Review: Sine Tempore (Ludus Magnus Studio)

Zoals in veel science fiction is de aarde passé… In Sine Tempore komen jullie dan ook in deep space terecht, waarna jullie opzoek gaan naar de ideale planeet voor kolonisatie. In deze zoektocht kom je een gele reus planeet tegen die lijkt te voldoen aan alle eisen. Op het moment dat je op deze alien planeet (Primaevus V) landt, kom je in gevecht met alle gevaren van deze planeet en bevindt je je midden in een gevecht tegen the Primaevi, een alienras dat koste wat kost jullie probeert tegen te houden. Neem ze het eens kwalijk. Is deze poging tot kolonisatie een pad naar terraforming of toch eerder terrorforming?

Mission goal

Samen met een crew van 1 tot 4 spelers voer je missies uit om de alien planeet te terraformen naar jouw nieuwe thuisplaneet. Maak beslissingen, voer gevechten of acties, zoals het veilig stellen van een antenne of het helpen van wat vriendelijker uitziende aliens op deze planeet.

In Sine Tempore kiest iedere speler de rol van één van de beschikbare settlers (Achab, Andromeda, Jukas en Alexandra). Ieder karakter heeft eigen speciale vaardigheden. Op een map van Primaevus V kun je de locaties terug vinden die de Settlers moeten bezitten. Het spel zelf wordt opgezet aan de hand van het missieboek. Aan de hand van verschillende tegels kan het spelbord opgezet worden. Het doel van het spel is om samen de missies te voltooien en een kolonie te stichten op Primaevus V. Lukt het je om de missie binnen de tijd te voltooien dan krijgen de settlers experience om vaardigheden vrij te spelen, die je kan gebruiken voor je volgende missie.

Tijd is je vijand

Sine Tempore is niet alleen een complex spel, het is ook ongelofelijk moeilijk. Het is niet de traditionele dungeon crawler waar alle enemies al op het bord staan, zodat je al over je verschillende acties kan nadenken. Acties kosten tijd. In Sine Tempore maak je gebruik van het momentumrad de acties van de settlers en aliens uit te voeren, waarna een aantal acties volgen. Dit gaat als volgt. Voordat je de missie start, geef je op het momentumrad aan hoeveel cycles en op welke phase de missie stopt. Op basis van het aantal Action Points van het crewlid of de alien, beweegt je hero token op het momentumrad langs de phases. Nadat er 12 phases voorbij zijn gegaan, wordt de cycle met 1 verhoogt. Gedurende deze verhoging vindt er ook een event plaats waardoor de aliens effectief gezien een extra actie hebben, of waardoor een bepaalde gebeurtenis wordt geactiveerd.

Ervaring is een must

Bovenstaande uitspraak geldt voor de ervaringspunten, die de crewleden opdoen tijdens de missie voor het vrijspelen van vaardigheden welke je kunt gebruiken in de verdere verloop van het verhaal, maar ook voor de game mechanics, Sine Tempore bevat veel acties, reacties, foutjes maar soms mist er ook informatie in de regels. Dit maakt het soms lastig om een scenario goed te begrijpen en te doorgronden. Dat tezamen met het opzetten en afbreken van het scenario kan het soms lang duren voordat je eindelijk kan beginnen met spelen.

Sine Tempore is een erg complex coöperatief spel met veel uitdaging en de nodige spanning. De verhaallijn en het spelverloop maken het een interessant spel.  Alles wat je doet maakt deel uit van de zoektocht naar de perfecte planeet voor kolonisatie. Dit dwingt je om verder te willen gaan. Al eindigt die zoektocht wellicht alleen maar om een alien aan gort te schieten.

Sine Tempore laat zich niet zo makkelijk uitleggen en het kost wat tijd om er goed in te duiken. Maar als je er eenmaal in zit kan het zeer leuke uitdaging zijn. De manier waarop spelers met tijd omgaan via het momentumrad vind ik origineel. Hierdoor zit je ook met een bepaalde tijdsdruk. En wie wil er nu niet een nieuwe planeet ontdekken?!