Review: Power Plants (Happy Maple Games)

Power Plants is niet een spel over grote grijze bouwwerken waar energie wordt opgewekt voor de onstilbare menselijke honger naar stroom, maar een spel over grote tuinen vol magische planten waar magie wordt opgewekt voor de onstilbare honger van een rode tovenaar naar magie. In Power Plants proberen spelers controle te krijgen over de verschillende velden van een collectieve moestuin. Om te winnen zetten spelers hun leger met feeën en hun groene vingers op sluwe wijze in en door te plotten en te verpotten, planten zij hun mogelijke overwinning. Pas wel op: wie (wind) zaait zal (storm) oogsten…

In Power Plants werken de spelers aan een collectieve tuin vol magische en krachtige planten. Hoewel iedereen aan dezelfde tuin werkt, is Power Plants geen coöperatief spel. Spelers werken wellicht samen aan de tuin en helpen elkaar daarbij onvrijwillig, maar ze proberen elkaar niet aan de overwinning te helpen. Door nieuwe planten te laten kiemen en groeien, proberen spelers met hun feeën controle over de tuin te krijgen om zo de meeste edelstenen (punten) te krijgen. De speler met de meeste punten wint.

Aan het begin van een potje Power Plants kiezen spelers een setje verschillende plantensoorten met verschillende effecten. Van elke plant leggen ze een tegel op tafel (aangrenzend) en de overige tegels (afhankelijk van de hoeveelheid spelers) gaan in de zak. Iedere speler krijgt een setje feeën in zijn of haar kleur en twee tegels om alvast te beginnen met het kweken van hun plannetjes en plantjes.

In deze magische moestuin leven plantaardige krachtbronnetjes. Elke plant heeft een kiemkracht en groeikracht die spelers gebruiken om hun overwinning te oogsten. Elke beurt kiest de actieve speler één van de twee lapjes grond uit zijn of haar hand. Deze speler voegt deze tegel toe aan de tuin. Een tegel moet aangrenzend aan huidige lapjes grond worden geplant en moet fysiek tussen bestaande tegels kunnen worden geschoven. Hierna staat de speler voor een nieuwe keuze.

De actieve speler kan kiezen om de kiemkracht van de zojuist geplaatste tegel of de groeikracht van de aangrenzende tegels toe te passen. Een kiemkracht is vaak erg sterk, maar door groeikrachten te activeren, kun je een hoop acties combineren. De tuin wordt door het plaatsen van tegels steeds groter en hierdoor zijn er steeds meer mogelijkheden om veel groeiacties toe te passen. Doordat je een bepaalde tegel plaatst, kun je tegenstanders onbedoeld (plant)aardig op weg helpen.

Door de verschillende acties gaan spelers op verschillende manieren hun feeën over de tuin (ver)plaatsen als een legertje dat land inpikt. Naarmate de tuin groeit, ontstaan er grote velden aan verschillende aangrenzende kleuren. Velden in dezelfde kleur leveren afhankelijk van de grootte van het veld edelstenen (punten) op voor de speler die een dergelijk veld onder zijn of haar controle heeft. Tijdens het spel verzamelen spelers ook op andere manieren edelstenen. De grootste ‘ekster’ met de meeste glimmende buit, wint.

In dit kleurrijke spel heeft elke plant een variant en, afhankelijk van de variant, bepaalde speciale eigenschappen die spelers toepassen, waardoor Power Plants rijkelijk gevarieerd is. Potentiele spelers kunnen wellicht de vergelijking maken met de verschillende ingrediëntfiches uit Kwakzalvers van Kakelenburg. Afhankelijk van de gekozen ingrediënten kan het spel drastisch veranderen en dat is voor Power Plants net zo. Overigens lijkt het op dit modulaire karakter na op geen enkele wijze op dit eerder genoemde spel.

Power Plants combineert op unieke en dynamische wijze spelelementen die een speler wellicht kent van area control spellen, tegellegspellen en engine builders. Een flinke combinatie aan spelelementen, maar dan in een behapbaar jasje. Net als andere Kids Table Games is het een zwaarder spel dat goed geschikt is voor families waar de spelletjesgekte er met de paplepel is ingegoten. Voor de jongsten of onervaren spelers is er een beginnersmodus opgenomen in de spelregels. De grootste drempel voor nieuwe spelers is het onderscheid tussen het activeren van groeikrachten en kiemkrachten, maar zodra spelers dit onderscheid en het verschil tussen de verschillende speciale eigenschappen van de planten eenmaal doorhebben, kunnen ze zaaien en oogsten tot ze erbij neervallen.