Review: Paper Dungeons – A Dungeon Scrawler Game (Alley Cat Games)

Samen met jouw viertal avonturiers betreedt je de ongure en donkere kerker. Jouw gezelschap, een samen geraapt zooitje bestaande uit een sterke krijger, een betoverende magiër, een vrome priester en een behendige dief, heb je meegelokt onder de voorwendselen van eeuwige rijkdommen die in de krochten van deze kerker te vinden zijn. Wat zij niet weten is jouw verborgen doel om de drie monsters die deze gangen hun huis noemen een kopje kleiner te maken. Bewapend met enkel een velletje papier, een potlood en gummetje en een zestal dobbelstenen betreden jullie deze Paper Dungeons om een Dungeon Scrawler avontuur te beleven!

Paper Dungeons is een roll-and-write spel dat aanvoelt als een ware dungeon crawler epic van grotere proporties. Er worden 8 rondes gespeeld en eens in de zoveel tijd vechten spelers met een eindbaas. Elke ronde worden de dobbelstenen geworpen. Vervolgens kiezen de spelers drie worpen naar hun bekoren en gebruiken deze om hun reisgezelschap sterker te maken, voorwerpen te smeden, drankjes te brouwen en de kerker te verkennen.

Elke worp staan spelers voor een dilemma. Waarvoor zetten ze hun dobbelstenen in. Ze moeten zich namelijk voorbereiden op het kwaad van de kerkers: de drie monsters die zij om de zoveel rondes te lijf gaan. Met de juiste dobbelstenen kun je de krijger, de tovenaar, de priester en de dief laten levelen om sterker te worden om zo monsters in de kerker te lijf te gaan. Dezelfde dobbelstenen kunnen echter ook worden gebruikt om voorwerpen te vervaardigen om bonussen te verdienen en meer punten te verzamelen. Sommige voorwerpen hebben wederom een specifieke worp nodig. Daarnaast kunnen spelers een worp gebruiken om drankjes te brouwen voor extra leven zodat je minder strafpunten ontvangt aan het einde van het spel. Dobbelstenen gebruik je echter ook om door de kerker te bewegen en schatten te ontdekken en kleinere monsters te verslaan. Wederom voor punten.

Een hoop keuzes in deze dilemma dungeon. Het is aan de speler om dit gezelschap goed op elkaar af te stemmen, want enkel de speler met de meeste punten verlaat de kerker als overwinnaar… Paper Dungeons is een geweldige roll-and-write en met voldoende sfeer. Je bent constant aan het bedenken hoe je op de beste en efficiëntste manier aan punten komt in deze kerker vol draken. Het spel is ook een race. Je moet op tijd de monsters bereiken, wil je ze kunnen bevechten en punten verslaan. Maar je moet ook voldoende voorbereid zijn om het gevecht niet te verliezen en enkel schande en minpunten rijker te worden. Ook moet je racen tegen jouw medespelers. Er liggen maar een beperkt aantal schatten in de kerkers verstopt en als jouw tegenspeler eerder is, heb je pech.

Het spel biedt ook voldoende variatie. Er zijn verschillende startopstellingen van de kerker en er is een gezonde mix aan monsters. Er is zelfs de mogelijkheid om de verschillende opstellingen en samenstellingen in bepaalde volgorde in verhalende vorm te spelen. Daarnaast bevat het spel meerdere missiekaartjes, krachten en doelen voor meer dan voldoende speelplezier. Een nieuwe favoriete roll-and-write!