Review: Sweet & Spicy (HeidelBär Games)

Als je een pittige persoonlijkheid hebt, bestaat de kans dat anderen jouw temperatuur en temperament op den duur niet meer aankunnen. Tja, trek je hier niks van aan: sommige mensen vinden zelfs mayonnaise pittig… Om het pittige blufspel Spicy te winnen, moet je best wat pit hebben. Voor dit spel geldt dan ook het eeuwenoude adagium: doe niet tijger als je poessie bent. Ben je wat zoeter ingesteld? In dat geval biedt Sweet & Spicy mogelijk de oplossing. Deze (kind)vriendelijke editie van Spicy heeft mierzoete poezenplaatjes en een kleine twist om je hoofd koel te houden.

Klaar met matten met je medetijgers? Ga een wedstrijdje pittig eten! Althans dat was het verhaal achter het geweldige kaartspelletje Spicy. Eeuwenoude goddelijke tijgers besloten om hun gewelddadige gewoontes aan de kant te schuiven en in plaats daarvan hun krachten te meten op de schaal van Scoville. Deze tijgers boden elkaar chili, pepers en wasabi (kaarten) aan en blufte over de hit of de pit.

In Sweet en Spicy zijn de tijgers vervangen door huistijgers (oftewel poesjes). Deze lieve katten hadden honger, maar in plaats van brokjes of lekkere stukjes vlees of vis troffen ze chilis, peper en citroen aan. Niet de lekkerste maaltijd voor een kat. Net als de tijgers uit Spicy bieden de katten uit Sweet & Spicy elkaar kaarten aan, maar kunnen ze liegen over de waarde van de kaart of de afgebeelde smaakmaker. Net zo pittig als de voorganger, maar dit maal hebben spelers de mogelijkheid om een kaart toe te voegen waarmee ze altijd kunnen spelen. Zet de emmertjes met melk en de brandblussers klaar en bluf je weg door dit pittige kaartspelletje, the next hot thing.

Heet elkaar welkom, zet het spel klaar en hoppa: peper in je reet en spelen maar! Iedere beurt speelt een speler een van de kaarten uit hand. Normale kaarten bevatten een nummer (van 1 tot en met 10) en een smaakmaker (chili, peper of citroen). Tevens zijn er jokerkaarten in het spel die gelden als elk nummer of als elke smaakmaker. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel ook een joker die geldt als elk nummer en elke smaakmaker. Deze joker is wel dubbelzijdig bedrukt, zodat andere spelers kunnen zien dat je deze kaar nog op hand hebt. Als je deze kaart weglaat, kun je met de kaarten van Sweet & Spicy ook de ‘klassieke’ Spicy nabootsen.

Als een speler een kaart speelt, moet hij aangeven welk nummer de kaart heeft en welke smaakmaker afgebeeld staat. Een speler moet een hoger nummer, maar dezelfde smaakmaker aangeven als de voorgaande speler die een kaart op de tafel heeft gespeeld.

De kaart die een speler speelt, hoeft niet overeen te komen met hetgeen de speler zegt: spelers mogen namelijk liegen en bluffen. Spelers kunnen elkaar uitdagen door te stellen dat het genoemde nummer of genoemde smaakmaker niet klopt. Heeft de uitdager het juist? Dan krijgt die speler de stapel met kaarten als punten. Anders krijgt de uitgedaagde speler deze punten. Als je alle kaarten uit je hand wegspeelt, krijg je een trofee. Heeft een speler twee trofeeën? Dan wint die speler! Anders wint de speler met de meeste punten als het ‘einde’ van de trekstapel is bereikt (aangegeven met een kaart die aan het begin van het spel in de trekstapel wordt geschoven) of als er geen trofeeën meer over zijn.

Het bluffen in Spicy is en blijft behoorlijk pittig en dat is niet anders in Sweet & Spicy. De nieuwe kaarten maken het wat eenvoudiger voor jonge spelers, maar gooien het spel niet om. Je kan ze weglaten, maar het geeft een extra vriendelijke uitweg om een kaart te kunnen spelen, zonder dat spelers gelijk doorhebben dat je in de rondte aan het bluffen bent. In het heetst van de strijd maak je al snel een verkeerde inschatting en daag je onterecht een andere speler uit. Dit heerlijk korte blufspel met geweldige en schattige artwork is goed op smaak!