Review: Tasso Banana (Playte)

Fruit is het snoepgoed van de natuur. Een salade gemaakt van verschillende lekkere groenten en de juiste combinatie aan andere ingrediënten is al overheerlijk, maar een salade gemaakt van snoepgoed slik je vast als zoete koek. Hoe maak je de lekkerste fruitsalade? Appel, aardbei, abrikozen, druiven, dadels en meloen. Bramen, bessen en frambozen. Sinaasappels en citroen. Papaya, banaan en ananas. Mango. Kiwi, kiwi, Kokosnoot! Ben je in de stemming voor een net zo fruitig spelletje? In Tasso Banana pluk je de vruchten van je behendigheid.

Tasso Banana maakt onderdeel uit van de LBoard serie van de Koreaanse uitgever Playte. We schreven over deze bijzondere uitgaves van spellen al eerder recensies. Bij de LBoard serie maakt de speldoos onlosmakend onderdeel uit van de spelervaring. De doosjes vouwen namelijk uit tot een L-vorm die je kan gebruiken als (onder andere) het spelbord of als versterker in het geval van het spel Stereo Mind (die overigens een Seal of Excellence heeft ontvangen van The Dice Tower). Playte verzorgt met hun LBoard serie ook heruitgaven van klassieke(re) spellen, maar dan met het speciale spelmateriaal.

Ook Tasso Banana is een heruitgave van een inmiddels 20-jaar oud spel. Het is namelijk een nieuwe versie van het behendigheidsspelletje Tasso, maar ditmaal wordt er niet met balkjes gespeeld, maar met bananen en komt de spelbeleving zeker ten goede.

Het spel is simpel: verdeel alle bananen over de deelnemers en iedere beurt moet een speler een banaan op het bord plaatsen. De speler die geen bananen meer heeft na diens beurt is de winnaar. Een beetje behendigheid is hierbij wel belangrijk. Aan het begin van het spel vouw je de doos uit tot het spelbord waar spelers hun bananen zullen plaatsen. Bananen mogen alleen boven de stippellijn geplaatst worden en mogen niet de geplaatste bladeren raken. Tevens mogen bananen ook elkaar niet aanraken, maar hierbij geldt een belangrijke uitzondering: spelers mogen een banaan op twee bananen plaatsen en als dit lukt krijgen ze een nog een beurt. Als ze falen moeten ze alle gevallen bananen oprapen en toevoegen aan hun voorraad.

Tasso Banana is verraderlijk simpel, maar een erg vermakelijk en uiterst kort behendigheidsspelletje. Door de vorm van de bananen is het stapelen van bananen soms nog best uitdagend.