Review: Sea Salt & Paper (Gam’inBIZ)

Gam’inBIZ blijft het weer flikken met de kaartspellen met een verdraaid fraaie artwork. Net als Hidden Leaders, CuBirds, Fika en vele andere titels heeft ook Sea Salt & Paper prachtige artwork. Net als Gasha en Yokai weer enigszins Japans, want dit spelletje bevat prachtige foto’s van origami kunstwerkjes van vissen, schelpen, boten, krabben en zeemeerminnen. Overigens zijn dat ook de kaarten die spelers gaan verzamelen om punten te scoren om te winnen, maar het verzamelen van deze kaarten is niet altijd makkelijk.

In het midden tussen de spelers ligt een trekstapel en niet een, maar twee aflegstapels! Tijdens een beurt mag je de bovenste kaart van een van aflegstapels op hand nemen of je mag twee kaarten van de trekstape pakkenl, waarvan je een op hand houdt en de andere op een van de aflegstapels plaatst. Er zijn eigenlijk twee soorten kaarten: actiekaarten en kaarten die je hopelijk flink wat punten opleveren. Van beide typen kaarten probeer je setjes te maken, maar werken net iets anders.

Als je matchende actiekaarten hebt (bijvoorbeeld twee krabben of bijvoorbeeld een haai en een zwemmer) mag je de kaarten open voor je neerleggen. Dit setje levert aan het einde van de ronde een enkele punt op, maar je mag nadat je het setje hebt gespeeld een actie uitvoeren die je flink kan helpen om aan extra of de juiste kaarten te komen.

Andere kaarten leveren punten op aan het einde van de ronde afhankelijk van de hoeveelheid kaarten in een setje. Sommige kaarten leveren punten op afhankelijk van welke andere kaarten je hebt opgespaard. Voor zeemeerminnen ontvang je tevens punten voor de kleur waarvan je de meeste kaarten hebt en vergeet niet: als je vier zeemeerminnen weet te verzamelen tijdens een ronde heb je gelijk gewonnen. Spelers kunnen de ronde beëindigen zodra ze minstens 7 punten hebben. Spelers tellen de punten die ze tijdens een ronde verdienden samen met eerdere rondes bij elkaar op. Als een speler voldoende punten heeft behaald is het spel teneinde en wint de speler met de meeste punten.

Sea Salt & Paper heeft niet alleen een geweldige titel en schitterende artwork, maar is tevens een briljant klein kaartspelletje. Sea Salt & Paper (en kleine spoilers: ook Pixies het aankomende spel van Gam’inBIZ) is een van die spellen waarvan ze je blijven verbazen wat allemaal mogelijk is met een eenvoudig stapeltje aan kaarten en een klein regelboekje. Het eenvoudige spelverloop biedt voldoende diepgang en combineert elementen van het klassieke Gin Rummy, waarbij je kaarten in je hand moet verzamelen, samen met wat unieke acties om met een klein pakje een grote stoot uit te delen.