Review: Odd Shop (Jolly Dutch)

In deze Middeleeuwse Winkel van Sinkel kun je de vreemdste zaken kopen. Van mythische metgezellen tot magische voorwerpen en ridderlijke uitrusting tot raadselachtige toverdrankjes. In Odd Shop is niets te curieus om in de uitverkoop te doen en deze rare voorwerpen vliegen als warme broodjes over de toonbank tijdens een spannende veiling. Pas echter op, sommige voorwerpen zijn replica’s en je hebt slechts beperkte middelen om te bieden of te handelen in Odd Shop. Koop je een top in deze shop of blijkt het helaas een flop?

Enige tijd geleden kreeg ik van een vriend het boek Legends & Lattes te leen. Dit feel good boek vol fantasy gaat over een Orc die na een hoop avonturen in aanraking komt met koffie en besluit om de barbarij op te geven en barista te worden. Ze opent een een heerlijke comfortabel koffiebarretje in een typisch Dungeons & Dragons achting stadje. Kaneelbroodjes worden gebakken en koffie wordt gebrand.

Legends & Lattes gaf mij het idee om een D&D campagne op te zetten met de focus op een winkeltje of een café. Helaas is dit idee nog niet verder uitgewerkt, maar het zette mij wel aan het denken. Wat voor een winkel zal ik graag willen uitbaten? Misschien een winkel vol wonderlijke dieren? Een winkeltje met alle bordspellen? Een boekwinkeltje? Er zijn genoeg winkels waar mensen uren kunnen doorbrengen, omdat de tijd geen rol meer speelt. Winkels met oneindige rekken aan wonderbaarlijke voorraad.

Odd Shop is een winkeltje in een fantasy setting, maar wellicht niet een winkel waar je op je dode gemak de verschillende schappen kunt doorzoeken. De verschillende voorwerpen worden namelijk geveild, jij hebt geen bodemloze portemonnee, andere shoppers proberen vondsten voor je weg te kapen en de uitbater van de winkel is een echte Redd (Animal Crossing verwijzing voor fijnproevers), want sommige voorwerpen blijken niet eens authentiek te zijn. Van een rustig middagje winkelen eindig je in een antiekzaak vol curiosa en scalpers die een (kring)loopje met je proberen te nemen. Weet jij te bieden op wat de Odd Shop jou te bieden heeft en de beste verzameling bij elkaar te schrapen?

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een setje met kaarten om te bieden met uiteenlopende waardes. Hoewel deze kaarten nu nog van jou zijn, kan het zomaar voorkomen dat deze portemonnee tijdens het spel langzaam leegloopt als je iets te enthousiast kaarten van anderen wilt kopen.

De stapel met objecten (toverdranken, metgezellen, uitrusting en magische objecten) wordt geschud en hiermee wordt een trekstapel gevormd. Afhankelijk van de hoeveel rondes die spelers wensen te spelen, wordt de veilinghamer na een bepaald aantal kaarten in de stapel geschoven. Als dit aantal voorwerpen is geveild, is het spel voorbij en wint de speler met de meeste punten.

Er zijn ook een stapel kaarten die de authenticiteit van kaarten weergeeft (echt, nep of onduidelijk). Elke ronde worden er 5 van deze kaarten gesloten op tafel geplaatst en vervolgens worden er 5 objectkaarten open op de gesloten kaarten geplaatst. Spelers gaan vervolgens op deze kaarten bieden. Overigens kunnen spelers krediet gebruiken om experts in te huren om voor het bieden authenticiteit te bekijken.

De speler met het meeste krediet heeft het voorrecht om laatste een bod te doen. Aan het begin van het spel (en ook bij sommige latere rondes) zal iedere speler evenveel krediet hebben, en dan bieden spelers tegelijkertijd.

Ieder object zal worden geveild en iedere speler dient voor elk voorwerp een bod uit te brengen. De speler met het hoogste bod, wint het object en krijgt ook de bijbehorende echtheidskaart om de authenticiteit te bepalen. Gebruikte kredietkaarten van het winnende bod worden opzij gelegd en worden pas de volgende ronde ververst. Bij eventuele gelijke biedingen moeten betrokken spelers extra bieden.

Nadat alle kaarten geveild zijn, mogen spelers echtheid bekijken, onthullen en/of kaarten verhandelen. Spelers mogen vrij handelen met objecten en krediet, maar gebruikt krediet moeten zij ook daadwerkelijk aan de speler waar ze een dealtje mee sluiten worden gegeven.

Alle verzamelde worden op de juiste manier (mate van echtheid) voor de speler geplaatst. Aan het einde van het spel volgt een puntentelling en krijgen spelers punten voor verzamelde kaarten en setjes.

Odd Shop is een grappig biedspel met een lekker fantasierijk thema. Door de verschillende voorwerpen waan je jezelf in een heus winkeltje uit een willekeurige D&D campagne. Het bieden voelt bekend aan, maar door de eenvoudige rondestructuur, manier van verzamelen en een beperkte hoeveelheid krediet is Odd Shop een lekker vlot spelletje.

Een leuke twist is het beperkte hoeveelheid krediet die elke ronde weer wordt ververst, tenzij spelers met krediet hebben gehandeld. Krediet voelt hierdoor schaars en de veilingen zijn hierdoor spannend. Dit spel is dus eerder kunst dan kitsch!