Review: Pick a Pen Tuinen (999 Games)

Durf jij zowel binnen en buiten de lijntjes te kleuren om een strakke en kleurrijke tuin bij elkaar te krabbelen? Voor dit spel zijn enkel groene vingers niet genoeg, want alleen door kleur te bekennen, kun je een rooskleurige tuin planten. Laat je tegenstanders groen zien van jaloezie als jij vanaf de roze wolk op je tuin toekijkt. 

Een uitgever vertelde mij ooit dat gerenommeerd spelauteur Reiner Knizia (van o.a. Lost Cities, Regenwormen, El Dorado, Schotten Totten en honderden andere spellen) in alles een spelconcept ziet. De beste man schijnt soms zelfs ter plekke een spelidee te verzinnen en te pitchen. Ik zie de conceptie van Pick a Pen (een nieuwe roll-and-write serie van 999 Games) dan ook voor me als volgt: dhr. Knizia is druk aan zijn kleurplaat aan het werk en laat zijn kleurpotloden vallen. De potloden rollen over de tafel, Reiner kijkt aandachtig zijn half ingevulde kleurplaat en een spelidee is geboren. In de Pick a Pen spellen gaan de spelers namelijk verschillende kleuren potloden met op iedere zijde een symbool rollen als dobbelstenen om een scorevelletje in te vullen.

Ik noemde Pick a Pen al een serie. Er zijn namelijk 3 spellen tegelijk geïntroduceerd in deze serie. Ieder spel heeft een ander spelverloop, maar elk van deze spellen gebruikt wel dezelfde mechaniek waarbij spelers pennen moeten dobbelen. Wij behandelen Pick a Pen Tuinen, waarbij spelers een groot gebied met meerdere (nu nog) kleurloze tuinen gaan inkleuren met hun potloden om zoveel mogelijk punten te verdienen. 

In Tuinen krijgen spelers een scorevel met een gebied die bestaat uit verschillende tuinen met verschillende hoeveelheden zeshoeken (velden). Iedere beurt rolt de actieve speler alle dobbels… ik natuurlijk bedoel: potloden en uit de gerolde potloden kies de actieve speler als eerste een beschikbaar potlood en vervolgens worden de potloden steeds verder verdeelt. De speler die geen potlood meer kan pakken, is nu de actieve speler. Het kan dus voorkomen dat sommige spelers tijdens een beurt meer kunnen kleuren. 

Elk potlood bevat de volgende hoeveelheid bolletjes/getallen: 1, 1, 2, 3, 4, 5. Het getal dat je pakt geeft dan ook aan hoeveel velden je op jouw vel mag inkleuren. Je eerste likje kleur mag je plaatsen naar keuze, maar daarna moet je altijd kleuren aangrenzend aan eerder ingekleurde vakjes. Je mag de tuinen doorkruisen. Elke keer als je een tuin met dezelfde kleur of met alle verschillende kleuren hebt, voltooid krijg je punten die je mag aankruisen. Je krijgt bonuspunten als je meerdere kleuren weet te voltooien of als je meerdere tuinen met bonte kleuren weet te voltooien. Je krijgt tevens punten als je als eerste de rand van het scorevel weet te vullen of als eerste het hele scorevel weet te vullen. In het laatste geval is het spel ook gelijk afgelopen. Het spel is ook gelijk afgelopen als iemand zes keer een potlood niet kon of wilde gebruiken. Overigens krijg je daar ook minpunten voor. Als laatste krijg je ook punten als je het grootste aaneengesloten gebied in dezelfde kleur hebt weten te tekenen. Dat gebied mag tuinoverschrijdend zijn. 

Ik zei laatste, maar Pick a Pen bevat drie verschillende soorten scorevellen in oplopende complexiteit. Er is ook een vel met rozen waarvoor je punten krijgt als de velden met rozen in dezelfde kleur worden gekleurd als de roos. Die speler die als eerste alle rozen heeft verzameld (ongeacht de kleur) krijgt bonuspunten. In de laatste variant gaan spelers bomen inkleuren voor punten, maar deze bomen zijn zelf nog aardig kleurloos. Alle varianten bevatten ook steeds een andere samenstelling aan tuinen, waardoor het doosje aardig wat variatie bevat. 

Pick a Pen is redelijk eenvoudige roll-and-write met een leuke gimmick. Kon dit spel gespeeld worden met dobbelstenen? Vast, dan had je wel 5 verschillende kleuren dobbelstenen met unieke symbolen en 5 kleuren potloden nodig, maar door het gebruik van de potloden is het spelverloop wel innovatief en minder omslachtig. Je kiest een potlood en de kleur en het symbolen/getallen zijn duidelijk aan gegeven. De gimmick maakt de speelserie natuurlijk ook uitnodigend en enigszins vernieuwend. Verwacht geen uiterst complex en diepgaand strategisch spel, maar een leuke en luchtige puzzel die je gemakkelijk uitlegt en op tafel krijgt tijdens de zomeravonden op de camping of in de tuinen.