Review: RiverSide (Geronimo Games)

Ga jij mee op vakantie in RiverSide? Nee niet de buurt in New York City of de stad in Californië of vele andere steden en plaatsen over de hele wereld. Nee, we gaan op vakantie op en langs een rivier ergens in het noorden van Scandinavië. Als toeristen trotseren we de ijzige kou tijdens deze rondvaart en vangen we hopelijk een glimp op van het Noorderlicht. Ga jij mee?

Doel & spelopzet

RiverSide is een roll & write spel waarbij spelers de rol aan nemen van reisgidsen in dienst van een kleine rederij. Deze rederij heeft meerdere kleine rondvaartboten met een beperkt aantal stoeltjes. Jij hebt de verantwoordelijkheid over 5 verschillende rondvaartboten en een prachtig kleurrijke staafkerkboot. De verschillende boten gaan op excursies en jij probeert zoveel mogelijk stoeltjes te vullen en tickets te slijten aan de toeristen (de dobbelstenen). Langs de oever kunnen de opvarenden op excursie in de verschillende dorpjes. Tickets en excursies leveren punten op. De meest veelzijdige gids krijgt bonuspunten en de speler met de meeste punt wint.

Riverside bevat meerdere tegels die samen het spelbord vormen. Over dit spelbord vaart de rondvaartboot langzaam in een rondje. Dit modulaire speelbord is niet enkel een rondemarker, maar bevat tevens de excursies die de toeristen van spelers kunnen bezoeken. Iedere speler krijgt een potloodje, een scorevelletje en in handbereik van alle spelers worden de kapiteinstegel en de dobbelstenen geplaatst.

Iedere ronde worden de vijf verschillende dobbelsteen en de noordlichtdobbelsteen geworpen om een gezamenlijk pool aan dobbelstenen te creëren. Spelers mogen elke beurt een van de beschikbare dobbelstenen kiezen (ze mogen hierbij dezelfde dobbelsteen kiezen als andere spelers) om te gebruiken, maar er zijn wat bijkomende regels.

De geworpen dobbelstenen worden boven of onder de kapiteinstegel geplaatst. Dobbelstenen die boven de kapitein liggen, kunnen spelers niet zonder meer gebruiken. De noordlichtdobbelsteen (de groene dobbelsteen) komt altijd boven de kapitein te liggen. De overige dobbelsteen worden eerst gesorteerd van laag naar hoog. De dobbelsteen in het midden is de mediaan, deze waarde bepaalt de temperatuur voor deze ronde. Alle dobbelstenen met een waarde hoger dan de temperatuur worden boven de kapiteinstegel geplaatst. Deze dobbelstenen vertegenwoordigen toeristen die het te koud vinden en deze ronde wat meer overtuiging nodig hebben om op een stoeltje plaats te nemen.

Spelers kiezen een dobbelsteen en vullen hiermee stoeltjes op de corresponderende boot. De noorderlichtdobbelsteen kunnen spelers gebruiken om de waarde van de geworpen dobbelsteen te verhogen. Ze mogen zitplaatsen invullen en wanneer ze een rij zitplaatsen hebben ingevuld, hebben ze een groepsticket van de overeenkomstige kleur (excursie) verkocht, waarmee ze tijdens excursies weer punten mee kunnen verdienen. Als spelers de noorderlicht dobbelsteen willen gebruiken en/of dobbelstenen met een hogere waarde dan de temperatuur moeten ze vuursymbolen aankruisen om de toeristen warm te houden. Ze kruisen net zoveel symbolen af als de waarde van de gebruikte dobbelsteen of dobbelstenen. Hierdoor kun je dit maar een beperkt aantal keer doen tijdens het spel.

Iedere ronde verplaatst de rondemarker net zoveel stapjes op het speelbord als de temperatuur van de ronde. Afhankelijk van de locatie van deze marker op het speelbord, kunnen spelers bepaalde toeristen op excursie sturen. Het dorp moet niet te ver liggen en dorpen hebben een kleur of kleuren en een waarde per kleur. Elke keer als spelers toeristen van een bepaalde boot op excursie laten gaan in een dorp van deze kleur, nemen ze deze groep van die boot mee om punten te verdienen. Meer tickets voor die desbetreffende boot is meer punten, want de waarde van het dorp wordt vermenigvuldig met de hoeveelheid tickets van de boot in dezelfde kleur als het gekozen dorp.

RiverSide is een heerlijk simpel, maar diepgaand dobbelspel. Net als bij Clever probeer je zoveel mogelijk bonussen te verdienen, want elke keer als je een rij stoeltjes hebt gevuld, krijg je naast een ticket ook een eenmalige bonus. Op deze manier probeer je zoveel mogelijk boten tegelijkertijd te vullen. Hierdoor kom je voor keuzes te staan. Welke boot en welke rij(en) ga ik vullen? Dobbelstenen met een hogere waarde leveren meer toeristen op en dus ook meer tickets en bonussen, maar kosten ook vuur (of warmte?) en kunnen dus maar beperkt worden gekozen. Je wilt veel score met excursies, maar aan het begin van het spel is het beter om minder punten te halen, want in opvolgende rondes moeten excursies van een bepaalde kleur wel meer punten opleveren om mee te mogen tellen. RiverSide is daarnaast erg gevarieerd door het modulaire spelbord en de wisselende hoeveelheid rondes. Een perfecte vakantie en ook perfect om te spelen op vakantie!