Review: SETUP (Bezzerwizzer)

Wat krijg je als Rummikub en Dammen een bijzonder romantische avond met elkaar hadden? Een opzetje naar SETUP!

Ken je (Gin) Rummy of Rummikub? Dan pak je het spelletje SETUP vast eenvoudig op, want het principe van setjes maken komt sterk overeen met deze klassieke spelletjes met tegeltjes (of kaartjes) waarbij spelers setjes (aan)leggen en verwisselen. Maar deze keer is er een speelbord en gaan spelers naar nieuwe hoogtes! Letterlijk, want de tegeltjes kun je ditmaal stapelen. Elke keer als je in SETUP setjes van tegels maakt, verplaatst jouw pion over het puntenspoor van het speelbord. Bereik je als eerste de finish, dan win je het spel.

Wat is de setup van SETUP? Aan het begin van het spel leg je het speelbord klaar. Het speelbord is onderverdeeld in vijf verschillende velden ieder met een aantal vlakken. Er zijn 4 velden met 2 vakken in elke spelerskleur aan de randen van het bord en een veld met vier ‘neutrale’ vlakken in het midden van het bord.

Op de vier vlakken in het midden van het bord worden blind vier willekeurige tegels uit de trekzak gelegd. Trek beken vervolgens vier tegels en plaats deze aan de rand van het spelbord. Deze tegels vormen de gezamenlijke hand van de spelers. Elke speler pakt een houder en vier willekeurige tegels uit de trekzak. De spelers plaatsen tevens diens pion op het startvlak van het puntenspoor. Klaar om te spelen!

Elke beurt mag de actieve spelers tegels plaatsen uit diens persoonlijke hand en/of de gezamenlijke hand in het midden van de tafel om nieuwe setjes aan te leggen op het spelboord en/of bestaande setjes aan te vullen of te wijzigen. Spelers mogen tegels allen op vlakken of tegels plaatsen in het neutrale veld of het veld in de eigen spelerskleur. Spelers ontvangen punten voor elke tegel die onderdeel uitmaakt van een setje of setjes waar spelers aan hebben gewerkt. Let hierbij wel op dat spelers ook puntten krijgen als andere spelers gebruik maken van een tegel (of tegels) die in het veld van een andere speler lag.

SETUP is een uiterst eenvoudig spel dat in maximaal 20 minuten wordt gespeeld. Het spelmechanisme zal de meeste spelers bekend voorkomen waardoor het spel uitnodigend en vertrouwd is. Eigenlijk is SETUP te omschrijven als Rummikub (of nog algemener: Rummy) gecombineerd met abstracte strategiespellen (bijvoorbeeld dammen), omdat spelers ook moeten spelen met ruimtelijk inzicht voor het plaatsen en plannen met tegels. De persoonlijke vlakken op het speelbord zijn een leuke toevoeging aan het Rummikub principe, omdat spelers hierdoor beperkt kunnen plaatsen en dus ook goed moeten puzzelen tijdens hun beurt. Ook het spelmechanisme waardoor spelers tegels stapelen om setjes te maken (en dus ook eerdere tegels en setjes te laten verdwijnen) is een interessante toevoeging doordat spelers hierdoor ook hun tegenstanders mogelijk kunnen dwarsbomen. Dit laatsgenoemende zorgt, samen met dat je spelers punten geeft door gebruik te maken van tegels in hun persoonlijke vlakken, dat het spel aardig interactief is.

SETUP bestaat helaas uit net iets te weinig rondes, waardoor je soms het idee hebt dat, wanneer een speler bijvoorbeeld vooruit loopt qua punten, dat je deze speler nog lastig in kan halen. Tevens ben je soms iets teveel afhankelijk van het geluk qua beschikbare tegels en de samenstelling van de tegels op het speelbord. Zeker met meerdere spelers verandert het spelbord vaak. Iets wat soms mogelijkheden biedt, maar waardoor plannen vaak niet loont. Hierdoor loop je als speler soms net iets teveel achter de feiten aan en is het voor strategische veelspelers misschien niet de meest meeslepende uitdaging. Voor minder ervaren spelers is dit een leuke manier om een vertrouwd spelmechanisme te ervaren in de vorm van een nieuwe interactieve puzzel. Menig ouders, oudtantes en grootouders staan wellicht niet te springen om dat ene zware, strategische en thematische spel te spelen, maar je krijgt ze vast wel zover om SETUP te proberen.