Review: Point City (White Goblin Games)

Wat is de overeenkomst tussen een stad en een salade? Een hoop groen maakt het een stuk gezonder! We stappen met Point City af van de heerlijke salades uit Point Salad en proberen nu een duurzame stad te bouwen. Geen wortelen en kool meer, maar wel nog een hele hoop punten. 

Achtergrond

Point Salad is een bekende term uit de bordspelende wereld. Het verwijst naar spellen waarbij je op veel verschillende manieren punten kunt verzamelen en waar er dus ook een hoop gereken aan te laat komt n het einde van het spel. 

Het vlotte kaartspelletje Point Salad nam het bovengenoemde op de hak en spelers moesten in dit spel niet enkel groentekaarten verzamelen, maar ook de manieren om punten te scoren. Het spel bevatte hiervoor dubbelzijdige kaarten met aan de ene kant een groente om te verzamelen en aan de andere zijde een unieke manier om punten te scoren met je verzamelde groenten. Tijdens het spel had je telkens de keuze en afweging om een bepaalde type kaart te verzamelen.

Point City is het spirituele vervolg op Point Salad. Wederom een hoop manieren om punten te scoren, dubbelzijdige kaarten om te verzamelen, kleurrijke vormgeving, maar verder volledig nieuwe gameplay ten opzichte van Point Salad.

Spelverloop

In de trekstapel worden afhankelijk van de hoeveelheid spelers een bepaalde hoeveelheid level 1, level 2 en level 3 kaarten geplaatst. In het midden van tafel worden 16 kaarten opgedraaid uit de trekstapel. Aan het begin van het spel liggen er alleen grondstoffen open. Naast het grid met kaarten worden er een aantal gebouw fiches geplaatst. 

In Point City bevatten kaarten naast een grondstof op de ene zijde, een gebouw aan de andere zijde. Spelers kiezen telkens twee aangrenzende kaarten uit het grid. Grondstoffen plaatsen spelers in hun hand en gebouwen plaatsen zij voor zich. Gebouwen kun je enkel pakken als je de juiste hoeveelheid grondstoffen hebt. Hiervoor kun je verzamelde grondstofkaarten afleggen, maar met verzamelde gebouwen heb je een aantal permanente grondstoffen tot je beschikking. Spelers kunnen als alternatief ook twee kaarten van de trekstapel pakken.

Nadat spelers kaarten uit het grid hebben gepakt, vullen zij het grid aan. Op de plek waar eerst de grondstof lag, komt een gebouw en vice versa. Dit zorgt voor een dynamische markt met een telkens wisselende samenstelling aan beschikbare kaarten. 

Op sommige gebouwkaarten staan punten en op andere staat een symbool. Als spelers een kaart pakken met dit symbool dan mogen zij een van de gebouwfiches pakken. Op elk fiche staat een manier om bonuspunten te vergaren. Aan het einde van het spel (zodra het grid niet meer kan worden aangevuld) telt iedere speler diens punten van gebouwkaarten en gebouwfiches bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint. 

Conclusie

Net als Point Salad is Point City een heerlijk vlot en vernieuwend kaartspel met unieke en dynamische gameplay, waar spelers op verschillende manieren punten kunnen verdienen en hierdoor hun tactiek gemakkelijk tijdens het spel kunnen verwisselen, waardoor er ook in de stad nog steeds een frisse en goed gemengd salade ontstaat met de juiste ingrediënten.