie rondes volgt de puntentelling.

That Old Wallpaper is een simpele set collector waarbij het een interessante puzzel is om de patronen juist en optimaal te plaatsen. Het correct plaatsen voelde echter niet extreem moeilijk om te doen, waardoor het makkelijk was om patronen altijd kloppend te leggen. De kunst zit het met name in om de setjes te optimaliseren. De manier om kaarten te verzamelen is innovatief, maar doordat spelers kaarten blind spelen, voelt het soms wat willekeurig en lijkt het daardoor soms alsof het spel zichzelf speelt. Het spel duurt echter niet al te lang en is prima geschikt voor onervaren spelers.