Review: Riverbed Hunt (Odd Statue Games)

Tritons zijn amfibische wezens die een beetje lijken op de Zora van Legend of Zelda. In tegenstelling tot de mens zijn ze blauw, hebben ze vinnen en bewegen ze zich beter voort in het water dan op het land. Vroeger hielden ze zich wat meer verborgen voor de mens, maar een groep van handelaren zoekt graag het contact. Niet iedereen is het hier mee eens… Riverbed Hunt verschijnt binnenkort voor crowdfunding op Kickstarter, maar wij mochten voor jullie een prototype testen.

Riverbed Hunt is een semi-coöperatief spel met verborgen rollen voor een groep van minstens 4 en maximaal 9 spelers. Net als veel verborgen rollen spellen is een grotere groep dus een vereiste vanwege het sociale aspect en om heel eerlijk te zijn, komen dit soort spellen ook het beste tot hun recht met een grotere groep.

Spelers krijgen aan het begin van het spel een geheime rol toegewezen en afhankelijk van hun rol zijn spelers wellicht tevens onderdeel van een groep; de handelaren, die zeewier aan de mensheid willen verhandelen, of de separatisten die liever in isolatie blijven leven. De separatisten proberen daarom in het geheim de handelaren te saboteren, zonder hun geheime rol weg te geven. Als een team (of een speler, aangezien er mogelijk ook een profiterende sjacheraar rondhuppelt) hun doel weet te behalen, winnen zij de macht over de rivierbedding en tevens Riverbed Hunt. Is er genoeg zeewier opgedoken? Dan winnen de handelaren. Zijn er genoeg houtblokken om de rivier af te sluiten? Dan winnen de separatisten. Met voldoende munten is de profiteur gelukkig.

De exacte spelopzet van Riverbed Hunt verschilt per het aantal spelers. Spelers zetten het goederenspoor (om aan te geven hoeveel hout, zeewier en munten er zijn opgedoken) en het speelbord klaar. Plaats op de aangegeven plekken op het spelbord gesloten tegels die spelers zullen opduiken. Geef spelers hun verborgen rol en ze zijn klaar om te duiken en wellicht te saboteren.

Spelers kunnen tijdens hun beurt verplaatsen over het spelbord om zo nieuwe tegels te bezoeken. Ze kunnen ook in het geheim tegels ontdekken en zo voor zichzelf informatie over deze tegels te onthullen. Daarnaast kunnen spelers ook de tegels opduiken en samenwerken. Op deze manier kunnen spelers mogelijk de tegels onthullen en tevens het zeewier en/of munten opduiken of saboteren en houtblokken verzamelen om zo de de verschillende doelen (onbewust) te behalen.

Spelers kunnen tevens actiekaarten spelen voor speciale krachten en eigenschappen om zo het spel naar hun hand te zetten en het spelverloop te beïnvloeden.

Door de verschillende (speciale en normale) acties winnen spelers geheime informatie in en werken zij samen om de doelen te behalen. Door het gedrag en bepaalde van spelers kun je mogelijk deduceren welke spelers in het geheim separatist zijn. Op deze manier probeer je elkaar te ontmaskeren.

Riverbed Hunt kun je door het spelverloop vergelijken met andere verborgen rollenspellen zoals Shadows over Camelot, Avalon, the Resistance, Weerwolven en Bang. Spelers moeten samenwerken en zijn van elkaar afhankelijk, maar doordat spelers kunnen saboteren moeten alle spelers op hun hoede zijn (ook om als separatist niet gesnapt te worden). Het is een mooi vormgegeven spel met een duidelijk en eenvoudig spelverloop, waardoor het liefhebbers van verborgen rollenspellen waarschijnlijk goed zal bevallen.