Review: Terraforming Mars het Dobbelspel (Intrafin)

Het lijkt wel alsof Mars niet bewoonbaar te krijgen is, want we gaan weer Mars terraformen, maar dit keer met dobbelstenen. Dobbel jij een Planeet B bij elkaar?

Achtergrond en doel

Iedereen kent inmiddels de engine builder met onsamenhangende artwork waar spelers gezamenlijk Mars bewoonbaar maken door zuurstoflevels, temperatuur en de hoeveelheid water te vergroten. Ik heb het natuurlijk over Terraforming Mars. Voor dit populaire bordspel zijn inmiddels meerdere uitbreidingen verschenen en een aantal jaar geleden verscheen ook het kaartspel: Ares Expedition. Na het kaartspel is het ook tijd voor een spel met dobbelstenen. Enter Terraforming Mars… het Dobbelspel!

Nu verwacht je wellicht een roll and write met een Terraforming Mars setting, maar dat is niet het geval. Er wordt voldoende gedobbeld, maar voor een dobbelspel vliegen de dobbelstenen niet per se rond je oren. Terraforming Mars het Dobbelspel is net als Ares Expedition een bewerking van de typische elementen van Terraforming Mars. Spelers dragen bij aan de drie verschillende niveaus om Mars bewoonbaar te maken en ze gaan een hele hoop unieke kaarten spelen en bouwen om een motortje op gang te brengen. Als twee van de drie doelen zijn gemaximaliseerd, gaat de laatste ronde van het spel in. De speler met de meeste overwinningspunten wint.

Spelopzet & spelverloop

Leg het speelbord en de verschillende onderdelen klaar en schud de verschillende stapels met kaarten. Geef iedere speler twee corporaties. Spelers kiezen een corporatie uit en deze kaart bepaalt de startbronnen van deze speler. Bronnen zijn de dobbelstenen en worden dus gebruikt als grondstoffen en betalingsmiddelen om kaarten te kopen en acties te verrichten. Elke keer als spelers een bron krijgen, krijgen ze of een willekeurige dobbelsteen om te werpen of een specifieke zijde van een dobbelsteen. Naast de initiële worp, kunnen dobbelstenen enkel worden gedraaid, maar niet opnieuw worden geworpen.

Tijdens een beurt kunnen spelers kiezen tussen een productiebeurt of actiebeurt. Tijdens een productiebeurt kunnen spelers de kaarten in hun hand verversen en gaan ze op basis van hun corporatie en groene kaarten dobbelstenen verzamelen en werpen zodat ze nieuwe inzetbare bronnen hebben.

Tijdens een actiebeurt kunnen spelers verschillen acties verrichten. Eerst doen ze een ondersteuningsactie en vervolgens een hoofdactie. Met een ondersteuningsactie kunnen ze een extra bron krijgen of bronnen wisselen of nieuwe kaarten krijgen. Met hoofdacties kunnen spelers hun bronnen gebruiken om kaarten te spelen/bouwen of om aan de doelen te werken. Op deze manier verdienen spelers ook overwinningspunten.

Spelers kunnen ook een extra ondersteuningsactie doen in plaats van een hoofdactie. Als spelers blauwe kaarten spelen, krijgen ze nieuwe acties die ze kunnen inzetten. Met rode kaarten krijgen ze eenmalige bonussen en met groene kaarten spelen ze nieuwe productiemogelijkheden vrij.

Het Dobbelspel brengt het gevoel van Terraforming Mars goed over in een eenvoudiger en behapbaarder spelconcept dan de grotere broer. Het spelverloop is qua keuzemogelijkheden en consequenties gestroomlijnder, maar door de dobbelstenen hebben spelers een stuk minder invloed op het spelverloop. De dobbelstenen zijn de bronnen en je hebt specifieke bronnen nodig om bepaalde acties te verrichten. Spelers die bekend zijn met Terraforming Mars weten dat je flink afhankelijk kan zijn van de kaarten die je trekt. Er zijn mogelijkheden om je kaarten te verversen en om de worp te beïnvloeden, waardoor je het geluk wel kunt mitigeren. Spelers die wat minder van willekeur houden, moeten oppassen. Voor andere spelers moet dit de pret niet drukken want het Dobbelspel is een snellere en eenvoudigere versie van het spel dat velen zoveel liefhebben.