Review: Super Fantasy Brawl (Mythic Games)

Door magie zijn alle oorlogen beslecht en is er wereldwijde vrede ontstaan. Dat klinkt utopisch, maar het blijkt voor de magiërs uiteindelijk ook erg saai te zijn. Een beetje conflict zorgde namelijk voor spanning en sensatie, maar gelukkig hebben deze tovenaars en toverkollen iets tegen de verveling bedacht. ze roepen namelijk verschillende bijzondere wezens, strijders en monsters bijeen om als gladiatoren gewelddadig, maar veilig vermaak te bieden aan de toeschouwers. Wie overwint deze brawl en spelen?  

Doel en spelopzet

Super Fantasy Brawl, in Nederland gedistribueerd door Geronimo Games, is een skirmish, dat wil zeggen dat spelers met hun team het team van de andere speler proberen te verslaan tijdens een snel gevecht. Denk bijvoorbeeld aan Dota of League of Legends, maar dan in bordspelvorm. Spelers stellen ieder een team van drie kampioenen samen. De kampioenen zijn uniek en hebben ieder speciale eigenschappen, vaardigheden en acties. Elke kampioen heeft zijn, haar of hun eigen unieke actiekaarten die spelers samenvoegen tot een gevarieerd en optimaal actiedeck voor speels synergie. Spelers zetten het speelbord klaar, kiezen hun kampioenen, schudden hun kaarten, plaatsen de vallen en hun kampioenen op het spelbord en zijn klaar om een potje te matten. Door vijanden uit te schakelen en doelen te behalen, scoren spelers overwinningspunten. De speler die als eerste vijf overwinningspunten weet te scoren, wint deze Super Fantasy Brawl! 

Spelverloop

Te beginnen met de startspeler verrichten spelers ieder een beurt. Nadat de tweede speler diens beurt heeft verricht, worden de doelkaarten verschoven en begint het feestje opnieuw net zolang tot een speler vijf overwinningspunten heeft behaalt. Elke beurt bestaat uit verschillende fases. Elke beurt gebruiken de spelers hun hand van actiekaarten om te manoeuvreren, aan te vallen, vijanden te verplaatsen en doelstellingen te claimen om overwinningspunten te scoren. Aan het begin van een beurt kijkt de speler of hij of zij aan de doelen op een van de open doelkaarten voldoet om punten te scoren. Daarna verricht een speler acties met tot maximaal drie magische krachtbronnen en aan het einde van deze beurt legt de speler ongebruikte kaarten af, vult deze speler diens hand weer aan tot vijf kaarten en ververst deze speler de tijdens de beurt gebruikte krachtbronnen. 

Acties zijn het centrale spelmechanisme. Spelers voeren acties uit op basis van actiekaarten, maar hebben ook een aantal standaardacties tot hun beschikking. Iedere actie kost de bijbehorende kleur krachtbron om de actie te gebruiken en spelers hebben drie verschillende kleuren krachtbronnen tot hun beschikking. Op de kaart staat welke krachtbron nodig en is en welke speciale actie spelers met deze kaart kunnen verrichten. Reading the card, explains the card. Er zijn aanvalskaarten, vaardigheidskaarten en reactiekaarten. De vaardigheidskaarten en aanvalskaarten kunnen alleen door een specifieke kampioenen worden gebruikt. Op deze kaarten staat vaak naast de actie ook een hoeveelheid vakjes die de kampioen mag verplaatsen. Met deze kaarten kunnen spelers schade toebrengen aan andere spelers, maar ook de kampioenen van hun tegenstander verplaatsen of anderszins beïnvloeden. 

Op aanvalskaarten staat hoe een speler schade aanricht en op welke afstand een aanval kan worden uitgevoerd. Als een speler een aanvalskaart activeert en een doel heeft uitgekozen, kan de andere speler nog reageren met een reactiekaart. Reactiekaarten kunnen door elke kampioen worden gebruikt, maar kosten net als andere acties krachtbronnen. Heb je tijdens de beurt van een tegenstander een reactiekaart of -kaarten gebruikt, heb je minder krachtbronnen tot je beschikking tijdens je eigen beurt. Als je genoeg schade doet aan een kampioen van een tegenstander, dan is deze (tijdelijk) uitgeschakeld. Kampioenen uitschakelen levert niet alleen een punt op, maar ook mag je hierdoor de aanvallende kampioen met een level up verbeteren. Deze leveled-up kampioen speelt extra krachten vrij, maar bij een uitschakeling verliest deze kampioen ook weer net zo snel de opgedane ervaring…

Op de verschillende doelkaarten staat aangeven, hoe je een doel haalt. Afhankelijk van de positie van de doelkaart op het spelbord, behaal je punten voor dit doel. Aan het einde van iedere ronde worden doelkaarten doorgeschoven en verschijnen er verschillenden nieuwe doelen. Hierdoor dien je de andere speler goed in de smiezen te houden, want voor je het weet behaalt deze speler één of zelfs meerdere doelen.

Oordeel

Super Fantasy Brawl is kleurrijk vormgegeven en de miniaturen zijn behoorlijke gedetailleerd. Ik moet ze snel maar eens gaan schilderen. De schaarste van krachtbronnen tijdens je beurt in combinatie met de actiekaarten zorgen voor leuke keuzes tijdens het spel. Omdat de doelkaarten alleen aan het begin van een beurt worden gescoord, krijgen spelers nog een kans krijgen om hun tegenstander te belemmeren. Hierdoor zijn spelers continu met de verschillende doelen bezig terwijl ze ook hun tegenstanders proberen te verslaan. Belet je een tegenstander of probeer je zelfstandig je eigen doelen te behalen? Hierdoor ontstaan interessante dilemma’s en is Super Fantasy Brawl een zeer dynamisch spel met een schaak-achtige diepgang. Het gevolg is een interessante en vlotte tug-of-war (getouwtrek) die je regelmatig uit de kast wilt trekken. De verschillende kampioenen vormen unieke teams en geven daardoor iedere keer een andere dynamiek en synergie. Ook zijn er verschillende losse kampioenen beschikbaar waardoor spelers oneindig kunnen variëren. Super Fantasy Brawl is een heerlijk skirmish!