Review: Quatro City Puzzle-Quest (PuzzleUp)

Iedere ervaren detective weet dat een mysterie ontrafelen vergelijkbaar is met het oplossen van een puzzel. Je moet de stukjes zoals het bewijs en andere informatie op de juiste plekjes weten te plaatsen. Overigens niet letterijk, want dan is er sprake van vals bewijs neerleggen… Detective Mark Eidos had waarschijnlijk nooit verwacht dat het mysterie van Quatro City (van PuzzleUP) een letterlijke legpuzzel zou betreffen. Weet jij de puzzel en de bijbehorende mysteries op te lossen?

Quatro City is een unieke houten legpuzzel met speciale vormpjes en veel unieke stukjes. In totaal zijn er vier puzzels die samen een enorme plaat vormen. Nadat je uitgepuzzeld bent, is het avontuur nog niet voorbij, want Quatro City bevat tevens een pakkende speurtocht die opgelost dient te worden. Quatro City bevat vier hoofdstukken. Elk hoofdstuk zit in een envelop en bevat een deel van de puzzel. Er is tevens een envelop met een intro tot het avontuur en wat hulpmiddelen (een vergootglas en vacuumgrijpertje) die jouw onderzoek wat soepeler laten verlopen.

De puzzels zijn fraai en kleurrijk geïllustreerde tekeningen en elke illustratie bevat veel geheimen en easter eggs die mooi aansluiten bij de zoektocht van de spelers. De tekeningen doen ons denken aan Waar is Wally (Waldo) en de tekeningen van Micro Macro. Er zit voldoende detail en kleur in de tekeningen, maar sommige gebouwen, voertuigen, omgevingen en personen lijken op elkaar, zodat je tijdens het puzzelen op het verkeerde been wordt gezet.

Zodra spelers de puzzels hebben voltooid kunnen zij een QR-code scannen en kan het vervolg van hun avontuur beginnen. De vele mysteries, grapjes, taferelen, verhalen en easter eggs die je tijdens het puzzelen mogelijk al hebt gezien, zullen langzaam duidelijk worden. In deze spelmodus leidt een web-app jullie door het verhaal onder leiding van de enigmatische detective Mark Eidos. Met het vacuumpennetje kun je tijdens het onderzoek gemakkelijk stukjes uit de puzzel tillen om nader te bestuderen. Met het vergrootglas kun je gemakkelijk inzoomen op de kleinste details van de puzzel. Het vergrootglas is met name erg handig om scenes te bestuderen die zich in de gebouwen afspelen.

Legpuzzels zijn bijzonder verslavend en zeker houten puzzels kunnen ons altijd goed bekoren. Ook Quatro City konden we moeilijk wegleggen. Ondanks de omvang van de puzzel, hebben we de legpuzzel zelf in een lang weekend in vrij lange ineenlopende sessies weten te voltooien. De tijd en ons weekend vroeg voorbij zonder dat we er erg in hadden. Nadat we het weekend hadden gepuzzeld gaan we graag binnenkort de tijd nemen om de verhalen en mysteries te voltooien, zodra het spel beschikbaar is. We vinden het erg leuk dat na het puzzelen de lol nog niet voorbij is.