Review: Spire’s End – Hildegard (Favro Ventures)

Al sinds dat je een klein kind was hunker jij (Hildegard) naar een avontuur in de wijde wereld. Je wacht en wacht en je geduld was bijna op, maar toen viel het avontuur je letterlijk een figuurlijk in de schoot in de vorm van een mysterieus pakketje. Op een dag werd je namelijk wakker en het pakketje lag op de stoep of kreeg je het van een postbode? Je weet het niet meer zeker – en dat maakt ook niet meer uit – maar wat je wel weet is dat jij dit geheimzinnige pakketje in ongerepte staat moet bezorgen aan een evenzo geheimzinnige barones. Wat staat Hildegard te wachten op haar avontuur?

Hildegard, de vurige heldin van dit avontuur, is een van de personages uit het gestroomlijnde avonturenspel Spire’s End. In Spire’s End beleefde spelers een avontuur door middel van een stapel kaarten, dobbelstenen, blokjes en een hoop lastige keuzes. Spire’s End Hildegard is het spirituele vervolg op Spire’s End en qua verhaal een prequel van een geliefd personage. Spire’s End Hildegard is hierdoor een op zichzelf staand avontuur dat zich afspeelt in de prachtige wereld van Spire’s End geschreven en ontwikkeld door Greg Favro. Net als de oorspronkelijke Spire’s End is Hildegard een spel dat wat wegheeft van klassieke choose your own adventure boeken en spellen. Uitgerust met een stapel verhaalkaarten, dobbelstenen en blokjes (om je vaardigheden, goud en andere voorwerpen bij te houden) stappen één of twee spelers – waarbij de eventuele tweede speler in de huid van het zusje van Hildegard kruipt – in de wereld van Spire’s End. Qua gameplay biedt Hildegard Spire’s End een nog gestroomlijnder avonturenspel.

Als je de speelmat hebt – een aanrader wat ons betreft – rol je deze uit op tafel. Leg de stapel met verhaalkaarten klaar. Voor het speelgemak kun je de stapel verdelen per hoofdstuk. Leg de dobbelstenen en blokjes binnen handbereik en je bent klaar om te spelen. Indien twee spelers op avontuur gaan, leg je ook de specifieke kaarten klaar zoals aangegeven in het regelboekje. Draai een van de drie mogelijke startkaarten (allemaal genummerd ‘1’) om en je bent klaar om te spelen. Het spel heeft bijna geen opzet, intuïtieve regels en minimale componenten. Na vluchtig de spelregels door te lezen, die vooral bestaat uit voorbeelden, ben je goed voorbereid voor je avontuur.

Keuzestress?

De stapel met kaarten geeft duidelijk weer welke handelingen spelers moeten verrichten. De kaarten nemen spelers aan de hand door het verhaal. De kaarten confronteren spelers met keuzes en uitdagingen. Op kaarten staat vaak aangegeven welke kaarten spelers uit de stapel moeten pakken en omdraaien. De kaarten zijn genummerd en sommige kaarten hebben een afwijkende achterkant voor extra duidelijkheid tijdens het spel.

Op veel kaarten staat een keuze en net als in het echte leven hebben keuzes consequenties. Doordat spelers voor verschillende keuzes komen te staan, zullen ze meerdere paden kunnen bewandelen die tot meerdere eindes van het avontuur kunnen leiden. Niet elk einde is even bevredigend, dus spelers zullen langzaam het spel en de wereld verkennen. Hierdoor is dit avontuur meerdere keren herspeelbaar, maar niet oneindig. Ieder avontuur zal, afhankelijk van het einde, een paar uur in beslag nemen. Na ieder hoofdstuk (in totaal vier) heb je de mogelijkheid om het spel te ‘pauzeren’ en ‘op te slaan’ als  een soort van checkpoint in een videospel. Bereik je na deze checkpoint een einde, kun je opnieuw beginnen vanaf het begin van dit hoofdstuk.

