Review: Redwood (Sit Down!)

Terwijl de zon door de bladeren van een dichtbegroeid bos vol sequoia’s schijnt, de boswezens langzaam beurtelings ontwaken en het bos zich vult met geruststellende natuurlijke muziek, waagt een jonge, getalenteerde fotografe in de vroege ochtend haar kans om haar favoriete dier vast te leggen. Met een tas vol lenzen en andere materiaal en haar vertrouwde DSLR in haar handen is er geen moment van aarzeling te bekennen terwijl ze een goede positie uitzoekt om het moment vast te leggen.

De fotografe besluit om naast de bedding van helder bronwater haar statief op een zachte ondergrond begroeid met mos te installeren. Een stabiele ondergrond die trillingen voorkomt, maar tevens comfortabel genoeg is om zich bedekt en gehurkt op te stellen. Ze draait de camera voor de beste inval van het licht en stelt het diafragma en sluitertijd in. Nu is het enkel afwachten tot de beer in haar vizier is. Na haar geduld op de proef te hebben gesteld, verschijnt eindelijk de beer. Ze stelt de lens scherp en met wat snelle vingerbewegingen weet ze het perfecte plaatje te schieten waar niet alleen de beer een hoofdrol neemt, maar ook de rode sequoia bomen en de kleurrijke bloemen. Het is de perfecte weergave van Redwood.

Doel

De naam Redwood verwijst naar de sequoia: langwerpige dunne bomen met donkergroene bladeren en een rode bast. Een prachtige verschijning, maar in Redwood zijn er meerdere prachtige gebieden met allerlei wilde natuur waaronder ook bloemen en dieren. De spelers nemen de rol aan van fotografen die in dit prachtige bordspelbos de mooiste panorama proberen te schieten met de meeste dieren, bloemen en bomen.

De foto’s dienen in de correcte volgorde te worden genomen, genoeg variatie te hebben, niet te overbelicht te zijn om te garanderen dat spelers punten verdienen. De schuchtere dieren blijven zich door het bos te verplaatsen en de fotografen krijgen iedere ronde een nieuwe opdracht waarmee ze punten kunnen verdienen. De zon gaat langzaam rond het bord en wie na vijf ronden de beste panorama heeft geschoten en daardoor de meeste punten heeft verdiend, wint Redwood. Overigens kunnen fotografen in een variatie ook als team foto’s nemen.

Er zijn meerde kaartjes die de startopzet bepalen. Kies een willekeurige zijde van een van deze kaartjes en zet de dieren in het bos op de juiste wijze klaar. Plaats stapeltjes foto kaarten naast de bijbehorende biomen op het speelbord en plaats willekeurige doelkaarten zoals aangegeven.

Naast het bord leggen spelers alle plastic sjablonen en alle verschillende fiches (dennenappels aka punten, dieren, bloemen, bomen en zonnen). Plaats de zon op de aangegeven plek en geef iedere speler twee pionnen. De startspeler krijgt een camerafiche, maar de laatste speler mag als eerste diens pion plaatsen. Zodra alle spelers hun pion op het speelbord hebben geplaatst, kunnen ze plaatjes aan schieten.

Redwood verloopt ingenieus en kun je vergelijken met een wargame met plastic miniaturen. Dat verbaast je mogelijk een hele hoop en daarom zal ik je wat context bieden. In wargames of miniature games verplaatsen spelers hun figuren vaak met sjablonen of liniaaltjes. Denk bijvoorbeeld aan Gaslands of X-Wing. In die spellen plaatsen spelers een sjabloon (bijvoorbeeld een stukje karton) om te bepalen hoe hun figuurtje verplaatst. Ook in Redwood worden op deze manier figuren verplaatst.

Tijdens hun beurt kiezen spelers een van de sjablonen om te verplaatsen en een sjabloon om te bepalen hoe zij een foto kunnen maken. Spelers mogen de sjablonen niet uittestten en moeten het dus doen met hun inschattingsvermogen. Als zij een sjabloon van een andere speler willen lenen, moeten ze daarvoor betalen met dennenappels.

Het gekozen sjabloon om mee te verplaatsen, klikken ze aan hun figuurtje op het speelbord. Ze draaien het sjabloon zoals gewenst en plaatsen het twee figuurtje aan het uiteinde. Het eerste poppetje en het sjabloon worden voorzichtig van het bord genomen en het twee poppetje blijft staan. Dat is de nieuwe locatie van de fotograaf. Vervolgens klikken ze het sjabloon van de camera om te bepalen waar ze een foto van kunnen maken. Spelers mogen niet door andere spelers heen bewegen en ook geen foto’s maken van andere spelers. Privacy is een belangrijk recht in dit spel. Althans…voor de fotografen.

De de locatie van de foto wordt bepaald door de achtergrond van het bioom waar de camera naar wijst. Spelers pakken de bijbehorende fotokaart en voegen deze toe aan hun panorama. Alle dieren, bloemen en bomen die worden bedekt door het sjabloon kunnen op de foto staan. Spelers pakken de bijbehorende fiches en plaatsen deze op lege plekken in de zojuist verworven fotokaart. Denk hierbij goed aan de manieren om punten te verdienen die ik eerder beschreef. Mocht de zon aan de horizon van de gefotografeerde achtergrond staan, plaatst de fotograaf tevens een zonnefiche.

Dieren hebben wellicht geen privacy in Redwood, ze zijn er wel op gesteld. Zodra een dier op een foto is vastgelegd, verplaatst dit dier op het speelbord. De verschillende doelkaarten geven aan hoe spelers extra punten kunnen verdienen tijdens foto’s die ze maken in een ronde. De zon verplaatst aan het begin van de volgende ronde en onthult nieuwe doelen. Na vijf rondes volgt een finale puntentelling.

Redwood is zoals eigenlijk alle spellen van Sit Down! ontwikkeld rondom een uniek spelmechanisme. Dit zijn spelmechanismes met een onverwachte toepassing of een geheel nieuwe techniek. Redwood past op ingenieuze wijze een mechanisme toe dat liefhebbers van miniatuurspellen wellicht al kennen. Dit spelmechanisme voelt hierdoor vernieuwend, fris en intuïtief.

Als spelers Redwood op tafel zien, is het snel duidelijk hoe zij moeten spelen en wat zij dienen te doen. Net als bij Sit Down!’s Dive is inschattingsvermogen van onmiskenbaar belang. Spelers dienen hun beweging, het einde van deze beweging en mogelijk te fotograferen gebied goed in te schatten en te plannen om het perfecte plaatje te schieten.

Het spelverloop is enorm vlot, waardoor spelers geëngageerd blijven tot het einde. De puntentelling voelt gebalanceerd en gevarieerd waardoor het ook spannend is wie de beste panaroma heeft weten vast te leggen. Door de verschillende startopstellingen, verschillende doelen en spelvarianten is ook de herspeelbaarheid groot. Ik denk dat Redwood families, beginnende spelers en ervaren spelers die eens een luchtige en uniek ervaring willen, aanspreekt. Redwood is een plaatje!