Review: Next Station Tokyo (Blue Orange Games)

Een snel en efficiënt metrosysteem, trams, bussen, grote treinen, kleine treinen en extreem snelle treinen zoals de Shinkansen? Japan biedt veel verschillenden vormen van openbaar vervoer, maar wat wordt jouw volgende bestemming in Next Station: Tokyo?

Als je aan steden met een groot openbaar vervoer en metronetwerk denkt, denk je naast Tokyo wellicht ook aan London. Niet geheel ontoepasselijk maakt Next Station: Tokyo dan ook onderdeel uit van een (inmiddels) serie aan spellen die begon met Next Station: London. De Next Station spellen zijn roll-and-write spellen die worden uitgegeven door de Franse uitgever Blue Orange Games. In Next Station gaan spelers metrolijnen tekenen, zoveel mogelijk wijken bezoeken en zoveel mogelijk stationnetjes met elkaar verbinden. Spelers krijgen iedere ronde en aan het einde van het spel (min)punten. De spelers met de meeste punten wint!

London en Tokyo (althans deze spellen) lijken aardig op elkaar, maar er zitten wat verschillen in. Next Station Tokyo is de complexere grote zus van London en in dit spel zijn er meer mogelijkheden om punten te scoren, er is een extra metrolijn die al op het scoreblok is getekend voordat het spel begint, er zijn extra bonuskaarten/mogelijkheden, het spel heeft een complexere indeling van de wijken en andere modules. Ken je Next Station überhaupt nog niet? In Next Station worden vier verschillende rondes gespeeld. Iedere ronde krijgt een speler telkens een andere kleur potlood om streepjes (metrolijnen) op hun velletje te tekenen.

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een velletje papier. Op dat velletje staan verschillende wijken (aangeven door gele scheidslijnen) en meerdere stations (cirkels met verschillende symbolen). Spelers schudden een stapel met kaarten met dezelfde symbolen als de stationnetjes, maar ook jokers en speciale symbolen die specifieke bonussen aangeven. Elke ronde worden er telkens verschillende kaartjes opengedraaid net zolang totdat er vijf kaarten in een specifieke kleur zijn opengedraaid die door de stapel zijn geschudt. Doordat deze kaarten elke ronde willekeurig worden geschud, weet je dus nooit exact wanneer een ronde is afgelopen. Op de opengedraaide kaartjes staan specifieke symbolen en dus stations. Spelers mogen op hun kaartje vanaf een uiteinde van hun huidige metrolijn (de kleur potlood die ze momenteel vasthouden) een rechte lijn naar het corresponderende station tekenen. Spelers beginnen iedere ronde bij het beginstation in de kleur van het potlood waar zij die ronde mee spelen. Lijnen mogen elkaar niet doorkruisen, watch your step met het tekenen zodat je jouw volgende metrolijnen niet teveel blokkeert.

Spelers halen punten door het aantal wijken die ze met een specifieke metrolijn hebben gepasseerd te vermenigvuldigen met de hoeveelheid stations in de wijk waar ze meeste stations hebben verbonden. Als je eenmaal een station hebt gepasseerd, is dat echter geen gepasseerd station, want door meerdere metrolijnen met hetzelfde station te verbinden, creëer je een zogeheten overstapstation. Met deze overstapstations kun je afhankelijk van de hoeveelheid verschillende kleuren punten verdienen. In Tokyo moet je ook toeristen op weg helpen naar buitenwijken. Met overstapstations in deze buitenwijken verdien je zogeheten toeristische zegels en bonuspunten. In Next Station Tokyo is er ook een vijfde kleur metrolijn die al op je kaartje staat. Als je geen andere metrolijnen weet aan te sluiten op stations waar deze centrale metrolijn langs tuft, scoor je minpunten.

Next Station blijft een zeer vermakelijk en Next Station: London was (en is) een zeer unieke roll-and-write en Tokyo is in essentie een kleine variatie op hetzelfde spel. Zoals we eerder voor London al beschreven kun je, doordat je in de vier rondes vier verschillende metrolijnen tekent, enigszins voorruit gaan plannen, maar doordat de rondeduur onzeker is, kunnen jouw plannen flink falen (of in ieder geval ontsporen). Spelers moeten in deze spellenreeks dus enigszins een risico nemen om tot het beste resultaat te komen, maar ook voldoende opening houden met het onzekere. De dienstregeling In Next Staton blijft door de kaarten wispelturig, maar het spel blijft hierdoor enorm gevarieerd. Verder zijn er meerdere mogelijkheden om punten te halen, maar vooral mogelijkheden om je punten te optimaliseren. Spelers behalen voornamelijk punten door verschillende wijken en stations aan te doen. Het is dus altijd een enorme puzzel om jouw metrolijnen op de kaart zetten en je moet je strategie/plannen makkelijk aan kunnen passen. Enige flexibiliteit is vereist als je jouw trein mist. Tokyo voegt wat nodige variatie en complexiteit toe, waardoor ook je volgende station geen eindbestemming is!