Review: Skulk Hollow & Maul Peak (Pencil First Games)

Het land van Børe begint te trillen, beven, bewegen en… grommen?! De guardians zijn ontwaakt om de natuur en voormalige status quo te beschermen, maar de bevolking van Børe zal er alles aan doen om hun woonplaats te beschermen. Welke kant kies jij in de asymmetrische spellen voor twee spelers Skulk Hollow en Maul Peak?

In het land van Børe zijn grote oerbossen, wouden en bergtoppen. Verschillende dierenvolken hebben er hun thuis. Zo ligt in het zuiden van Børe het plaatsje Skulk Hollow waar de Foxen, een volk van menselijke vossen, hun koninkrijk hebben opgebouwd. Ondanks de naam Børe is er niks børing aan deze wereld. Volgens de eeuwenoude legendes hebben Guardians, een soort monsterlijke en reusachtige, fysieke manifestatie van natuurkrachten, het land van Børe gecreëerd. Ze schiepen bergen, meren, bossen en al het andere prachtige in de wereld. Na hun harde werk zouden ze in een diepe slaap zijn geraakt om met rust gelaten te worden en te worden vergeten. Of naja, voor zover je legendes kunt vergeten. Iedereen in Børe is namelijk bekend met deze legendarische legendes.

Het principe achter Børe was een rustige wereld, waar de verschillende dierenvolken in vrede zouden leven. Onder deze volken verstaan we onder meer dus de Foxen, maar ook de clan van de haas, de rode panda’s van Pan-dolo, de rondreizende muzikale Hawken barden, de factie van de muis… en de beren van Grizzar uit de bergen van Maul Peak. Hoewel de legendes niet zijnvergeten, vergaten de facties langzaamaan wel de vrede en de harmonie met de natuur.

De Guardians ontwaken uit hun lange slaap om de verschillende volkeren van Børe op een gewelddadige manier weer aan hun bestaan te laten herinneren. Skulk Hollow zal als eerste worden aangevallen, maar daarna volgt de rest van Børe. Op actie volgt reactie en de dierenvolken slaan terug. Weten de volkeren hun landen te beschermen?

Skulk Hollow & Maul Peak

Skulk Hollow en Maul Peak zijn niet enkel de namen van locaties in Børe, maar ook de namen van twee opzichzelfstaande spellen in deze wereld. In 2019 verscheen Skulk Hollow een asymmetrisch spel voor twee spelers waarbij een speler de rol aan neemt van een lid van de vorstelijke familie van de Foxen en een legertje aan dappere Foxen strijders om Skulk Hollow van de ondergang te beschermen. De andere speler? Die neemt de rol aan van een van de vier Guardians: Grak, Apoda, Tanthos en Raptra. Ieder van deze Guardians speelt op unieke wijze en komt met een eigen set aan unieke kaarten en spelonderdelen.

Maul Peak werd dit jaar (2023) uitgebracht en dit spel speelt zich een paar jaar na de gebeurtenissen van Skulk Hollow af. Er zijn inmiddels meerdere Guardians ontwaakt en de volkeren bereiden zich voor op mogelijke nieuwe aanvallen van deze Guardians of zelfs het ontwaken van nog meer Guardians. Maul Peak wordt bevolkt en beschermd door de Grizzar, beren die zich op deze berg hebben afgezonderd van de rest van de dieren, maar de Guardians bedreigen ook hun bestaan. Maul Peak bouwt qua spelconcept voort op Skulk Hollow. Ditmaal neemt een van de spelers de rol aan van de Grizzar en de andere speler de rol aan van een van de ijzige Guardians: Saboso, Veblyn, Quagra of het duo Trovak & Gnarl.

Skulk Hollow en Maul Peak gebruiken in de basis dezelfde spelconcepten en spelmechanismes, maar door de grote verschillen tussen de Grizzar en de Foxen en de verschillende Guardians bieden beide dozen verschillende spelervaringen of in ieder geval voldoende variatie. Overigens kun je als je beide spellen in bezit hebt, de onderdelen van beide spellen combineren voor nog uitgebreidere spelervaringen en zelfs een modus voor vier spelers, waarbij de Foxen en de Grizzar het samen zullen opnemen tegen een dynamisch duo aan dodelijke Guardians.

Spelopzet & doel

Aan het begin van het spel bepalen spelers gezamenlijk wie de rol aanneemt van de helden (de Foxen of de Grizzar) en wie in de huid kruipt van een grote Guardian. De helden krijgen een doosje waar al hun kaarten en onderdelen veilig in worden bewaard en de Guardian-speler kiest een Guardian ontvangt eveneens het bijbehorende doosje. In het midden van de tafel, tussen de spelers in, wordt het speelbord zo geplaatst dat de thuisbasis van de spelers in hun richting ligt. Naast het bord plaatsen de spelers de gezamenlijke spelonderdelen (zoals krachtblokjes, wondfiches en woedeblokjes (in het geval van Maul Peak) en het unieke bord voor de gekozen Guardian. Spelers plaatsen hun persoonlijke verzameling aan onderdelen op de juiste plaatsen, schudden hun kaarten en wisselen overzichtskaartjes uit zodat beide spelers weten wat ze te wachten staat.

