Review: Shadowrift (Starling Games)

De eerder nogal rustige stad New Haven wordt bedreigd door zogeheten Shadowrifts, die zich hebben geopend buiten de poorten van de stad. Door deze rifts stromen nu allerlei monsters die koste wat kost de stad willen vernietigen. Het is aan de helden van deze stad om op te staan en de stad te verdedigen en de rifts te sluiten. Door middel van vaardigheden, voorwerpen en magische krachten heeft iedere held verschillende mogelijkheden de monsters tegen te houden. Maar lukt het de helden om de rifts op tijd te sluiten voordat New Haven ten onder gaat? Dat kom je te weten in de coöperatieve deck-builder genaamd Shadowrift!

Shadowrift is een coöperatieve deck-builder geschikt voor 1 tot 6 spelers (jazeker, dit spel heeft een solo-optie!). Het coöperatieve onderdeel van het spel maakt het dan ook zeker uniek aangezien je gezamenlijk met elkaar iedere beurt in overleg gaat wat de juiste keuze is om te zorgen dat New Haven niet aan zijn eind komt. Het spel begint, zoals in vrijwel iedere deckbuilder, met een standaard deck voor elke speler. En dan komt al snel een ander interessant element van het spel tevoorschijn. Iedere keer dat je het spel speelt is er een mogelijkheid dat er een andere soort aan monsters de stad bedreigd. Je kiest daarvoor een specifiek monster deck dat uiteenloopt van vuurdraken tot ondoden.

Het spel kunnen de spelers op twee manieren winnen: het sluiten van de Shadowrifts die ergens in het monster deck zitten verstopt of door het bouwen van genoeg muren om de stad te beschermen tegen de monsters. Dit klinkt op zichzelf niet als een moeilijke opgave, maar er zijn een aantal zaken die ervoor kunnen zorgen dat New Haven ten val gebracht wordt. Ten eerste zijn er bepaalde monsters die ervoor zorgen dat het spel ten einde kan komen. Daarnaast ben je als held niet alleen bezig met het beschermen van de stad zelf, maar ook de inwoners van de stad. Mochten er te veel inwoners sterven verliezen de helden helaas ook.

Gedurende de beurt komen er nieuwe reizigers en inwoners van de stad op het bord te liggen die zowel voor- als nadelen voor de spelers hebben. Daarnaast is het deckbuilding onderdeel van het spel natuurlijk enorm van belang en ben je continue bezig met het uitbreiden van je deck met spreuken, wapens en vaardigheden om jouw held zo goed mogelijk te laten vechten tegen de monsters.

Het spel gaf mij een enorm gevoel van spanning, omdat je steeds bezig bent met het zorgen dat zowel je stad het overleeft en dat je de juiste kaarten in je deck weet te krijgen om je doelen te behalen. Het was een unieke mix die ik niet eerder in een spel had gezien, maar valt voor de kenners te vergelijken als een mix tussen een coöperatieve vorm van Dominion gecombineerd met een spel als Castle Panic. Om uiteindelijk aan het einde van het spel te winnen is een enorme opluchting en geeft een gevoel van overwinning die ik recentelijk in niet veel andere spellen heb gevonden. Daarnaast geeft het gevoel van verlies je ook weer gelijk de gedrevenheid om nog een pot te spelen om nu wel te winnen. Ook bieden de verschillende monster decks compleet nieuwe mogelijkheden om het spel te spelen en is de solovariant ook zeker aan te raden.

Het spel ziet er geweldig uit en biedt zeer veel mogelijkheden voor variatie. Daarmee is Shadowrift zeker de moeite waard om te spelen!