Review: Stroganov (Geronimo Games)

De Stroganov-familie was een belangrijke familie van handelaars, ondernemers en statenlieden in Rusland. Stroganoff is tevens de naam van een beroemd Russisch vleesgerecht met rundvlees en zure room vernoemd naar deze familie (erg lekker met stevige pasta). In Stroganov, een nieuw spel van Game Brewer en Geronimo Games, nemen spelers de rol aan van leden van deze beroemde Russische dynastie (niet van het heerlijke gerecht). In vier jaar tijd proberen spelers de meeste roem, rijkdom en gunsten van de Tsaar te vergaren. Spelers trekken tijdens de lente, door Siberië om te jagen en de fijnste dierenvellen en pelsen te verzamelen en verhandelen. Van de avonturen die zij onderweg beleven schrijven zij verhalen en liederen die zij tijdens hun terugkeer in de winter ten gehore brengen. Spelers krijgen inkomsten en trekken in de nieuwe lente er weer op uit. Schrijf jij in 4 jaar tijd geschiedenis?

Tijdens de lente, zomer en herfst (rondes) trekken spelers dus door Siberië. Zij verplaatsen hun kozakken over de landschapstegels en voeren in hun beurt (elk seizoen is een ronde en alle spelers krijgen een beurt) aan aantal mogelijke acties uit. De kozak die het verste Siberië in getrokken is, neemt als eerste tijdens een seizoen een beurt. Een speler moet een kozak 1 of 2 tegels verplaatsen maar mag ook paarden afleggen om verder te verplaatsen (de rijkunsten van deze kozakken komen zeker van pas).

Nadat een speler zijn/haar kozak heeft verplaatst, mag deze speler een basisactie nemen. Met de basisactie kan een speler bijvoorbeeld munten of paarden ontvangen, de kozak verder of terugverplaatsen of jagen. Door te jagen kunnen spelers pelsen (tegels) verzamelen van de locatiegegevens waar zijn/haar kozak zich bevind. Door een munt af te leggen kunnen spelers meer jagen en door paarden te gebruiken, kunnen spelers pelsen met een hogere waarde verzamelen. Het verzamelen van pelsen is de belangrijke motor van het spel. Met pelsen kunnen spelers namelijk gevorderde acties uitvoeren en voltooien om punten te verdienen.

Na de basisactie kan een speler kiezen om (gratis) nog een basisactie te spelen of een gevorderde actie uit te voeren. Door (specifieke) pelsen te spelen, kunnen spelers daarna zelfs nog een basisactie of gevorderde actie uitvoeren. Je probeert in het spel daarom ook zoveel mogelijk acties aaneen te schakelen en op die wijze zoveel mogelijk punten te pakken.

De gevorderde acties zijn grotendeels verbonden aan de locatie van de speler. Deze speler kan dorpen of kampen met Yurt-tenten bezoeken voor bonussen, nederzettingen bouwen in Siberië of locaties verzamelen (voor overwinningspunten). Voor de gevorderde acties moeten spelers (veelal) de tegels (pelsen) afleggen van de bijbehorende regio. Spelers kunnen als geavanceerde ook gunsten van de Tsar verdienen. Naast overwinningspunten, krijgen ze hierdoor de mogelijkheid om tijdens specifieke seizoenen meer acties te mogen verrichten.

Tijdens de winter krijgen spelers weer wat paarden in voorraad en krijgen ze afhankelijk van hun progressie op het verhalenspoor (tijdens het spel kunnen ze liederen/verhalen verzamelen) om bonussen en overwinningspunten te verdienen. Na de vierde winter tellen spelers hun punten bij elkaar op. Voor setjes aan landschapstegels verdienen spelers ook nog wat extra punten.

Stroganov is een uiterst strategisch spel met een buffet aan keuzemogelijkheden. Door de vele mogelijkheden kan een speler tijdens een eerste (of zelfs tweede) potje aardig overweldigd zijn. Tijdens je beurt neem je verschillende acties en moet je met meerdere elementen rekening houden. Daardoor zet je jouw brein echt aan het werk – echt breinvoedsel. Het is een heerlijk thematisch en uiterst mooi vormgegeven spel die (nadat je de smaak te pakken hebt) als een heerlijke motor vooruitvliegt. Een echte aanrader voor de veelspeler (of liefhebber van bief Stroganoff)!