De verschillende keuzes geven de spelers naast verschillende paden ook verschillende voorwerpen en confrontaties. Sommige voorwerpen geven je een betere kans in latere delen van het spel. Door wat zaden mee te nemen, kun je mogelijk wat gevaarlijke dieren afleiden. Doordat je avontuur vaker zult spelen, zul je jouw keuzes optimaliseren om het beste einde te kunnen behalen.

Uitdagingen en confrontaties

Spire’s End Hildegard bestaat niet enkel uit keuzes (en de consequenties van jouw keuzes), maar sommige kaarten geven ook uitdagingen en gevechten weer. Hildegard kan prima overweg met een handkatapult en gaat hiermee veel confrontaties te lijf. Deze uitdagingen en gevechten worden beslecht doormiddel van een worp met setje dobbelstenen. Het doel? Zoveel mogelijk bullseyes werpen.

Op de dobbelstenen staan verschillende symbolen die samen een bullseye kunnen vormen. Naast de reguliere dobbelstenen zijn er ook speciale dobbelstenen die naast een bullseye ook mogelijk andere positieve en negatieve effecten hebben. Op de kaart met de uitdaging staat hoeveel bullseyes een speler moet werpen, hoeveel dobbelstenen een speler mag werpen (de accuracy) en hoeveel verschillende beurten (een set) een speler heeft om het doel te behalen. Tijdens een set gooit de speler de aangegeven hoeveelheid dobbelstenen. Na elke gooi moet een speler minstens een dobbelsteen bewaren, maar de andere mag een speler opnieuw werpen. Na de worp van de reguliere dobbelstenen, kun je een van de beschikbare speciale dobbelstenen werpen. Met vaardigheden en voorwerpen kun je invloed uitoefenen op het verloop van een uitdaging. Doel behaalt of niet? De kaart geeft aan welke consequenties dit oplevert. Soms krijg je een bonus als je het doel overschrijdt. Vaak leveren uitdagingen voorwerpen, goud of progressie in het verhaal op.

Naast uitdagingen zijn er ook gevechten. Gevechten verlopen soortgelijk aan uitdagingen. Ook hier proberen spelers bullseyes te gooien, maar hebben steeds een enkel set. Na de set is de tegenstander aan de beurt. Zowel de speler als de tegenstander loopt schade op als de benodigde symbolen worden gegooid. Spelers kunnen aanvallend maar mogelijk ook blokkeren. Ook hier beïnvloeden speciale voorwerpen en vaardigheden het verloop van een gevecht.

Wat ik hierboven omschrijf is het standaardverloop van een uitdaging of een gevecht, maar Spire’s End Hildegard varieert in het verloop, door spelers te confronteren met verassingen. Doordat de speciale regels voor deze gevechten of uitdagingen op de kaarten staan omschreven, kan het heel af en toe voorkomen, dat iets lichtelijk onduidelijk is omschreven, maar gelukkig is een uitgebreide vragenlijst beschikbaar met alle informatie die mogelijk nodig hebt.

Spire’s End Hildegard is een prachtig vormgegeven en geschreven avontuur. Het avontuur is luchtig, verrassend en interactief. Door de simpele doch interessante gemeplay is het spel uitnodigend en niet overweldigend, waardoor vrijwel iedereen dit avontuur solo of coöperatief te lijf kan gaan. Voor liefhebbers van choose your own achtige spellen is Hildegard een enorme aanrader. Het dobbelmechanisme om uitdagingen te lijf te gaan heeft wat weg van push your luck dobbelspellen zoals Yahtzee en Age or War en is voor mij, naast het prettige verhaal, een absoluut hoogtepunt en daardoor valt Hildegard op ten opzichte van andere spellen in hetzelfde genre. Onze eerste avonturen verliepen al compleet anders en we zijn ook nog lang niet uitgespeeld!