Review: My Lil’ Everdell (Starling Games)

Als de grote bosdiertjes nog slapen, zijn de jonkies al druk bezig. Het is mooi weer buiten, dus de kinderen spelen, bouwen forten, verzamelen hun vriendjes en bereiden zich voor op de parades. Hoe ver valt de appel van de Everdell Everboom?

My Lil’ Everdell wordt gepresenteerd als een kindvriendelijke bewerking van het populaire spel Everdell. Ben je nog niet bekend met de het grote zusje van My Lil’ Everdell? Everdell is een worker placement spel dat zich afspeelt in een prachtig geïllustreerde wereld. Inmiddels zijn er talloze uitbreidingen, deluxe onderdelen en een heuse verzamelbox beschikbaar, waardoor spelers, met een volle tafel vol prachtig spelmateriaal, zich helemaal kunnen onderdompelen in deze Toon Tellegen-achtige boswereld.

Het reguliere Everdell vindt plaats tijdens vier seizoenen. Deze seizoenen zijn een soort van asymmetrische rondes die bepalen hoeveel workers spelers hebben en welke materialen zij mogelijk kunnen verzamelen. In het spel nemen de spelers allemaal de rol aan van verschillende dierendynastieën die worden weergegeven door prachtige karakteristieke houten meeples. Door de verschillende uitbreidingen is er een kleur en dier voor vrijwel elke speler. Elke beurt plaatsen spelers hun dierenwerkers om acties te ondernemen, opdrachten te voltooien en/of grondstoffen te verzamelen of spelen zij een kaart uit hun hand of een van de open kaarten uit de weide. Om een kaart te spelen, moet je de benodigde vergaarde grondstoffen afleggen, tenzij jij een specifiek diertje wilt spelen wiens woning al in jouw dorp klaarligt. Heb jij bijvoorbeeld het postkantoor al gebouwd, dan kun jij gratis een postduif spelen. Met deze kaarten bouwen spelers een systeem aan acties aan bonussen op die hun groepje dieren naar de overwinning zal leiden.

Is My Lil’ Everdell een simpelere versie voor jonge spelers of meer dan dat?

Spelopzet en doel

Net als Everdell is My Lil’ Everdell een worker placement met kaarten waarmee spelers een tableau aan acties en bonussen vormen. Met bepaalde sets aan kaarten verdienen spelers mogelijk een parade. Aan het einde van het spel krijgen spelers punten voor verzamelde munten, kaarten en parades. De speler met de meeste punten wint.

In het midden van de tafel plaatsen spelers het spelbord. Op het spelbord plaatsen ze net zoveel dobbelstenen als spelers op de aangegeven plekken. Ze plaatsen 3 kratjes met grondstoffen: hars, hout en bessen.

Geen steentjes of parels in deze editie. Boven het bord plaatsen de spelers muntjes in een vierde kratje en onder het bord plaatsen ze kaarten die spelers kunnen kopen.
In My Lil’ Everdell hebben spelers geen handkaarten, maar ze krijgen wel een bordje en drie vriendjes in hun gekozen kleur. Ik speel blauw en ben dus erg tevreden met mijn vlinder vriendjes. Als spelers willen, kunnen ze forten en kapitein kaarten toevoegen aan het spel. Op deze manier kunnen ze het spel wat sneller maken of makkelijker maken voor de jongste spelertjes.

My Lil’ Everdell wordt gespeeld in vier rondes, maar bevat niet het asymmetrische element van de verschillende seizoenen uit het reguliere spel.

Elke ronde worden de dobbelstenen geworpen, activeren spelers hun groene kaarten en bijbehorende bonussen en gaan spelers om de beurt hun vriendjes aan het werk zetten en kaarten kopen.
Een beurt bestaat uit twee mogelijke handelen. Het plaatsen van een vriendje (een werker) en het kopen van een kaart. Op het spelbord zijn verschillende locaties. Er zijn drie locaties met grondstoffen. Hier kunnen oneindig veel vriendjes staan. Op deze plekken krijg je een enkele grondstof van een bepaalde soort. Naast de geworpen dobbelstenen is slechts plekje voor een vriendje, want deze dobbelstenen leveren wat meer op dan een enkele grondstof en daardoor zijn deze plekken schaars.
Tijdens het spel kunnen spelers ook rode kaarten kopen waar ook plek voor een vriendje is en waarmee ook bijbehorende bonussen kunnen worden verdiend. Deze plekjes zijn enkel beschikbaar voor de speler die deze kaart heeft gekocht.
Nadat een speler grondstoffen heeft verzameld door vriendjes te plaatsen, mag deze speler een van de openliggende kaarten kopen. Kaarten leveren verschillende effecten en/of acties op. Sommige bonussen worden eenmalig geactiveerd en sommige gelden doorlopend. Sommige kaarten leveren punten op aan het einde van het spel en sommige kaarten leveren nieuwe plekjes op. Door kaarten te sparen, verdienen spelers, naast punten en bonussen, ook parades.

Everdell is mooi, maar ook omvangrijk en daardoor misschien niet extreem behapbaar voor de allerjongsten, terwijl het thema ze ongetwijfeld zal aanspreken. Er zullen dan ook veel spelliefhebbende ouders rondlopen die dit spel graag met hun jonge kroost wilt spelen. My Lil’ Everdell geeft hiervoor mogelijk de uitkomst. Het spel bevat vergelijkbare spelemeien, onderdelen en dezelfde prachtige wereld.

Is het ondergeschikt aan de grote zus? Absoluut niet. My Lil’ Everdell is niet een slap aftreksel van het reguliere spel waar een ‘junior’ sticker op is geplakt. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld My Little Scythe (naast de naam) biedt ook dit spel een eigen, losstaande en robuuste spelervaring die jonge spelers klaarstoomt voor de ‘volwassen’ versie. My Lil’ Everdell biedt dan ook een eigen plezierige spelervaring die eenvoudig uit de schaduw van de reguliere versie stapt.

My Lil’ Everdell is een simpel spel met een duidelijk spelverloop en hierdoor behapbaar voor jongere spelers, maar ook minder ervaren spelers en ook spelers die gewoonweg een simpele en snelle spelervaring zoeken. My Lil’ Everdell heeft alle charme van het reguliere spel en bevat duidelijk de verschillende elementen die Everdell zo populair maakte.