Review: Starship Captains (Czech Games Edition)

“Captains log #1, Stardate 51.108,6: Als beste kadet van de officiersopleiding hebben zij mij na de afstudeerceremonie gepromoveerd naar kapitein van een intergalactisch ruimteschip. Het schip is beschadigd, maar ziet er – op wat vernietigde opslagruimte na – piekfijn uit. Mijn crew is jong, maar bereid om hard te werken. De taakverdeling was enigszins arbitrair, maar terwijl wij het heelal ontdekken zullen deze kadetten en Ensigns hun specialiteiten gaandeweg ontdekken tijdens hun persoonlijke ontdekkingstocht.

Captains log #16, Stardate 51.324,2: Inmiddels zijn we meer dan 2 ruimtemaanden onderweg. Sommige crewleden zijn gepromoveerd en andere zijn al enige tijd aan het uitrusten in de wachtkamer. De luilakken. Onderweg hebben we ruimtestations ontdekt, contact gelegd met een bevolking van eeuwenoude androids, piraten gevangen genomen, diplomatieke banden onderhouden en missies voltooid. Sommige missies succesvoller dan anderen…. Onze ontdekkingstocht had minder fortuinlijk kunnen verlopen. Mogelijkerwijs hadden we een lift moeten geven aan ruimtehippies of moeten vechten met een een man in rubberen dinosauruspak. Vergeet niet, live long and may the force prosper with you and beyond!”

Spelopzet en doel

Starship Captains is heuse star trek door het heelaal, waarbij spelers als recentelijk gepromoveerde Starship Captains het roer en commando over hun eerste sterrenschip krijgen. Deze jonge ruimtekapiteins proberen zichzelf in een melkwegstelsel vol ruimtepiraten, arrogante androïden, eeuwenoude artefacten en interplanetaire avonturen te bewijzen. Door piraten gevangen te nemen, diplomatieke banden te verbeteren en missies te voltooien, verdienen spelers overwinningspunten. Welke speler blijkt na vier zeer beknopte en gestroomlijnde rondes de beste ruimtekapitein?

Spelers zetten het spelbord klaar door op elke planeet een driehoekige tegel te plaatsen. Deze tegels bepalen de startposities van missiekaarten en ruimtestations en bonussen. Spelers plaatsen piraten, leggen de markt met techkaarten klaar en bereiden hun persoonlijke spelerbordjes voor met schadefiches, hun bemanning, medailles en en promotieringen. Spelers plaatsen tevens de drie diplomatieke sporen en bijbehorende gebeurteniskaarten. Op de verschillende spelborden is handig weergegeven waar alles dient te worden geplaatst waardoor het opzetten eenvoudig en intuïtief is. Het spel bevat veel onderdelen, dus een insert zou een goede upgrade zijn om de spelopzet aanzienlijk te verkorten.

Starship Captains combineert mechanismes van resource management en engine building met een bijpassend thema en gestroomlijnde en elegante gameplay. In vier rondes gaan spelers hun Ensigns en kadetten (hun crew) gebruiken om acties te verrichten en missies te voltooien. Iedere beurt kiest een speler om een kamer te activeren (om acties te verrichten) of om een missie te voltooien.

Aan het begin van het spel begint iedere spelers met vier kamers op zijn of haar schip. Tijdens het spel kunnen spelers nieuwe kamers vrijspelen door bijvoorbeeld techkaarten te spelen. De kamers corresponderen met acties die speler verrichten als ze deze kamer kiezen. De basisacties zijn: 1. het ruimteschip verplaatsen over het speelbord, 2. een piraat op een aangrenzende route verslaan, 3. een techkaart van de markt nemen en spelen op hun persoonlijke techbord voor extra acties en bonussen en 4. hun schip repareren.

Om een kamer te gebruiken moet een speler een beschikbaar crewlid in de juiste kleur gebruiken uit zijn of haar wachtkamer. Kadetten (de grijze crewleden) kun je enkel gebruiken voor de basis reparatieactie, maar ook elk ander crewlid kun je voor deze actie gebruiken. Als je een crewlid inzet, tik je dit crewlid op de kamer die je wenst te activeren en vervolgens plaats je het crewlid in de rij op je ruimteschip. Deze crewleden rusten nu uit na het harde werken en kunnen niet meer worden gebruikt, tenzij ze de rij weer verlaten.

