Review: Stegegets x Moomin (ION Game Design)

Hier zijn voor jullie allemaal de Moomins met een nieuw verhaal, dus ga maar zitten en geniet maar snel, want ze zijn nu ook een familiespel. Dat zijn de Moomins. Dat zijn de Moomins!

Mocht je het voorgaande herkennen, dan ben je wellicht opgegroeid met de tekenfilm van de Moomins uit de jaren negentig, want deze tekst is een lichte bewerking van de lyrics van het openingsliedje van elke aflevering van deze serie geïnspireerd op de Finse kinderboeken van Tove Jansson over trollen die op witte nijlpaarden lijken en hun unieke verzameling en aan vrienden en kennissen. De Moomins zijn nog altijd intens populair en nu is er ook roll-en-write familiespel beschikbaar.

Dat zijn de Moomins!

De Moomins is erg internationaal. Ik groeide op met de tekenfilmserie uit de jaren negentig wat overigens een Fins-Japans-Nederlandse co-productie was. De verhalen zijn gebaseerd en geïnspireerd op de karakters en boeken bedacht, geïllustreerd en geschreven door Tove Jansson een Finse schrijfster die deel uitmaakte van een Zweedstalige minderheidsgroep in Finland. Om de cirkel (half)rond te maken is het spel Stegegets x Moomin bedacht door de Zweedse spelauteur Jon Manker en uitgegeven door de Zweedse uitgever ION Game Design.

In totaal schreef Tove Jansson 9 boeken over de trollen met in de hoofdrollen Moomintrol, Moominpapa, Moominmama, Little My, Sniff, Snufkin, Snorkmaiden en mijn absolute favoriet Stinky. De verhalen kenmerken zich door de unieke personages, persoonlijke thema’s, abstract en fantasierijk denken en grootste avonturen en drang naar ontdekking. Naast de boeken verschenen er ook prentenboeken, meerdere tekenfilmseries, speelgoed en populaire mokken. Ik was vroeger verzot op de tekenfilmserie uit begin jaren 90 en ben na mijn dertigste begonnen om de boeken te lezen en waan mij weer een kind die voor het eerste op fantasierijke ontdekkingstocht gaat. Uiteraard was ik na de aankondiging van Stegegets x Moomins meteen benieuwd naar het spel.

Vanwaar de naam Stegegets? Dit palindroom is de titel van een andere roll-and-write van Jon Manker waarin spelers de ruimte gaan verkennen. Dit Moomin spel is een bewerking van Stegegets, maar in plaats van de ruimte gaan spelers de Moominvallei verkennen. Spelers gaan dobbelen en zo verschillende karakters in de vallei bezoeken. Door het bezoeken van karakters verdienen spelers aardbeien en cadeautjes waaronder verschillende jammetjes. De speler met het meeste cadeaus wint.

In het midden van de tafel plaatsen de spelers het grote gezamenlijke scorevel. In tegenstelling tot veel andere roll-and-writes hebben spelers geen eigen blaadje, maar dienen ze het vel te delen met andere spelers, wat een interessante wending aan dit genre geeft.

Iedere speler krijgt een potloodje en kiest een van de beschikbare personages uit. Elk personage heeft een unieke eigenschap wat het spel lichtelijk asymmetrisch maakt. Na ieder potje kunnen spelers nieuwe personages vrijspelen op basis van de karakters die ze hebben bezocht. Er zijn heel veel personages vrij te spelen, waardoor je wordt aangespoord om vaker te spelen.

Om de beurt gaan spelers de beschikbare dobbelstenen werpen. Door aardbeien te gebruiken, mogen ze dobbelstenen opnieuw werpen om het resultaat te beïnvloeden. Mogelijk verdien je ook extra dobbelstenen tijdens het spel.

Ieder karakter in de Moominvallei heeft een specifieke dobbelvereiste. Je dient een specifiek resultaat te dobbelen (specifieke waardes, opvolgende waardes of combinaties aan waardes) om een karakter te bezoeken. Als je een karakter bezoekt krijg je de aangegeven hoeveelheid aardbeien. Is de het eerste bezoekje van een speler aan een karakter, dan mag die de achtergrond van het karakter inkleuren en krijgt deze speler een cadeautje. Is het karakter al eens bezocht, dan krijgt de speler een extra dobbelsteen om in de volgende beurt in te zetten.

Stegegets x Moomin is geheel toepasselijk een echt familiespel. Het spel is duidelijk te begrijpen voor kinderen en ook plezierig voor volwassenen. Met name volwassenen die fan zijn van Moomins uiteraard. Het spel is mogelijkerwijs niet complex genoeg voor diehard spelers, maar het is enorm geschikt voor liefhebbers van eenvoudige roll-and-writes.

De vellen zijn groot en bevatten de prachtige illustraties van de Moomins. De vellen zijn wellicht in het zwart en wit, maar de spelers zullen snel de kleur aanbrengen door te spelen.

Het spel bevat overigens een immense stapel met deze velletjes papier en de achterkantjes bevatten ook allemaal verschillende Moomin illustraties waardoor het spel zich ook leent als een immens kleurboek.