Spelers zijn na deze stappen in beginsel klaar om te spelen. Indien een hele ervaren speler tegen een minder ervaren speler speelt of indien het niveau tussen spelers dermate ver uit elkaar ligt (bijvoorbeeld in het geval van jonge kinderen of minder ervaren bordspelers) kunnen speler kiezen om zogeheten Relic Tokens in te zetten. De minder ervaren speler ontvangt een aantal van deze houten onderdelen en kan deze vervolgens tijdens het spel inzetten om extra acties uit te voeren om zo het verschil tussen spelers te verkleinen en het spel verder te balanceren. Overigens voelt het spel tussen ervaren spelers zeer gebalanceerd aan.

In deze asymmetrische serie van spellen hebben beide spelers verschillende doelen. Zowel de Foxen en de Grizzar (die overigens tijdens de strijd worden geholpen door een wintergeest) hebben het doel om de Guardian te verslaan. In Skulk Hollow heeft de Guardian het doel om de leider van de Foxen te verslaan. In Maul Peak dient de Guardian ervoor te zorgen dat er geen Grizzar meer op het slagveld aanwezig zijn. Daarnaast heeft iedere Guardian nog een eigen uniek doel. Iedere Guardian komt dus met eigen onderdelen, kaarten, acties en doelen. Dit zorgt voor een unieke spelervaring per Guardian, waardoor spelers alle Guardians willen ontdekken.

In Skulk Hollow begint de Foxen speler en daarna volgt de Guardian. In Maul Peak neemt de Guardian de eerste zet van het spel. Tijdens een beurt mag een speler net zoveel acties uitvoeren als op diens desbetreffende spelersbordje staat afgebeeld. Elk type speler kan een actie gebruiken om een van de kaarten op hand te spelen. Op kaarten staan verschillende soorten acties afgebeeld. Een Foxen of Guardian speler kan ook een actiepunt gebruiken om een kaart af te leggen en twee nieuwe kaarten te trekken. De Grizzar kan een kaart afleggen om een woedeblokje te krijgen of om een nieuwe kaart te trekken. Spelers kunnen tijdens hun beurt kracht- of woedeblokjes afleggen om extra acties of handelingen te verrichten zonder hiervoor een actiepunt te hoeven gebruiken.

Op de kaarten staan verschillende soorten acties afgebeeld en de verschillende helden en Guardians hebben verschillende soorten acties. Als er meerdere acties op een kaart staan die zijn onderbroken door een streep moet de speler kiezen. In geval van een +-symbool mogen beide afgebeelde acties worden uitgevoerd. Door deze kaarten te spelen, kan een speler bijvoorbeeld diens pionnen verplaatsen en aanvallen uitvoeren. Iedere Guardian heeft unieke acties in diens arsenaal.

Naast de actiekaarten hebben de Foxen ook unit-kaarten tot hun beschikking waarmee de Foxen speler nieuwe strijders te tonele kan brengen. Iedere strijder heeft een bijpassende pion die op het strijdveld wordt geplaatst en de verschillende klassen hebben ook verschillende unieke eigenschappen, krachten en acties. Door krachtblokjes aan bepaalde eenheden te alloceren, kunnen deze soldaten acties verrichten zonder kaarten in te zetten. De Grizzar daarentegen roepen hun beren op door woede in te zetten (er hoeft dus geen handkaart te worden gespeeld).

De helden kunnen door te bewegen en springen de Guardian beklimmen en verschillende ledenmaten aanvallen om zo bepaalde acties van de Guardian uit te schakelen. De vosjes kunnen ook van een afstand aanvallen en de teddyberen hebben een grote affiniteit met magie. Als de helden alle ledematen weten uit te schakelen (dus genoeg wondfiches op het Guardian bord plaatsen) heeft de Guardian verloren. Ook de Guardian kan schade toe dienen aan de verschillende helden die, nadat voldoende schade is opgelopen, weer van het speelbord verdwijnen.

Zowel Skulk Hollow en Maul Peak zijn uitzonderlijke spellen voor twee spelers. De serie is asymmetrisch, dynamisch, thematisch en interactief en daarnaast prachtig vormgegeven. De makers hebben veel aandacht gestoken in de vormgeving van het spel, de uitwerking van de wereld waar dit conflict zich plaatsvindt en de thematische implementatie in de gameplay. De spellen bieden ieder een unieke spelervaring met vele variatie en interessante conflicten tussen spelers. In dit spel vertelt de gameplay verder het verhaal. In dit asymmetrische spel worden spelers namelijk opgezogen in de ervaring en kruipen ze duidelijk in de schoenen van hun volk of guardian.

Het actiemechanisme met de kaarten biedt een interessante gameplay door de keuzes, combinaties en mogelijkheden met ene beperkt aantal actiepunten. Ben je opzoek naar een zwaardere (maar geen uiterst complexe), thematische en asymmetrische ervaring voor twee spelers? Dan is Skulk Hollow of Maul Peak wellicht het spel voor jou. Heb je maar ruimte of budget voor een van de twee spellen? Maul Peak is een tikkeltje gestroomlijnder dan Skulk Hollow vanwege de spelopbouw van de Grizzar, maar laat je vooral leiden door het aanbod van helden en Guardians.