Review: Pilgrimage (Just Entertainment)

Heb je altijd al prachtige pelgrimsoorden willen bezoeken, zoals de kerk van Panagia Evangelistra in Griekenland of de Hagia Sophia in Turkije, maar had je simpelweg de tijd (en het geld) er niet voor, doe je er dan goed aan om Pilgrimage (van Just Entertainment) aan te schaffen?

Je gaat als een van de vier karakters op zoek naar twaalf schelpen. Ik ben me ervan bewust dat dit nog niet bijster spannend klinkt, maar blijf hangen! De eerste die twaalf schelpen weet te vinden, wint het spel (echt hoor, het wordt beter). De karakters zijn achtereenvolgens: de Uithouder, de Bergbeklimmer, de Fotograaf en de Archeoloog. Ieder karakter heeft zo zijn eigen eigenschap die je gedurende het spel goed van pas kan komen. De zoektocht wordt gespeeld op een groot(s) spelbord, met een artistieke schets is de landkaart van Europa (en een beetje Israël) fraai weergegeven. Maar het twintigtal bezienswaardige bezienswaardigheden (de stijlfouten zijn inbegrepen) die in verschillende landen te vinden zijn, hebben een fiks tafelblad nodig om het zicht van de avonturier niet te ontgaan.

Met jouw miniatuurkarakter begeef je je over de landkaart en stap je van plaats naar plaats. Dit doe je door een stappenkaart uit je hand in te zitten. Deze stappenkaarten variëren van 1 tot en met 5 stappen. Wil je op een specifieke plek uitkomen, dan moet je exact dat aantal stappen inzetten. Teruggaan in dezelfde beurt is niet toegestaan!

Waar vind ik die schelpen nou eigenlijk, hoor ik je denken. Schelpen zijn te verdienen door een aaneenschakeling van bezienswaardigheden (in het spel: routefiches) neer te leggen in jouw routekaart en artefacten te verzamelen.

Zoals gezegd zijn er twintig routefiches te verdienen, maar niet alle routefiches zijn tegelijkertijd verkrijgbaar. Slechts vier routefiches worden getoond in de routefiches zone, waardoor de spelers op ieder moment in het spel niet meer dan vier plekken kunnen bezoeken om een routefiche te verdienen. Ontvangt een speler een routefiche, dan wordt er een nieuw routefiche van de gedekte stapel in de zone gelegd. Nadat een speler bij zijn bestemming is aangekomen (en er is een aantal gedenkwaardige foto’s gemaakt) wordt het routefiche in de routekaart geplaatst. Let op: de lijnen die op de routefiches worden aangegeven moeten aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Lukt dit niet? Dan kan het routefiche helaas niet in de routekaart geplaatst worden. Houd er dus ook rekening mee dat je niet te veel lijnen afsluit.

Naast de routefiches zijn er zes artefacten te vinden die over het hele spelbord verspreid liggen, voornamelijk in de uithoeken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar het Houten Kruis dan zul je toch echt door de Scandinavische kou moeten trekken en voor de Gouden Monstrans moeten de wateren worden getrotseerd. De schelpen die op de artefacten staan leveren dan wel weer direct punten op en leg je naast jouw routekaart neer.

Mocht je gebruik willen maken van enkele shortcuts, dan kan dat door een bootkaart of vliegtuigkaart in te zitten. Pas wel op, want het spelbord kent naast zijn mooie plekjes, ook zijn verraderlijke plekjes waardoor spelers boot- of vliegtuigkaarten kunnen afpakken van anders spelers. In de praktijk houdt dat in dat een speler verplicht moet ruilen met de andere speler, van ruilen komt huilen is nog nooit zo toepasselijk geweest.

Jammer genoeg is dat een van de weinige manieren waarop je elkaar dwars kunt zitten, maar zeg nou zelf, zo’n tocht door Europa is al zwaar genoeg en dat (bijna) allemaal te voet!