Review: Sixto (White Goblin Games)

Iedereen kent het dobbelspel Qwixx. In dit eenvoudige dobbbelspel proberen spelers met twee witte dobbelstenen en vier gekleurde stenen vakjes op hun blaadje van links naar rechts in te vullen en de meeste punten te verdienen en andere spelers te blokkeren door dobbelstenen “af te sluiten”. Qwixx droeg bij aan de heropleving van dobbelspellen en door de eenvoud en spanning is het nog steeds erg populair. Ook ik neem altijd de gekleurde dobbelstenen en velletjes mee om tijdens de vakantie onder andere Qwixx te spelen. De spelauteur van Qwixx heeft samen met een co-auteur een nieuwe dobbelspel bedacht genaamd Sixto. Veel is vertrouwd, maar er is toch een hele hoop anders. Weet het Qwixx te evenaren?

Net als in Qwixx gaan de spelers in Sixto proberen om vakjes op hun scorevelletje van  links naar rechts in te vullen. Laten we maar gelijk de vergelijking met Qwixx maken. In tegenstelling tot Qwixx zijn er geen witte dobbelstenen, maken spelers geen combinaties tussen de witte dobbelstenen en een witte en gekleurde dobbelstenen, spelen alle spelers tegelijkertijd en kunnen iedere beurt alle dobbelstenen door alle spelers te worden gebruikt. In Sixto scoor je aan het einde van het spel punten voor alle kruisjes die je hebt gezet op rijen, maar je verdient ook punten voor de kruisjes in kolommen. Je moet wel genoeg kruisjes plaatsen, want als er in een rij of kolom slechts 1 kruisje aanwezig is, scoor je minpunten. Daarnaast scoor je überhaupt pas vanaf 3 kruisjes punten.

Ondanks dat spelers tegelijkertijd spelen en dobbelstenen gebruiken, is er wel een actieve speler. Deze speler gooit alle dobbelstenen en heeft het privilege om eenmaal te besluiten om alle dobbelstenen opnieuw te werpen. Zodra de dobbelstenen zijn geworpen, mogen spelers alle resultaten aankruisen. Ze moeten uiteraard de waardes van links naar rechts aankruisen bij de rij die overeenkomen met de kleuren van de dobbelsteen en vakjes in de juiste waarde. Spelers kunnen bepaalde vakjes overslaan. Dat voelt uiteraard vertrouwd. Spelers hoeven tijdens en beurt geen enkele dobbelsteen aan te kruisen als ze niet kunnen of willen.

Net als bij Qwixx kunnen spelers dobbelstenen op slot zetten. Als een speler minstens vier kruisjes in een rij heeft gezet, mag deze speler kruisjes in het doelgebied aankruisen en zodra er twee kruisjes zijn gezet, gaat de overeenkomstige kleur dobbelsteen uit het spel.

Iedere speler in Sixto heeft een ander scorevel, waardoor je in tegenstelling tot Qwixx minder goed strategieën met elkaar kunt vergelijken, maar voor het spelverloop is deze willekeur wel enigszins noodzakelijk zodat het spelverloop en keuzes voor dobbelstenen niet overduidelijk voelt tussen de spelers. Sixto voelt verder iets minder interactief ten opzichte van Qwixx, omdat spelers toegang hebben tot alle dobbelstenen en de actieve speler enkel de keuze kan maken om dobbelstenen opnieuw te werpen. Sommige spelers zullen misschien voldoende hebben aan Qwixx, of diens vele varianten en die spelers zijn waarschijnlijk op zoek naar spellen die zich wat meer zullen onderscheiden dan Sixto. Liefhebbers van dobbelspellen die zich het liefste storten op een snel, eenvoudig en bovenal vertrouwd spelverloop en maar niet genoeg kunnen krijgen van Qwixx zal Sixto een duidelijke keuze zijn.