Review: Shamans (Geronimo Games)

In het spel Shamans dreigt een alles verduisterende en vernietigende schaduw over de spirituele werelden te vallen. De enigen die de dreiging kunnen stoppen, zijn spirituele gidsen die met hun rituelen en gebruiken bovennatuurlijke krachten kunnen manipuleren. Deze sjamanen, medicijnmannen, priesters en zieners staan met hun magie, medicijnen en voorspellingen dichter op de natuur en de geesteswereld dan wie dan ook. Deze Sjamanen en Sjamankas zijn echter niet onvoorwaardelijk te vertrouwen. Onder zich bevinden zich ook schaduwen die niets liever willen dan dat de duisternis zal zegevieren. Ben jij Shamans genoeg en kun je de strijd sjamaan?

Shamans laat zich beschrijven als een slagenspel met verborgen rollen en speciale krachten. In een aantal rondes proberen de spelers als eerste genoeg punten te vergaren om zichzelf de overwinnaar te noemen. Elke ronde wordt de strijd tussen de sjamanen en schaduwen beslecht. Aan het begin van de ronde krijgt iedereen een geheime rol toebedeeld. Je bent sjamaan of schaduw, maar loyaliteit is wispelturig. Vervolgens krijgt iedere speler een aantal speelkaarten, worden de overgebleven kaarten aan de juiste werelden op het speelbord geplaatst en wordt tevens een pion geplaatst. Als de pion binnen de hoeveelheid slagen het einde van het speelbord bereikt, winnen de schaduwen. Als de pion niet op tijd verplaatst is of als de schaduwen tijdens de ronde worden uitgeschakeld, dan winnen de sjamanen. Afhankelijk van je affiniteit en uitkomst van een ronde vergaren spelers overwinningspunten.

Tijdens een ronde speelt de leider een speelkaart. Speelkaarten hebben verschillende kleuren in oplopende waardes. De andere spelers mogen nu volgen door een kaart in dezelfde kleur te spelen of een kaart in een andere kleur te spelen, maar dan verplaatst de pion een stap richting het einde van het speelbord. Door er voor te zorgen dat de pion verplaatst, verklap je mogelijk al snel je geheime rol… De speler met de laagste kaart in de doelkleur, mag een artefact pakken. Artefacten kunnen spelers gebruiken om rollen prijs te geven, andere spelers uit te schakelen, extra punten te verdienen of de pion te verplaatsten. De speler met de hoogste kaart in de doelkleur, is de nieuwe leider en plaatst de speelkaarten aan de werelden met de dezelfde kleur op het speelbord. Als alle kaarten van een kleur aan het bord liggen, wordt het effect van die wereld toegepast door de nieuwe leider. Rollen kunnen wisselen, de pion kan verplaatsen en spelers kunnen door verzamelde artefacten worden uitgeschakeld.

Shamans is een erg leuke twist op een slagenspel, maar voelt tegelijkertijd niet meer aan als een slagenspel. Shamans is een slim, vlot en elegant spel. Het speel speelt tactisch en tegelijkertijd erg sluw. Door slim kaarten in de juiste volgorde af te leggen, kun je andere spelers in het duister laten over jouw intentie en op de momenten dat jou het beste uitkomt effecten activeren en de pion te verplaatsen. Het spel is daarnaast fantastisch vormgegeven en de productiewaarde is prachtig. De kaarten zijn dik, glossy en fluoriserend. De rollenkaarten hebben daarnaast ook nog eens reliëf. Een bovennatuurlijke aanrader voor liefhebbers van sluwe kaartspellen!