Review: Sherwood Bandits (Ludus Magnus Studios)

Kruip in de huid van Robin Hood met Sherwood Bandits: overval wagons, pak zoveel mogelijk waardevolle spullen en verzamel het in je kistje om het te kunnen verdelen onder de armen!

Net als Robin Hood speelt dit spel zich af in Sherwood Forest. De opzet is simpel: je overvalt met waardevolle spullen gevulde wagons en verzamelt die in je kartonnen schatkistje. Omdat de wagons soms (zwaar) bemand zijn, krijg je gelukkig de hulp van Lady Marion, Little John, Friar Tuck en natuurlijk Robin Hood zelf. Om een wagon te overvallen werpen de bij de wagon geplaatste bandieten hun dobbelstenen. De verst geplaatste bandiet die uiteindelijk nodig was om de wagon te overvallen ontvangt een bonus.

Nadat iedereen een kleur en bijbehorende bendeleider heeft gekozen, kan het spel verder worden opgezet. Iedereen krijgt de bijpassende bandieten, een set dobbelstenen en een kistje om de waardevolle spullen in de verzamelen. Naast het bord worden de fiches met waardevolle spullen ondersteboven neergelegd en worden ook een aantal muntfiches geplaatst. Op de plek van de wagons worden bijbehorende wagonkaarten ondersteboven neergelegd. Vervolgens is het tijd om de initiële eigenschappen bij Lady Marion, Little John, Friar Tuck en Robin Hood te plaatsen en te onthullen.

Het spel wordt gespeeld in drie verschillende fasen. Bij de eerste fase plaatsen de spelers hun bandieten bij de wagons. De spelers zien nu alleen nog een bandbreedte van de kracht van de bemanning van de wagons. Bij het plaatsen houdt je dus rekening met de kracht van de bemanning van de wagons, maar óók de plek die je kiest vanwege de bonus. Op dit moment kan je met je bendeleider ook de hulp van Lady Marion inschakelen. Maar pas op: je kan je bendeleider maar op één van de vier helpers plaatsen per ronde, dus zint eer ge begint. Vervolgens wordt de exacte kracht van de bemanning van de wagons onthuld en kan de hulp van Little John worden geactiveerd. Dan komt fase 2: tijd om de wagons aan te vallen! Bij de aanval kan de hulp van Robin Hood worden ingeschakeld. Bij het verdelen van de buit moeten de spelers rekening houden welke buit ze kiezen, want bepaalde combinaties zijn meer waard dan andere. Nadat de resultaten zijn bepaald en de buit is verdeeld, komt ook de sheriff nog langs (fase 3) om de bandieten van spelers die wel erg hoge ogen hebben gegooid in het gevang te zetten. Op deze manier wordt het spel ook meer gebalanceerd. Wie na vier rondes de meeste punten heeft, wint.

Het thema van Sherwood Bandits vind ik heel leuk opgezet. De illustraties zijn vrolijk zonder dat het spel kinderlijk aanvoelt (het spel is aldus de doos geschikt voor spelers van veertien jaar en ouder). De fysieke kisten zijn een leuke toevoeging, enerzijds vanwege de uitstraling en feel en anderzijds omdat het ervoor zorgt dat je minder een idee hebt van de buit van je medespelers tijdens het spel. Je moet dus goed opletten welke buit jouw medespelers dus steeds binnenslepen. Het spel is niet heel groot opgezet, wat ruimte bespaart in de kast en het ook handig maakt om mee te nemen naar vrienden of familie. Dat kan ook gemakkelijk, want de moeilijkheidsgraad is niet heel hoog waardoor je het makkelijk en snel aan een groep krijgt uitgelegd. Hoewel de moeilijkheidsgraad van het spel niet heel hoog is, is het spel spannend tot het eind en kan je met een combinatie van geluk en wijsheid je medespelers toch mooi een hak zetten.

Al met al is Sherwood Bandits is een leuk gethematiseerd spel wat makkelijk met nieuwe groepen is te spelen en spannend is tot het einde.