Door een verplaatsingsactie, kunnen spelers naar andere planeten reizen. Op sommige planeten ligt een missiekaart. De eerste speler die naar een missie afreist, heeft een exclusieve kans om de missie te voltooien. Tijdens een beurt kan een speler ervoor kiezen om inplaats van een kamer te activeren een missie te voltooien. Op de missiekaart staat aangegeven hoeveel crewleden een speler moet inzetten om de missie te voltooien. Door de juiste kleuren in te zetten, ontvangt een speler ook bonussen voor het voltooien van een missie. Missies zijn aan het einde van het spel punten waard. Elke keer als een missie wordt voltooid, wordt de hoogste missietegel op de leeggekomen plek geplaatst en omgedraaid. Op de plek waar de tegel lag, wordt een nieuwe missiekaart geplaatst. Zodra alle missietegels zijn verplaatst en omgedraaid, komen er nieuwe piraten op het speelbord. Dit ingenieuze mechanisme zorgt ervoor dat het speelbord constant veranderd en evolueert. Dit is voor mij een van de hoogtepunten van het spel.

Door missies te voltooien of piraten te verslaan, krijgen spelers vaak bonussen. Spelers ontmoeten tijdens het spel androids en vinden soms eeuwenoude technologie en medailles. Androïdes kunnen net als crewleden worden ingezet om missies te voltooien. Androïdes zijn echter maar eenmalig in te zetten. Door artefacten af te leggen, kunnen spelers acties uitvoeren zonder hun bemanning te belasten. Met medailles kunnen spelers hun crewleden promoveren of omscholen. Kadetten kunnen worden gepromoveerd naar Ensigns waardoor ze nu kleur bekennen en een specialiteit krijgen. Ensigns kunnen worden omgeschoold naar een andere specialiteit en kleur. Door drie medailles af te leggen, kan een speler een van zijn of haar Ensigns promoveren tot commandant. Een commandant kan twee kamers of missiebonussen activeren of een kamer activeren en een andere crewlid uit de rij terughalen.

Sommige acties of bonussen zorgen ervoor dat een speler vooruit gaat op een van de drie diplomatieke sporen. Hierdoor krijgen speler bonussen en punten aan het einde van het spel. Ook activeren spelers soms een diplomatieke gebeurtenis met gevarieerde bonussen en negatieve effecten.

Aan het einde van een ronde ontvangen spelers medailles en of nieuwe kadetten. Tevens schuift de rij met gebruikte crewleden op vernuftige en tactiele wijze door zodat spelers deze crewleden weer tot hun beschikking hebben tijdens de volgende ronde. Er blijven drie crewleden in de rij staan, dus spelers moeten goed plannen voor de acties die zullen willen uitvoeren in opvolgende rondes.

Starship Captains is eenvoudig uit te leggen en op te zetten. Het thema en de kleurrijke illustraties zijn zeer uitnodigend en de acties die spelers kunnen verrichten zijn duidelijk en overzichtelijk, maar er zijn voldoende keuzemogelijkheden. Iedere beurt worden spelers namelijk geconfronteerd met verschillende keuzes en mogelijkheden: welk crewlid zet ik en voor welke acties. Koop ik techkaarten voor extra acties en bonussen, voltooi ik een missie en ga zo maar door. Spelers dienen goed hun acties vooruit te plannen om hun beurten en de ronde zoveel mogelijk te optimaliseren. Aangezien spelers niet al hun crewleden terugkrijgen in opvolgende rondes dienen ze hierdoor hun crewleden in de juiste volgorde in te zetten.

Starship Captains is geen moeilijk spel om te leren, maar wel lastig om te beheersen. Het spel is hierdoor qua complexiteit vrijwel perfect in balans. Voor beginnende spelers is het makkelijk om in te stappen aangezien het spel vergevingsgezind, intuïtief en overzichtelijk is. De vele keuzemogelijkheden en variatie maken het ook zeer geschikt voor de ervaren spelers. Starship Captains wil je vaker op tafel leggen om je strategie en engine te optimaliseren om het meeste uit jouw schip en bemanning te halen. Als jij een juiste aaneenschakeling van acties weet te plannen en uit te voeren, voelt dit super bevredigend.

Ik waardeer de duidelijk opzet, heldere spelregels en elegante en gestroomlijnde gameplay . Op de verschillende speelstukken is duidelijk aangegeven welke onderdelen waar dienen te worden geplaatst en wat de verschillende effecten en kaarten doen. De spelonderdelen zijn duidelijk, gedetailleerd en tactiel wat de spelbeleving ten goede komt. Het thema is bijzonder goed geïmplementeerd. Het voelt echt alsof je lid bent van een galactisch ruimteschip op zoek naar vreemde avonturen. De vormgeving is kleurrijk en humorvol. Ook de spelregels zitten vol humor en zijn hierdoor makkelijk te onthouden en prettig te lezen. Starship Captains is ons enorm goed bevallen en duidelijk een van de favorieten die wij tijdens Spiel hebben mogen ervaren. Set phasers to fun!